Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eng araucana kycklingar  (läst 1967 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Eng araucana kycklingar
« skrivet: 01 jul-12 kl 04:35 »
Har kläckt fram ovanstående kycklingar och de är nu snart 2v. Vissa av dem har lite mer hätta än de andra, kan detta tyda på att de är tuppar? Om inte, går det könsbestämma dem tidigt på annat sätt?
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Eng araucana kycklingar
« Svar #1 skrivet: 01 jul-12 kl 07:38 »
Hättan storlek har inget med kön att göra.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 01 jul-12 kl 08:39 »
Vet ej om det var en slump men på ena linjen jag har/hade (har bara en tupp därifrån nu) så hade alla tuppkycklingar att så som kycklingarna i industrin där man kollar vinpennorna som dagsgamla. Att tupparnas var en jämn rad medan hönorna hade en lång, en kort, en lång, en kort osv. Märkte för skoj skull ut de kycklingar med lika långa pennor och visade sig att alla var tuppar. Även tuppen jag har nu hade likadant när han var liten.

Tupparna får annars som vanligt mer utvecklad och röd kam tidigare än hönorna som vanligtvis inte utvecklar någon röd kam alls förrän de börjar närma sig könsmognad. Tupparna utvecklar också sadelbehäng vilket ibland på ärtkammade raser kan vara säkrare att gå efter än kammen då vissa kan vara ena jäklar på att luras!

Här har du ett extremt exempel ... Denna rackare stod jag och kallade höna. Och visst ser det ut some en höna! Den är ca 3,5 månader gammal på bilden. När den började närma sig runt 18 - 19 veckors ålder, dvs en ålder där det brukar vara solklart vilka som är hönor och tuppar. En del hönor kan till och med ha börjat värpa då... Då ... Ser jag att det har börjat växa upp några små fjädrar jag inte vill se på denna höna. ::) Sadelbehäng. Dessa ploppade upp mer och mer för varje dag och plötsligt började kammen växa och denna unghöna förvandadles till en sen luringtupp! :P

Och här har du brorsan som jag också trodde var en höna vid tillfället jag tog detta kort. :P Sen fick den också sadelbehäng och blev rödare i kammen. Nu när jag studerar kortet senare så ser jag nu att den har ju faktiskt ganska så "markerad" kam samt kraftiga fötter. Men ibland har jag varit med om hönor istället som lurat en att vara tupp genom att vara lite tidigt utvecklade. :P Skillnaden då är att hönorna "stannar kvar" i detta utseende se tills de börjar närma sig könsmognad medan tuppkycklingarnas kammar bara blir rödare och rödare och större under hela uppväxten.

Här däremot har du en istället väldigt tidigt utvecklad tuppkyckling. Den är ca 3,5 veckor på bilden och har redan lite orangeröd rodnad i kammen.

« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 08:41 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-12 kl 22:53 »
Men oj, tack Linkoso för ett utförligt svar!  :D
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser