Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten extra drottning  (läst 1088 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Liten extra drottning
« skrivet: 10 jul-12 kl 22:42 »
Hej
Har som jag skrivit tidigare fått flera stycken langstroth kupor och håller på att få in bin i dom.
Började med att ställa en langstroth låda med utbyggda ramar på en plyfa skiva med hål i ovanpå en avläggare på lågnormal.
Funkade så där bra, bina la in massa honung i ramarna men tanten kröp inte upp.
Bestämde mig då för att skaka ner bin och drottning i lådan istället och helt enkelt tvinga in dom i nya lådan.
Upptäckte då något mystiskt.

Hittade drottningen (jättestor) och skakade ner henne tillsammans med massa bin.
Men på sista ramen jag skakade ner hittade jag drottningen igen!  ???
Denna gång liten men med mycket spring i benen.

Två drottningar i en 5 ramars avläggare?
Har läst om äggläggande arbetsbin och oparade drottningar men kan något sådant förekomma när det finns en drottning?

Han jag köpt avläggarna ifrån visste knappt vad han skulle tro och min mentor som brukar få svara på de mesta frågorna hade nog inte lust att svara i telefon idag.
Ska påpeka att avläggarna kommen från en biodlare med extremt starka samhällen, mycket starkare än vad jag sett tidigare.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Liten extra drottning
« Svar #1 skrivet: 11 jul-12 kl 07:43 »
Det är sådant som händer och gör det hela lite roligare att vara biodlare  :)

Den lilla kan vara en ny efter stilla byte eller har det bara råkat bli så att de har två samtidigt.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 11 jul-12 kl 21:53 »
Hur får man bina att uppföra sig som det står i litteraturen ???
Lilla drottningen bor i en kupa tillsammans med ett par ramar yngel och de kvarvarande bin som inte ramlade av ramarna när jag skakade ner bin.
Får helt enkelt se vad som blir av det hela.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #3 skrivet: 13 jul-12 kl 11:37 »
Wtf... menar du att du har bin som inte läst kurslitteraturen? ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser