Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!  (läst 19945 gånger)

Dentaku

• Dalarna
SV: Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!
« Svar #80 skrivet: 07 jul-12 kl 17:46 »
Plötsligt känner jag mig väldigt nöjd med mitt och min sambos hönsköp. Inte för att det rörde sig om lägre priser än som nämns i tråden, vi betalade 150 kronor/styck för våra 5 hedemorahöns med genbank(4 hönor + en tupp, 8 veckor gamla). Men innan jag frågade säljaren vad de kostade, innan vi ens anmälde intresse för att köpa,  så hade jag kollat runt lite så jag var förberedd och visste ungefär vad priset skulle ligga på. När vi kom dit så ville dessutom inte min sambo hålla på och strula med växel så han gav säljaren en 50-lapp för pappkartongen som de levererades i.  ;D

Och de är verkligen värda varenda krona! Trots att det kommer att dröja ett tag innan vi får några ägg har vi ju ett litet kulturarv som går här i trädgården och pickar, tigger mat och håller oss sällskap!  :D
Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

Rosten

• Närke
« Svar #81 skrivet: 07 jul-12 kl 21:22 »
Vi tog 35:- styck för kycklingar förra sommaren.
I höstas så sålde jag ut mina avelshönor för 250:-/styck.

Har sällan problem med folk som skall pruta.
Men en och annan brukar haja till när dom vill köpa några hönor mitt under kläckningstiden och man begär 1000:-/styck. ;D
Så dom brukar vänta till hösten när vi rear dom för 250:-/styck.
I år så sålde jag av alla höns för att jag har ett på tok för stort byggprojekt som vi håller på med.
Så istället för att hönsen skall bli dåligt skötta så valde jag att sälja av. Vi begärde 300:- för hönor som börjat värpa i mars.
Vi begärde även 200:- för tupparna. Blev av med alla hönor och alla tuppar utom en.
Tog en vecka ca innan dom 23 hönorna och 3 tuppar var sålda. Inte ett öre prutade vi.

Visst ringde det några och berättade att jag var för dyr. Så jag berättade att priset inte var förhandlingbart.
Dom som då ändå fortsatte att tjata om lägre pris fick snabbt ett klick i örat när jag tryckte av min telefon.
Jag har ingen lust att förklara om och om igen. Utan det är enklare att bara trycka av dom på direkten.
Några av dom fortsatte sedan att SMSa lägre bud. Vilket jag inte svarade på eftersom jag inte tycker att man behöver bry sig om folk som inte lyssnar på mig.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #82 skrivet: 08 jul-12 kl 01:37 »
I år så sålde jag av alla höns för att jag har ett på tok för stort byggprojekt som vi håller på med.
Så istället för att hönsen skall bli dåligt skötta så valde jag att sälja av. Vi begärde 300:- för hönor som börjat värpa i mars.
Vi begärde även 200:- för tupparna. Blev av med alla hönor och alla tuppar utom en.
Tog en vecka ca innan dom 23 hönorna och 3 tuppar var sålda. Inte ett öre prutade vi.

Visst ringde det några och berättade att jag var för dyr. Så jag berättade att priset inte var förhandlingbart.
Dom som då ändå fortsatte att tjata om lägre pris fick snabbt ett klick i örat när jag tryckte av min telefon.
Jag har ingen lust att förklara om och om igen. Utan det är enklare att bara trycka av dom på direkten.
Några av dom fortsatte sedan att SMSa lägre bud. Vilket jag inte svarade på eftersom jag inte tycker att man behöver bry sig om folk som inte lyssnar på mig.

men herrejisses, fatta dom inte när du la på. även om jag av någon anl skulle ångra priset skulle jag aldrig sälja till en människa som beter sig oförskämt (nu skulle jag iofs bara lägga på luren om människan är otrevlig) och säger man nej och människan ändå går på så absolut ingen affär.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Rosten

• Närke
« Svar #83 skrivet: 08 jul-12 kl 09:21 »
men herrejisses, fatta dom inte när du la på. även om jag av någon anl skulle ångra priset skulle jag aldrig sälja till en människa som beter sig oförskämt (nu skulle jag iofs bara lägga på luren om människan är otrevlig) och säger man nej och människan ändå går på så absolut ingen affär.
Ingen mening att prata bort massa minuter med en människa som tyckar att mina höns är för dyra. Dom kommer ändå aldrig att köpa några höns.

En av damerna som ringde ville köpa två hönor men vägrade att betala 200:- för en tupp.
När hon kom hit så hade hon pratat med sin man som förklarat för henne att om man inte har rätt tupp så får man inga rasrena hönor och då får man inga pengar för kycklingarna. Man kan inte heller kläcka upp mera kycklingar av den rasen. Så när hon kom hit så betalade hon 200:- för tuppen utan att knorra.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #84 skrivet: 08 jul-12 kl 09:38 »
Rosten fantastiskt bra !!!!!!
Hedemorahöns

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
« Svar #85 skrivet: 08 jul-12 kl 10:08 »
Ja som ni säger... folk är inte kloka.... så tyckte min hönsförsäljare då jag frågade vad han skulle ha för kycklingarna.... 200? styck?....

Hade då inte hittat till detta forum och hade som sagt ingen aning om vad höns kostade... dessa är ju dessutom inte helt rasrena kycklingar..

Har själv köpt och sålt raskatter som uppfödare i många år och vet vad det kostar att hålla på med djur i allmänhet....

Man har fått SÅ många idioter som ringer på annonser och inte läser dem... de flesta vill pruta och andra ringer och säger att man är för billig ( detta var ju då "konkurrenter" till mig som tyckte jag var för billig) Kanske låg jag 500kr lägre än vissa andra men hade inga specialfärger eller hankatter till mina honor som var EC och kostade 5-6000 för en parning.

En uppfödare jag köpte katt av råkade verkligen ut för en "kund" som inte läst annonsen riktigt....

Hon annonserade under katter och hade skrivit att det var Perser, sköldpadd....

För oss i kattvärlden är det ju ganska solklart vad detta betyder till 99% en honkatt som är trefärgad.... ( har dock träffat på några hankatter)

Men för killen som ringde var det inte det.... de pratade nog i säkert 45 minuter innan båda fattade att det inte var samma typ av djursort som de pratade om.... han trodde det var sköldpaddor och inte katter..... upplösningen kom ju då han frågade om man kunde ha dem i badkaret och hur mycket vatten isf man skulle ha där.... och uppfödaren säger visst.... men du kan ju inte bara dem för ofta det är ju inte bra för pälsen....... Då höll killen på att få hjärtinfarkt.... han visste inte att sköldpaddor hade päls..... ???

Ja så kan det gå då man inte läser annonserna.. :-[

Jag brukar nog göra som Rosten och lägga på då jag har annat att pyssla med än att lyssna på människor som inte egentligen är intresserade då de inte respekterar vad jag vill ha för mina djur. Man tar inte ut överpriser, iaf inte ofta....Skulle man göra detta så kan det ju bero på att man inte riktigt har koll på vad man gör.... tur att jag hade en ärlig kycklingförsäljare som inte fick min vilja igenom och fick köpa mina kycklingar för 200kr styck.... o:)

Måste nog säga att jag hade inte känt mig lurad även om jag betalat det då dessa höns är en av de stora glädjeämnena i mitt liv o:)
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #86 skrivet: 08 jul-12 kl 14:05 »
Sköldpaddor med päls, den var bra!  ;D  Bra att det samtalet slutade med kommunikation!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #87 skrivet: 09 jul-12 kl 18:40 »
Det finns ju en del säljare som skrämmer iväg köparna genom att svara på ett mejl med en gigantisk utläggning om "hur mycket pengar som det och det har kostat för henne så att det är ingen ide att försöka pruta" i en inte helt vänlig ton. Många köpare har ringt till mig och berättat hur illa de har blivit bemötta av en säljare.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Rosten

• Närke
« Svar #88 skrivet: 09 jul-12 kl 23:53 »
Det finns ju en del säljare som skrämmer iväg köparna genom att svara på ett mejl med en gigantisk utläggning om "hur mycket pengar som det och det har kostat för henne så att det är ingen ide att försöka pruta" i en inte helt vänlig ton. Många köpare har ringt till mig och berättat hur illa de har blivit bemötta av en säljare.
Jag orkar aldrig förklara varför jag vill ha 300:- för hönsen.
Så det skulle aldrig falla mig in att ödsla tid på att skriva hur mycket foder som dom ätit mm.
Utan jag vill ha 300:- styck. Endera betalar man eller också köper man av någon annan.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #89 skrivet: 10 jul-12 kl 00:12 »
Jag orkar aldrig förklara varför jag vill ha 300:- för hönsen.
Så det skulle aldrig falla mig in att ödsla tid på att skriva hur mycket foder som dom ätit mm.
Utan jag vill ha 300:- styck. Endera betalar man eller också köper man av någon annan.

300:- för en höna??? Man kan få höns gratis på hönseri och slakteri...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Rosten

• Närke
« Svar #90 skrivet: 10 jul-12 kl 00:24 »
300:- för en höna??? Man kan få höns gratis på hönseri och slakteri...
Exakt. Klart billigare än mina men jag får mina sålda i alla fall utan problem. ;)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #91 skrivet: 10 jul-12 kl 00:31 »
Säljer aldrig en höna under 250:-!!!! Vill man ha billiga höns som äter upp varandra om någon får ett sår och har förlorat en hel del av hönsbetendet så ska man köpa hönserihöns! Vill man ha rashöns får man betala för det också. Ingen klagar på att murklor är så mycket dyrare än champinjoner liksom. En avdankad travhäst är betydligt billigare än ett halvblod med bra stam. Det är likadant överallt!!Man får vad man betalar för. Men ändå så borde man som säljare vara trevliga mot de som vill köpa.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Rosten

• Närke
« Svar #92 skrivet: 10 jul-12 kl 00:33 »
När jag hade marsvin för tjugo år sen så kostade de 200-300 kr styck.
Skulle nog kunna tänka mig att betala 300 kronor för en väldigt speciell höna, om jag var inne på rashöns.
Inga problem att få ihop det. Du får 15:- äggen om du säljer ägg för kläckning. Värper hönan 20 ägg så har du fått tillbaka dina 300:- Skulle du istället kläcka kycklingar så får du minst 350:- för 10 kycklingar. Alltså på mindre än en månad så har det gått med vinst.

Jag har åkt 96 mil för att hämta en tupp, en höna och 7 kycklingar.
Betalade 800:- + bensin för dom djuren.
Kläckte sedan upp massor av kycklinga av dom som vi sålde för 35:- styck. 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #93 skrivet: 10 jul-12 kl 09:25 »
Å fy för Bövfelen!  :o Av detta drar jag slutsatsen att det är betydligt tätare mellan hönsgårdarna i Småland.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #94 skrivet: 10 jul-12 kl 10:49 »
xxx
På dethär torpet byggs hönshus som håller ett tag. 30 år eller mer. Det är en engångskostnad och ingen gigantisk sådan, 167 kr/ år ungefär.

En höna av kombinationsras håller 4-8 år. Kanske hon säljs under tiden för mindre, samma eller något mer än hon kostade. De priser som betalats är från 70 kr för könsbestämda unghöns (av raserna isbar, RIR, australorp och vorwerk) till 500 för en grupp 2-åriga welsumer (tupp+2hönor)

En rimlig antagelse är att hönan lägger 180 ägg om året för avsalu. Kostnaden för foder, avlusning, samt el till lyse och värme uppgår tillsammans till 1 kr. /ägg. Äggpriset (matägg) är 2 kr. Alltså  bidrar hon till sin försörjning med 180 kr/år.
En del värper mer och avkastningen går till husbondens behov samt smörjer maskineriet i affärs- och privat-livet, bytes mot Gammeldansk etc.
Därtill kan det bli en och annan kyckling som kan säljas, eller att jag köper några extra höns till försäljning för att bestrida bensinkostnaden.
Ingen härstädes bofast fixar att ta höns av daga för att förtära. De blir snabbt namngivna och erhåller därmed grytförsäkring.

Ej heller här är hönsen tänkta att gå ihop sig. Men det gör dom jäklarna i alla fall! Jag vet inte hur men jag lärde mig att räkna på "Ingvar Persson i Farabols Allmänna Läroverk"
« Senast ändrad: 18 jul-12 kl 08:10 av Sirpa »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #95 skrivet: 10 jul-12 kl 23:53 »
Exakt. Klart billigare än mina men jag får mina sålda i alla fall utan problem. ;)

Då läste jag rätt i alla fall :-) Min senaste rashöna kostade 250:- och då fick jag en tupp på köpet som jag egentligen inte ville ha.

Rosten

• Närke
« Svar #96 skrivet: 11 jul-12 kl 00:05 »
Då läste jag rätt i alla fall :-) Min senaste rashöna kostade 250:- och då fick jag en tupp på köpet som jag egentligen inte ville ha.
Jag sålde mina tuppar för 200:- styck. ;)
Ingen av dom hamnade hos någon som skulle ha ägg till mat.
Dom som skall ha ägg till mat får sina tuppar gratis från Blocket.

Vi har 25 stycken Lohman till matägg.
Rashönsen var till för kläckning. Har tre stycken COVATUTTO 120 i kläckrummet.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #97 skrivet: 11 jul-12 kl 00:09 »
Jag sålde mina tuppar för 200:- styck. ;)
Ingen av dom hamnade hos någon som skulle ha ägg till mat.
Dom som skall ha ägg till mat får sina tuppar gratis från Blocket.

Vi har 25 stycken Lohman till matägg.
Rashönsen var till för kläckning. Har tre stycken COVATUTTO 120 i kläckrummet.

Då vet jag vad jag ska ta för mina tuppar när de ska säljas ;)

Rosten

• Närke
« Svar #98 skrivet: 11 jul-12 kl 00:26 »
Då vet jag vad jag ska ta för mina tuppar när de ska säljas ;)
Dom som har bitaggar,  dålig färgtäckning eller något annat fel brukar jag skänka bort.
Men dom som är riktigt fina tar jag ordentligt betalt för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser