Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till alla stressade pepparkaksbagare  (läst 1258 gånger)

Marieberg

• Gäst
Till alla stressade pepparkaksbagare
« skrivet: 21 dec-06 kl 19:59 »
Hej alla ni som ännu inte hunnit göra slut på pepparkaksdegen, och som inte har lust att stressa med pepparkakor i sista minuten!

I år gjorde jag följande när jag märkte att jag varken hade tid eller lust att kladda med mjöl och pepparkaksmått:

500 g pepparkaksdeg knådades med 1 dl mandelflagor. Degen formades till en rektangulär klump och stoppades in i frysen.
När klumpen frusit togs den fram igen, och fram plockade jag även osthyveln och började hyvla små ojämna, tunna mandelpepparkaksbitar.
De oregelbundna bitarna lades på bakplåtspapper och stoppades in i ugnen i 175 grader i 5-10 minuter.

Det blev jätttelyckat och gick racerfort!
« Senast ändrad: 22 dec-06 kl 20:42 av Ior »

Skogstrollet

• Skåne
Re:Till alla stressade pepparkaksbagare
« Svar #1 skrivet: 22 dec-06 kl 16:32 »
Och har man inte ens "tid" till detta men ändå vill ha god doft i huset, så köp färdiga pepparkakor och grädda dem i ugnen en kort stund - sprider doft och julglädje även det  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser