Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som kurar ihop sig lite och inte äta  (läst 4133 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Höna som kurar ihop sig lite och inte äta
« skrivet: 07 dec-06 kl 23:48 »
Hej!
Har en liten flock islandshöns som ännu är ganska unga. Jag fick dem som kycklingar i slutet av sommaren och de har inte börjat värpa än. De bor än så länge i en hästbox i stallet där de verkar trivas utmärkt. De gillar sina sittpinnor, de äter bra och jag släpper ut dem på dagarna och då går de lösa på gården. Tänk så snabbt det går att vänja sig vid att ha dessa trevliga djur omkring sig! :)
Men idag märkte jag att den minsta hönan inte verkade pigg. Hon kurar ihop sig lite och ville inte äta med de andra. Har dock sett henne dricka.
Vad gör jag med en höna som inte verkar må bra, men som inte heller har några symptom på sjukdom? Vad hade ni gjort?! Tacksam för tips för jag gillar lilla Snövit...  :-*
Why be normal when you can be yourself?

Lena A

Re:Höna som inte mår bra
« Svar #1 skrivet: 08 dec-06 kl 09:47 »
Jag hade en höna för några år sedan som inte heller verkade må bra. Hon satt och kurade och ville inte vara med de andra. Jag minns inte riktigt vad som hände men en vacker dag var hon som vanligt igen och gick omkring i flocken med de andra.

Om hon inte verkar uppenbart sjuk, skulle jag avvakta ett par dagar. Lycka till med din höna!  :) Ja, visst vänjer man sig vid sina hönor.  :) Berätta hur det går.
« Senast ändrad: 08 dec-06 kl 09:47 av Lena A »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 08 dec-06 kl 09:49 »
Att en höna kurar ihop sig och inte vill äta är ett tydligt tecken på sjukdom.

Jag hade ring veterinären och fått ett recept på Esbetre till "kycklingarna".
Och hållit tummarna för att det bara skulle vara en som blir sjuk.

Jag hade också storstädat utrymmet där hönsen bor.
Sopat ut allt och sett till att golvet var absolut torrt innan jag strödde med torrt strö igen.
Allt för att få bort så många ev. koccidier som möjligt.
Sen hade jag tittat efter ev. nya symptom på hönsen.

Det är vad jag hade gjort.
Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #3 skrivet: 08 dec-06 kl 10:59 »
Imorse när jag kom in i stallet var hon den enda som satt kvar på sin pinne och kikade lite sött på mig  :-* medan alla andra var på golvet.

Men när jag kom med färskt vatten så kom hon ner för att dricka, och när de fick havre och hönsmat så började hon också äta * lättnadens suck * fast inte lika ivrig och glupsk som de andra. Men hon var intresserad av maten och åt i varje fall.   :)

Håller dem inlåst inomhus idag för säkerhets skull (inte populärt) men här blåser kallt och så kan jag hålla lite bättre koll på lilla damen.

Men tack för tipsen! :)
Rosa, vad är Esbetre, ett antibiotikum för höns?
Why be normal when you can be yourself?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Esbetre
« Svar #4 skrivet: 08 dec-06 kl 11:34 »
Esbetre är ett Sulfapreparat som används mot Koccidios på kycklingar och höns.

Koccidios orsakas av parasiter, Koccider.
Koccidios är ett av de mest vanliga sjukdomsproblemen hos fjäderfä.
Infektion med ett stort antal koccidier kan orsaka allvarliga sjukdomssymptom och snabb död.
Några symptom: burar upp fjäderdräkten (ser ruggig ut),
står o sover, diarre (senapsfärgad el. blodig) hänger lite med vingarna.
Burrig fjäderdräkt brukar vara det första man ser..

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser