Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har min stackars höna drabbats av???  (läst 2900 gånger)

Smurfhönan

• Gärna idag hellst igår
    • Västergötland
Vad har min stackars höna drabbats av???
« skrivet: 12 sep-13 kl 22:58 »
Snälla, snälla!! Är det någon som vet vad min stackars Svea har drabbats av?? Hon är helt uppsvullen under och över ögat. Det verkar växa och snart ser hon inte på ögat. Det luktar illa om henne i näsan, liknade förkylning.
Har kontaktat veterinär men de vill inte ta sig an en höna  ???

Min egna tanke är att det är någon inflammation i bihålan... men vad gör man åt det? Nässpray har hon fått. Ifall det kunde vara luftvägsinfektion har hon fått en kur med Terramycin, men utan resultat. Tumör...?
Någon med mer erfarenhet som kan hjälpa mig??

(Jag försöker få in bilder... men fattar f-n inte hur jag skall göra  :-[ och mannen med datakunskapen sover så jag får återkomma med bilder)
Varför vänta till imorgon när du kan göra det idag :D

lena70

• Gäst
SV: Vad har min stackars höna drabbats av???
« Svar #1 skrivet: 13 sep-13 kl 07:44 »
Maila bilderna istället till SVA och deras fjäderfävetrinärer, de kan nog hjälpa dig!!
sva@sva.se
Håller tummarna!!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 13 sep-13 kl 11:09 »
Kan det vara Coryza (IC) ?

Ögonen klistrar ihop sig och blir variga, svullna runt och en "mycket otrevlig lukt=ruttna ägg" från näbben, är symptom på Coryza. Ev nysningar.

En väldigt vanlig och smittsam bakteriesjukdom.

Knappt några djur alls dör av den, men de förblir kroniska smittspridare resten av livet.

Djuren blir till synes friska efter ett tag, oavsett vad man gjort med dom!!
därför tror många att hönsen haft en oskyldig ögoninflamation eller förkylning...

Sjukdomen sprids inte via ägg.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Smurfhönan

• Gärna idag hellst igår
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-13 kl 17:32 »
Tack för att ni svarar.
Ögat är inte varigt eller ihopklistrat, utan är helt klart. Men bölden är ivägen och gör att hon inte ser. Böldern ser helt sprängfylld ut.

Det här är lite pinsamt!! Försöker skicka bilder men det går inte. Hur gör man när man infogar bilder här?? Trycker på infoga knappen men kommer inte fram till hur jag får in bilderna  :-[

Smurfhönan

• Gärna idag hellst igår
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 sep-13 kl 17:38 »
nej men hoppla!! där kom det ju en lite bild med  :D

Smurfhönan

• Gärna idag hellst igår
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-13 kl 17:43 »
försöker med en till

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 20 sep-13 kl 08:05 »
Känns ju antingen som en böld eller en tumör. En böld borde värka hål och läka ut en tumör är ju inte så god prognos på. Har den kommit fort (på ett par dagar) eller har den långsamt blivit större under lång tid? För om den har kommit fort så känns böld mer sannolikt.

Vill du lägga pengar på din höna så ring en veterinär och säg att du har en kanin med en böld eller tumör vid ögat och att du behöver hjälp att avgöra vilket. Kaniner brukar veterinärer kunna titta på ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Smurfhönan

• Gärna idag hellst igår
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 sep-13 kl 19:33 »
Tack för svaret.
Svullnaden växte sig större och större på ca 2-3veckor. Det började under ögat och gick sedan upp över ögat.
Hon verkar inte lida av det jätte mycket mer än att svullnaden är ivägen för synen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 29 sep-13 kl 21:29 »
Men hur har det gått för din höna?
« Senast ändrad: 29 sep-13 kl 21:37 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser