Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovera karmen nedtill fönster  (läst 18575 gånger)

andtol

• Gäst
renovera karmen nedtill fönster
« skrivet: 23 jul-12 kl 13:54 »
Dags att göra något åt våra fönster!

En karm var dock så skadad att den bara var murken. Hur ska jag göra för att byta den? Räcker det att byta bara den skadade delen och limma dit en figursågad träbit som passar?

Jag är inte så sugen på att byta hela undersidan, fönstret är på andra våningen.

Vad ska jag använda för trä?

Det stod lite här men inte så mycket:

http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Fasad/F%C3%B6nster/F%C3%B6nstervirket

beckstern

• Halland
SV: renovera karmen nedtill fönster
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 23:14 »
jag och min käre far renoverade ett fönster och karm förra året...kapa bort den skadade biten....han hittade en kådrik furu plankbit i lagårn  som han yxade till så den passade..limmade och skruvade dit den och linojlefärg 2 gånger...håller nog min livstid ut :)
fönstret tog vi in i snickerboa och tog bort glaset och ersatte den skadade biten i  bågen...linoljefärg och linoljekitt och tbx...som nytt!
« Senast ändrad: 25 jul-12 kl 23:42 av beckstern »

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-12 kl 14:57 »
Att reparera en fönsterkarm är inte så svårt. Vanligt rutinarbete. Jag brukar ta loss karmen ur väggen och ta isär den och antingen passa in en ny nederdel eller om bara yttersidan är rutten så har jag ibland sågat bort ytterdelen och limmat på nytt virke och hyvlat det till form. Virket är furu med så hög andel kärna som möjligt och så smala årsringar som möjligt.
Senast jag bytte en underkarm var i torsdags. Den står ännu i uthuset i väntan på leverans tillbaka till renoveringen. Vill du se en bild?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jul-12 kl 15:38 »
Att reparera en fönsterkarm är inte så svårt. Vanligt rutinarbete.

:)

Inte så svårt - det beror förstås hur duktig man är på träslöjd. Jag som har så svårt att vara noggrann och om jobbet tar längre tid än 10 minuter så blir det jobbigt...

Vill du se en bild?

Jag ser gärna lite bilder!

Jag förstår inte hur du tar bort underdelen av karmen från fönstret utan att ta ner hela karmen...

Jag är nog mest inne på att ta bort allt dåligt i karmen och försöka göra en del som jag limmar dit.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jul-12 kl 18:51 »
Ta bort fönsterbågarna. Ta bort foder runt karmen. Såga av spikarna som håller fast karmen i sidorna. Sedan är det bara att lyfta ur karmen och se hur mycket som behöver bytas.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 31 jul-12 kl 20:25 »
Just precis så gör jag.

Om underkarmen bara är rutten i ytterkanten kan man ta loss den och såga upp den långsefter så att man tar bort lika mycket längs ytterkanten på hela längden och hyvla fogytan och limma på en planka som ny ytterkant längs hela länden. Efter att biten är pålimmad handhyvlar man den till rätt form och hyvlar falsen i den och gör tappningarna i ändorna. Att fälla in mindre bitar än så brukar inte bli så lyckat.

Aj då........ Tålamod och vassa verktyg är ett absolut krav för att lyckas med att reparera fönster. Själva arbetet är inte speciellt svårt men utan tålamod går det inte.

På två av bilderna har jag satt in en ny underkarm i en gammal karm som står upp och ned i väntan på leverans. Modellen är enkel med raka tappar så som var vanligt på 1930-talet.

Två av bilderna visar en svårare typ av karmhörn som är vanligt på 1800-tals och 1700-tals karmar. Den typen går också bra att reparera men det kräver MYCKET tålamod.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 14:08 »
Ja, det är väl bäst att göra det riktigt, annars får jag göra om det igen nästa år...

andtol

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 aug-12 kl 21:24 »
Hm. Jag har nog ingen hyvel. Kanske ett stämjärn...

Just verktyg för träslöjd är det väldigt dåligt med i det här huset.

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-12 kl 09:42 »
Det blir lite små springor mellan karm och lagning, hur ska jag fylla igen dem?

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 aug-12 kl 10:11 »
Linoljekitt t ex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser