Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvaring av sylt, gelé och marmelad  (läst 28814 gånger)

Fundersam

• Västmanland
Förvaring av sylt, gelé och marmelad
« skrivet: 04 aug-12 kl 10:21 »
Hur förvaras dessa bäst? Jag brukar ha mina burkar i kylskåp, men av utrymmesskäl undrar jag nu om man även kan förvara oöppnade burkar i skafferiet. Eller blir det för varmt för dem så att de snabbare blir dåliga? Någon som har erfarenhet av detta?  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Förvaring av sylt, gelé och marmelad
« Svar #1 skrivet: 04 aug-12 kl 10:37 »
Det bästa är ju en sval matkällare. Men om du har gjort sylt etc. med "normal" sockerhalt (inte lättsockrat) så brukar den hålla sig länge även i vanlig rumstemperatur. Det som kan hända är att den möglar. Risken minskar om du gör såhär:

Slå het sylt/marmelad på heta burkar (koka dem eller värm den i ugnen till drygt 100 grader). Fyll nästan ända upp men lämna några millimeter. Sätt på absolut rena lock (jag kokar dem) och dra åt. När burkarna svalnar, suger locket fast och risken för att få in mögelsporer minskar. Kolla att locket sitter hårt fast innan du ställer undan burkarna, har locket inte sugit fast så är det kylskåpet som gäller.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 04 aug-12 kl 10:42 »
Géle är ju motståndskraftig men jag skulle nog dra mig för att förvara det i skafferiet (om det inte är mkt kallt). Här äter vi inte så mkt sylt o sådant, för mkt socker i men jag gör en rejäl laddning m géle med några års mellanrum. Den står i kylen (sisådär 15-20 barnmatsburkar) o det räcker i ca 2-3 år (5 pers).

Bär till sylt o saft fryser jag in, uppmätt o klart i påsar. Går ju fort att fixa ett syltkok o jag gör alltid kallrörd saft, bättre smak o bättre vitaminhalt, sköter sig själv i kylen förutom upphällning o utrörning av socker då. Jag tycker att detta sätt sparar mer plats än när jag kokade allt klart på hösten o frös in. På detta sättet är det också lätt att avväga i slutet av säsongen, så att man inte står där med 10 syltburkar "för mkt" men är utan dricka!  ;)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Fundersam

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-12 kl 11:27 »
Jag brukar inte minska sockermängden just av den anledningen att jag vill att de håller längre. Tidigare har jag alltid förvarat det jag gjort i kylskåpet, och hittills har ingenting möglat eller blivit dåligt för mig, trots lång förvaring. Jag brukar även som du ChristinaR skriver ta burkarna direkt från ugnen när jag fyller på dem.

Det är bara så fullt och trångt i kylen så här års, och värre blir det längre fram. Därför tänkte jag om jag kunde ha burkarna i skafferiet. Det vore dock inte så kul om de möglade för mig. Kanske ska jag prova med några burkar där och konsumera dem först.

Sedan har jag ju förstås tillgång till jordkällare också, så det får vä bli den i nödfall. Den finns inte hemmavid så därför är den inte förstahandsvalet.  :)

kurt

« Svar #4 skrivet: 04 aug-12 kl 12:37 »
Med bra hygien, varm burkar och rätt sockerhalt så håller de sig som sagt även i rumstemperatur. Däremot torkar de ut något fortare i rumstemperatur, kan säkert förebyggas med paraffinlock.

Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser