Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp min fläderblomssaft jäser!!  (läst 7948 gånger)

LenaWB

• Uppland
hjälp min fläderblomssaft jäser!!
« skrivet: 27 jun-14 kl 17:04 »
Vad kan jag göra? Mina petflaskor pallar nog inte trycket snart trots att jag pyser ur dem 2-3 ggr/dag + fördelat innehållet på fler flaskor så att de bara är omkr 3/4 fyllda...kreativa ideer brukar det finnas gott om här så kom loss!!!
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Maria C S

• Småland
SV: hjälp min fläderblomssaft jäser!!
« Svar #1 skrivet: 27 jun-14 kl 17:09 »
Ställ dom på ett betydligt svalare ställe och släpp ut övertrycket så blir det bra.
Ha lite öppet så kan du försluta när dom slutat  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

LenaWB

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-14 kl 17:19 »
Oj va snabb du var, tack! Men vad blir det för 'slutprodukt' av det, sockret omvandlas väl till alkohol? Har kolleger på jobbet som har tingat ngr saftflaskor, isåfall måste jag väl lägga på lite alkoholskatt på försälningspr iset, haha!!
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Maria C S

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-14 kl 22:43 »
Det hände mej förra året. Men det blev vanlig saft av det.
Några år innan flyttade jag och blandade i ordning en flaska (utspädd) att dricka ur under röjningen av min barack. hur det nu var så blev det inte så mycket drucket, jag tänkte att jag skulle ge det till grannen 12 årige son men beslöt att ta ett glas innan... tur det för det hade börjat jäsa  :(.
Kommer till småland med det sista och nån dag eller dagar senare så lastas det sista ur bilen.
TiB kommer in och korkar upp flaskan och dricker innan jag hinner säja ett pip  :o
Han ser nöjd ut å säjer .. gott de här, vad är det för något  ??? he he jag tittade på saften allt grumel var borta och det luktade gott :D Jädrans vad gott, godaste ciderliknande dricka jag smakat.

Så så kan man göra men .. pss säj inte att jag berättat  ;)
Ibland blir det bra fast det blir fel  ;D

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 27 jun-14 kl 23:27 »
Vem vet, saften kanske blir bättre av jäsning  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 28 jun-14 kl 00:13 »
Min fläderblomssaft jäste också häromåret. Upptäckte det inte förrän efter jag fyllt på flaska. Tyckte jag såg bubblor i och öppnade en. Ja jösses saft över halva köket.  :o   Kokte om saften. Fick råd om att låta det jäsa vidare men, undrar om det blivit drickbart? Saften var ju gjord för att späs ut. Har ingen koll alls men, kanske kunde det bli något sötsliskigt likörliknande?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria C S

• Småland
« Svar #6 skrivet: 28 jun-14 kl 11:46 »
Vet inte vad det blir av koncentrat, kanske likör ?
Utspätt blir det gott iallafall  :)

Mitt i Planeten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jun-14 kl 16:25 »
Jäst blir det jättebra, kör det genom apparaten.

Fläder jäser i stort sett alltid, det är den saft som har lägst/ kortast hållbarhet.

Tidigare använde jag väldigt lite socker och fick den att hålla några veckor längre men jäser ändå.
Till slut ger man upp och hoppar över fläder.
Ett sätt som fungerar är plastpåse i en skånsk mjölkförpackning och sedan frysa in den. Det är mera jobb än vad jag står ur med därför hoppar jag fläder, det fungerar inte helt enkelt inte.
Gör lagom och förbruka den innan den hinner jäsa.

Blåbär/lingon håller en hel säsong.

kurt

« Svar #8 skrivet: 28 jun-14 kl 17:02 »
Man pastöriserar flaskorna vid 80 grader 20 minuter, så ökar hållbarheten ordenligt

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser