Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för Sten??  (läst 3601 gånger)

Norralund

• Småland
SV: Vad är det för Sten??
« Svar #20 skrivet: 09 aug-12 kl 08:02 »
Här kommer en ny bild hoppas ni ser lite bättre ...

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #21 skrivet: 28 aug-12 kl 21:57 »
Jag tror att stenen hänger ihop med ett så kallat offerkast. När pigorna födde dödfödda barn förr i tiden, i anslutning till en landsväg eller en gård, karvade de ofta en primitiv "runsten" på platsen där de fött i sorg, eftersom barnet var odöpt och ej fick ligga på "namnsatt" grav på kyrkogården. Davidstjärnan kan också vara en symbol för detta. De fattiga och utstötta fick alltid ligga norr om kyrkan dit solen aldrig nådde och dom som var alldra rikast i en församling hade gravarna lagda vid stuprörens utmynning, eftersom regnvattnet som kom från kyrkans tak ansågs som heligt.
Enligt tradition ska man kasta en gren eller kvist när man passerar en sådan plats / sten annars får man olycka på färden. Antar att ni ni får en j-la massa grenar i rabatten el gårdsplan nu ;D
Ni hittar förmodligen inget i några arkiv eller kyrkoböcker kring detta..... Jag har sett liknande stenar med olika dateringar i min släkts fädbod.... Livet var tufft förr  :-\

Det är min teori, att ni har en gravsten som trappsteg.
« Senast ändrad: 28 aug-12 kl 22:02 av Anders E »

Norralund

• Småland
« Svar #22 skrivet: 29 aug-12 kl 11:35 »
Tack Anders
Det var intressant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser