Att reparera tak med lastpallar funkar säkert men jag vet inte om det är en så bra ide. Det är korta bitar, ofta virke av dålig kvalite och så en massa spik. Generellt sett så är det en gammal tradition att återanvända virke till tak. Tak i gamla hus är ofta lappverk av av sådant man rivit bort på andra ställen i huset: panel, golvsocklar, gamla dörrar, fönster. På ett hus jag plockat ned hade någon spikat upp bordläggning och botten av en gammal flateka. Jag har också sett hur man gjort underlagstäckning av gamla valaffischer som varit klistrade på masonit. Att se sådant är inspirerande tycker jag och att täcka med lastpallar från europas alla hörn skulle ju på något vis vara fortsättningen på en sådan tradition. Men det
är förstås mycket arbetskrävande.
Om du nu har bestämt dig för att lägga om taket och taket saknar underlags täckning samtidigt som det som ligger under teglet är grovt och ojämnt så tycker jag du ska underlagstäcka med oljehärdad masonite. Därefter förstås ströläkta och sedan spika bärläkt. Använd minst dimension 50 x 25 som läkt. Lägg sedan tillbaka teglet.