Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tak renovering: pallar som yttertak??  (läst 3309 gånger)

villimey

• Blekinge
tak renovering: pallar som yttertak??
« skrivet: 05 aug-12 kl 21:20 »
Hejsan!
Jag har en fråga (ev. dum fråga :) )

skulle ni tro att det var bra att använda brädor från pallar till yttertak? Jag skal lägga ett nytt tegeltak på min kåk och jag letar efter billiga men bra alternativ.. jag ogillar att köpa nytt byggmaterial men såklart så skal jag köpa tjärpapp och lägga ovan på yttertaket. :)

om ni har några bra tips på billig renovering av tak så tar jag glad emot den!

tacktack!

Strajder

• Aspegården
SV: tak renovering: pallar som yttertak??
« Svar #1 skrivet: 05 aug-12 kl 21:38 »
Billigare än OSB-skiva kan du nog inte få - 45 kr/m2

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #2 skrivet: 05 aug-12 kl 21:53 »
Pallar, som i lastpallar? Det tycker jag låter som en dålig lösning. Du vill ha upplag över flera takstolar (eller takåsar) så blir det stabilare. Vad finns under teglet idag? Är roten så dålig att du måste byta? Det finns oljebehandlad board som man kan lägga. Den skall vara tillräckligt vattentålig för att du inte ska behöva papp på utan kan lägga läkt direkt.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-12 kl 22:04 »
En fundering i min smak.
Går och går...
Klart att det går men jobbet blir drygt och det kan också vara lurigt att få fram tillräckligt mycket pallar.
Mitt förslag är att du kollar efter en bonnsåg i närheten och ber att få köpa material därifrån.

Vad gäller tak kan generellt sägas att man idag (och förstås sen en massa år tillbaka) använder masonit och div lika dukar (ex Tyvek) istället för brädor och papp.
Att ha brädor, varesig de är spontade eller inte gör en väldig skillnad för arbetssäkerheten på taket.
Med andra ord, jag rekommendera brädor, komma var de nu må komma från...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

villimey

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 05 aug-12 kl 22:15 »
Pallar, som i lastpallar? Det tycker jag låter som en dålig lösning. Du vill ha upplag över flera takstolar (eller takåsar) så blir det stabilare. Vad finns under teglet idag? Är roten så dålig att du måste byta? Det finns oljebehandlad board som man kan lägga. Den skall vara tillräckligt vattentålig för att du inte ska behöva papp på utan kan lägga läkt direkt.

Ja men det är såklart att det funkar inte, när du säger det så! Glömde att tänka på att brädorna måste nå över takstolarna :)

Jag är inte säker på vad finns under teglet men det är ett 1800- tals hus som sist var renoverat på 50-talet (ev. innan). allting är originellt. Det man kan se från vinden är nånslags grov sågade brädor med läkt på (alltså ingen takpapp). Dom brädorna ligger på pinnar som ligger rätt tätt ihop emellan takstolarna. För att huset var renoverat för så många år sen så antar jag att det måste bytas ut helt (teglet kan vi återanvända).

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 aug-12 kl 23:11 »
Ja men det är såklart att det funkar inte, när du säger det så! Glömde att tänka på att brädorna måste nå över takstolarna :)

Jag är inte säker på vad finns under teglet men det är ett 1800- tals hus som sist var renoverat på 50-talet (ev. innan). allting är originellt. Det man kan se från vinden är nånslags grov sågade brädor med läkt på (alltså ingen takpapp). Dom brädorna ligger på pinnar som ligger rätt tätt ihop emellan takstolarna. För att huset var renoverat för så många år sen så antar jag att det måste bytas ut helt (teglet kan vi återanvända).

Lite bilder kan kanske ordnas? Underlättar, är intressant och lärorikt.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-12 kl 04:20 »
Lastpallar gar ju saklart, men det kanns som om det blir onodigt tjockt med material och tungt pa samma gang. Lacker taket nu? Har ni fatt fuktproblem?

Strajder

• Aspegården
« Svar #7 skrivet: 06 aug-12 kl 08:29 »
Det är ju ganska bra återköpspris på pallar så du kanske ska fundera på att sälja dessa för att köpa lämpligt material. Det finns returvärde även i engångspall! Vanlig EUR-pall får du 20-50 kronor för.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 aug-12 kl 11:17 »
skulle ni tro att det var bra att använda brädor från pallar till yttertak? Jag skal lägga ett nytt tegeltak på min kåk och jag letar efter billiga men bra alternativ.. jag ogillar att köpa nytt byggmaterial men såklart så skal jag köpa tjärpapp och lägga ovan på yttertaket. :)

om ni har några bra tips på billig renovering av tak så tar jag glad emot den!

Jag tolkar frågeställningen som att man vill använda virke från engångspallar istället för råspont under pappen. Eftersom virket bara är stumpar blir det svårt att använda direkt. Man kan bygga luckor genom att spika fast stumparna på längre, köpta brädor och lägga luckorna på taket. Men råspont är billigt, det känns som mycket jobb för liten besparing.

Ett billigt alternativ är att spika masonit direkt på takstolarna utan någonting under och lägga teglet på grov bärläkt.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #9 skrivet: 06 aug-12 kl 20:04 »
Vad gäller tak kan generellt sägas att man idag (och förstås sen en massa år tillbaka) använder masonit och div lika dukar (ex Tyvek) istället för brädor och papp.
Att ha brädor, varesig de är spontade eller inte gör en väldig skillnad för arbetssäkerheten på taket.
Med andra ord, jag rekommendera brädor, komma var de nu må komma från...
Jag kanske var otydlig. Man behåller befintligt rote (och spåntak om det finns sånt under teglet) och lägger boarden/masoniten på det. Att bara ha duk eller masonit går inte, läkten kan inte bära teglet själv.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #10 skrivet: 06 aug-12 kl 20:06 »
Jag skal lägga ett nytt tegeltak på min kåk och jag letar efter billiga men bra alternativ..
Varför ska du byta tak? Läcker det? Är teglet dåligt går det att byta de pannor som är trasiga - resurssnålt och billigt. Är rotet dåligt? Finns det fuktskador i yttertaket? Om du vill hitta en budgetlösning är det mycket möjligt att "lappa och laga" blir väl så tryggt som "göra nytt billigt"

tugo

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 06 aug-12 kl 20:36 »
Att reparera tak med lastpallar funkar säkert men jag vet inte om det är en så bra ide. Det är korta bitar, ofta virke av dålig kvalite och så en massa spik. Generellt sett så är det en gammal tradition att återanvända virke till tak. Tak i gamla hus är ofta lappverk av av sådant man rivit bort på andra ställen i huset: panel, golvsocklar, gamla dörrar, fönster. På ett hus jag plockat ned hade någon spikat upp bordläggning och botten av en gammal flateka. Jag har också sett hur man gjort underlagstäckning av gamla valaffischer som varit klistrade på masonit. Att se sådant är inspirerande tycker jag och att täcka med lastpallar från europas alla hörn skulle ju på något vis vara fortsättningen på en sådan tradition. Men det
är förstås mycket arbetskrävande.

Om du nu har bestämt dig för att lägga om taket och taket saknar underlags täckning samtidigt som det som ligger under teglet är grovt och ojämnt så tycker jag du ska underlagstäcka med oljehärdad masonite. Därefter förstås ströläkta och sedan spika bärläkt. Använd minst dimension 50 x 25 som läkt. Lägg sedan tillbaka teglet.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 aug-12 kl 20:47 »
Att bara ha duk eller masonit går inte, läkten kan inte bära teglet själv.

Det är klart att det går, så har man ju byggt tak i massor av år.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #13 skrivet: 07 aug-12 kl 09:40 »
Det är klart att det går, så har man ju byggt tak i massor av år.
Helt rätt, såklart. Det är jag som slarvar när jag tänker ;-)  Lägger man till ett "vanligt" före "läkt hade det blivit rätt. Istället för typ 25x38 blir det en betydligt kraftigare regel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser