Det ar latt att lana. Det ar svart att betala tillbaka. Aven om ni har 60 lakan i manaden nu sa ar sannolikheten stor att ni inom 20 ar star med halva lonen och kanske till och med lagre an sa om pensionerna inte haller vad de lovar (och det gor de inte redan nu). Samtidigt gar Sveriges ekonomi allt samra och samre och det blir fler och fler som ska dela pa kakan. Helst skall ni ju ha betalat av hela lanet innan ni gar i pension om sag 20-25 ar (jag vet inte exakt hur gamla ni ar nu). Och skall ni leva av det ni tar fran garden plus jobba heltid bada tva kan det nog bli tungt att fa det att halla hela vagen ut. Barnen kan dock vara till en viss hjalp om dom ar inne pa att extraknacka, sommarjobba eller starta eget, men i praktiken ar det fa platser/fa barn som skulle kunna fixa att forsorja sig sjalva pa vad dom drog in. Manga har inte det intresset eller ocksa kan det vara lokalt svart.
Samtdigit finns det mycket som talar for er. Ni ar bada intresserade av jordbruk och djurhushallning. Sverige ar ett stort land med manga markagare som inte har tid eller intresse att halla sina gardar i toppskick. Manga jordbrukare gar i pension eller skar ner i verksamheten de narmaste 2-3 aren. Att arrendera jord kan i manga fall ge en inkomst snarare an att ta lan pa mark som skall betalas tillbaka med ranta osv. Borja alltsa med att hitta ett billigt stalle att bo pa, helst nagot stalle dar ni kan ha rad att bo med bara kontanter. Det behover inte vara manga hundra kvadratemeter tomt till den fastigheten om ni har grannar med mer mark an vad kan ta hand om.
En annan losning ar att hyra. Om tiden ar knapp och ni hittar ett fint stalle dar ni kan skriva pa kontrakt pa ett par ar i taget kommer ni nog att komma undan oanldigt mycket billigare an om ni skulle "kopa" for landade pengar och sedan betala "hyra" (ranta och amorteringar) till banken.
De jag kanner som trivs med smaskalig odling, enkelt boende och lite djur har alla kopt kontant och lanat mark eller helt enkelt hyrt ett litet stalle. Jag kanner en del som hyr gratis mot att de tar hand om huset och marken av aldre bonder som inte vill salja.
Men det har var ju lite OOT. Sjalv kopte jag billigt, jobbade hacken av mig i storstaden och betade av lanet pa nagra ar. Ar nu skuldfri och ratt nojd. Men sa ar jag inte heller fixerad vid att aga marken jag brukar.