Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gjorde ni?  (läst 6708 gånger)

Tokyoboy

• Uppland
SV: Hur gjorde ni?
« Svar #20 skrivet: 09 aug-12 kl 09:01 »
Det ar latt att lana. Det ar svart att betala tillbaka. Aven om ni har 60 lakan i manaden nu sa ar sannolikheten stor att ni inom 20 ar star med halva lonen och kanske till och med lagre an sa om pensionerna inte haller vad de lovar (och det gor de inte redan nu). Samtidigt gar Sveriges ekonomi allt samra och samre och det blir fler och fler som ska dela pa kakan. Helst skall ni ju ha betalat av hela lanet innan ni gar i pension om sag 20-25 ar (jag vet inte exakt hur gamla ni ar nu). Och skall ni leva av det ni tar fran garden plus jobba heltid bada tva kan det nog bli tungt att fa det att halla hela vagen ut. Barnen kan dock vara till en viss hjalp om dom ar inne pa att extraknacka, sommarjobba eller starta eget, men i praktiken ar det fa platser/fa barn som skulle kunna fixa att forsorja sig sjalva pa vad dom drog in. Manga har inte det intresset eller ocksa kan det vara lokalt svart.

Samtdigit finns det mycket som talar for er. Ni ar bada intresserade av jordbruk och djurhushallning. Sverige ar ett stort land med manga markagare som inte har tid eller intresse att halla sina gardar i toppskick. Manga jordbrukare gar i pension eller skar ner i verksamheten de narmaste 2-3 aren. Att arrendera jord kan i manga fall ge en inkomst snarare an att ta lan pa mark som skall betalas tillbaka med ranta osv. Borja alltsa med att hitta ett billigt stalle att bo pa, helst nagot stalle dar ni kan ha rad att bo med bara kontanter. Det behover inte vara manga hundra kvadratemeter tomt till den fastigheten om ni har grannar med mer mark an vad kan ta hand om.

En annan losning ar att hyra. Om tiden ar knapp och ni hittar ett fint stalle dar ni kan skriva pa kontrakt pa ett par ar i taget kommer ni nog att komma undan oanldigt mycket billigare an om ni skulle "kopa" for landade pengar och sedan betala "hyra" (ranta och amorteringar) till banken.

De jag kanner som trivs med smaskalig odling, enkelt boende och lite djur har alla kopt kontant och lanat mark eller helt enkelt hyrt ett litet stalle. Jag kanner en del som hyr gratis mot att de tar hand om huset och marken av aldre bonder som inte vill salja.

Men det har var ju lite OOT. Sjalv kopte jag billigt, jobbade hacken av mig i storstaden och betade av lanet pa nagra ar. Ar nu skuldfri och ratt nojd. Men sa ar jag inte heller fixerad vid att aga marken jag brukar.

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 09 aug-12 kl 10:20 »
Det ar latt att lana. Det ar svart att betala tillbaka. Aven om ni har 60 lakan i manaden nu sa ar sannolikheten stor att ni inom 20 ar star med halva lonen och kanske till och med lagre an sa om pensionerna inte haller vad de lovar (och det gor de inte redan nu). Samtidigt gar Sveriges ekonomi allt samra och samre och det blir fler och fler som ska dela pa kakan. Helst skall ni ju ha betalat av hela lanet innan ni gar i pension om sag 20-25 ar (jag vet inte exakt hur gamla ni ar nu). Och skall ni leva av det ni tar fran garden plus jobba heltid bada tva kan det nog bli tungt att fa det att halla hela vagen ut. Barnen kan dock vara till en viss hjalp om dom ar inne pa att extraknacka, sommarjobba eller starta eget, men i praktiken ar det fa platser/fa barn som skulle kunna fixa att forsorja sig sjalva pa vad dom drog in. Manga har inte det intresset eller ocksa kan det vara lokalt sva

Ja det är lätt att låna och ibland kan det vara för lätt att låna. Det vi tänkte försöka göra är att jobba så mycket som möjligt under två år och även dra in på vissa saker för att spara. Vet inte hur det kommer att gå men vi kommer att försöka i alla fall. Detta för att inte behöva låna till precis allt. Och vi kommer inte att köpa något dyrt ställe för då kommer vi att behöva jobba lika mycket som vi gör idag. Att både odla och jobba heltid båda två skulle bli alldeles för tungt. Utan tanken är att kunna dra ner på arbetstiden men vet inte i vilken utsträckning ännu. Annars faller ju hela iden med att självhushålla och få ett mindre stressigt liv vilket är vår tanke. Jag vet också flera som arrenderar och hyr sina hus/gårdar. Och visst kan man göra så. Men vi ska åtminstone göra ett försök till att få ihop till något eget innan vi tänker oss att hyra. Och grattis till dig som är skuldfri och har ditt eget. Det måste vara en frihet i sig.  :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 09 aug-12 kl 18:12 »
Jag har provat både hyra och äga och det har varit bättre ekonomi i att äga trots att jag gått med förlust (inköp+renoveringar < sälj).

Om vi nu ville bo kvar här. Själen måste också ha sin frihet och våra själar mår nog bäst mer avskilt. Därför vårt beslut att byta fastighet. :)
Det argumentet köper jag fullt ut. Då är det bara att köra, men sträck er inte för långt, man måste ha buffert för att sova gott.

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 09 aug-12 kl 22:40 »
[quote author=olof link=topic=139416.msg1313677#msg1313677 date=13445287
Det argumentet köper jag fullt ut. Då är det bara att köra, men sträck er inte för långt, man måste ha buffert för att sova gott.
[/quote]

Klart man måste ha en buffert för att sova gott. Därav att vi ska jobba så mycket som möjligt och för att kunna sova gott om natten om något inträffar. :)

nilsoster

• -
« Svar #24 skrivet: 10 aug-12 kl 13:59 »
Jag tycker det verkar som en fixidé att ni måste bo så avskiljt. Lär känna era grannar bättre så att det inte känns jobbigt att dom har insyn i er trädgård. Min andra åsikt är att ta dyra lån för att försöka nå självförsörjning är något av en självmotsägelse. För att göra vinst måste man i princip ta del av den konventionella ekonomin, och då helst nån slags exportindustri. Och om man har ränta på lån att betala så måste man göra vinst. Tänk vad som händer om ni blir arbetslösa -- då äger banken eran fastighet och kan ta den ifrån er och ni har fortfarande mellanskillnaden kvar att slava av amorteringar och ränta på.

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 10 aug-12 kl 22:49 »
Jag tycker det verkar som en fixidé att ni måste bo så avskiljt. Lär känna era grannar bättre så att det inte känns jobbigt att dom har insyn i er trädgård. Min andra åsikt är att ta dyra lån för att försöka nå självförsörjning är något av en självmotsägelse. För att göra vinst måste man i princip ta del av den konventionella ekonomin, och då helst nån slags exportindustri. Och om man har ränta på lån att betala så måste man göra vinst. Tänk vad som händer om ni blir arbetslösa -- då äger banken eran fastighet och kan ta den ifrån er och ni har fortfarande mellanskillnaden kvar att slava av amorteringar och ränta på.

Alla människor är olika och vill bo på olika sätt. Mina grannar är väldigt trevliga på många sätt. Och jadå vi umgås men vi vill nog kunna välja när vi ska vara sociala och inte alltid när vi går utanför dörren. Det är också så att man inte kan välja sina grannar. Utan om våra nuvarande grannar väljer att sälja så kan ju inte vi välja vilka som kommer att bli de nya grannarna. Precis som jag skrivit ovanstående så är tanken att jobba för att inte behöva ta dyra lån. Detta för att kunna gå ner i tid på arbetet så att man kan leva så som man vill. Utan att behöva slava ännu mer för att kunna betala av fastigheten. Och om man skulle bli arbetslös så behöver man inte gå ifrån den fastighet man då köpt. Dessutom finns det försäkring som täcker upp till full lön om nu olyckan skulle vara där och man blir arbetslös.

Nordanvind

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 14 aug-12 kl 20:19 »
Tack för svaren på min fråga. Har varit många intressanta inlägg och flera har varit intressanta och tankeväckande på hur ni har finansierat era hus eller gårdar.   :D

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #27 skrivet: 28 aug-12 kl 17:28 »
På förra huset lejde jag in Polska snickare vitt för 170:- / timmen, efter rot blir det 106:- / timmen. Jag kunde dra in mer på mitt jobb än vad dom kostade så en tid funkade det ekonomiskt och renoveringen gick frammåt i en rasande takt  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser