Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg som blir kalla några dagar innan kläck..  (läst 1304 gånger)

Flying Goose

• Västmanland
Ägg som blir kalla några dagar innan kläck..
« skrivet: 07 aug-12 kl 23:23 »
Måste berätta om en märklig sak som hände.. 3 stycken ägg plockades av misstag in från en ruvande höna och lades i köket. Äggen hade ruvats i ca 17 dagar. När misstaget upptäcktes hade över ett dygn gått. Äggen var kalla såklart, men lades trots det in i en kläckare utifall att... jag lyste äggen och konstaterade att där fanns kycklingar i alla, men att dom inte rörde sig.. dessutom skvalpade det omkring lite därinne på ett onaturligt sätt på alla tre äggen.

Några dagar senare kläcktes två kycklingar ur dessa ägg!!! Har inte hört ännu hur det blev med det tredje ägget. Men är inte detta väldigt underligt? HUR kunde dom överleva över ett dygn i bara rumstemperatur? Och nej, dom har inte 37 grader i sitt kök;)

/Jessica
Flying Goose

Terra77

• -
SV: Ägg som blir kalla några dagar innan kläck..
« Svar #1 skrivet: 07 aug-12 kl 23:51 »
Häftigt!! Grattis!

De överlever mer än man tror...jag hade ett gäng virriga hönors som bytte reden o lämnade ägg kalla under flera tillfällen o av dessa kläcktes alla!! (en dog halvägs ur ägget)..men, ett dygn e än mer wow..hanske var tack vare det var varmt ändå??

Kläcktes de samtidigt som de skulle??? Mina som slarvats med kom lite senare.
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Flying Goose

• Västmanland
SV: Ägg som blir kalla några dagar innan kläck..
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 00:33 »
Vet faktiskt inte om de kläcktes på "rätt" dag egentligen då vi inte ens hade koll på att den där hönan hade ruvat.. äggen stoppades i en kläckare där det redan fanns ägg i.. och av en slump så blev det nästan samma kläckdag på alla ägg...bara det var ju märkligt tycker jag:)
Flying Goose

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser