Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 ruvande höns, hur" sortera"?  (läst 1154 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
3 ruvande höns, hur" sortera"?
« skrivet: 08 aug-12 kl 10:24 »
Har 3 höns som ruvar just nu. De ligger i var sitt rede, drygt 120 cm upp. I hönshuset/ hönsgården finns flera andra höns av olika åldrar och kön.

Första gänget ägg kommer att kläckas nästa fredag. De två andra hönsens ägg kommer en vecka senare.

Jag har tillgång till ett mindre hönshus och hönsgård till.

Fråga; kan ajg få tips om hur jag ska placera de olika ruv- hönsen? Ska de få vara kvar i samma hönsgård? Kommer den första ruvhönan hacka på kycklingarna som kommer en vecka senare? Vilka höns kommer att funkar bra tillsammans?

Enklast för mig hade varit att placera alla ruv- hönsen i det tomma hönshuset men jag vet inte hur de kommer att funka tillsammans, om de kommer att attackera varandras kycklingar?
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Kringlan

• Östergötland
SV: 3 ruvande höns, hur" sortera"?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 11:08 »
Jag tycker om att ha egen bb-avdelning för att slippa de andra hönsen klampandes bland hönor och ägg i ruvredena. De andra vill ju gääärna lägga ägg där.
Praktiskt att du redan har ett till hus!

Angående hackandet så kommer de nog ha fullt upp med sina egna och inte bry sig om varandras, inte som hot iaf.

Om hönorna ruvar i samma rede är det stor risk/chans att de alla får moderskänslor för varandras ägg/ kycklingar och fostrar dem tillsammans, så har det blivit hos mig båda gångerna i år.

Du kanske får en storfamilj!   :)

Det enda frågetecknet är hur du gör med hönsen som ju legat olika länge. Om de ligger nära/ i samma rede kommer eventuellt de med en vecka kvar på ruvningen bli superglada när första hönans ägg kläcks. De kan då gå av sina egna ägg för att hjälpfostra den första hönans kycklingar.

Skilj därför de två ruv-omgångarna åt något.

Lycka till!

Mvh Karin

hönslena

• Finland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 12:04 »
Är i exakt samma situation, tre ruvande höns och värpbona upphöjda. Igår skaffade vi rävlyor med två kammare och händiga sonen och mannen snickrade ihop två små utehagar. Igår flyttade vi två av ruvhönsen, de som var mest oroliga och vresiga. De accepterade sina bon med detsamma och jag var så orolig att det skulle bli ett välldans halå  vid själva flyttningen. Vi väntar att de första äggen ska småningom börja kläckas redan under veckoslutet så lite sent med flytten blev det. Det blev mycket lugnare i hönshuset och de andra unghönsen drog en lättnadens suck! :)

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 10:11 »
Har nu gjort i ordning lilla hönshuset. De tre ligger i varsin katt- transportbur som som står på golvet. I burarna ligger spån i botten och så har de rejält med hö. Ingen har knotat över att byta rede och hus!

De kan gå ut i hönshuset och äta och gå ut i rastgården och sandbada när de vill.

Får se hur jag gör nästa vecka när det börjar kläckas. Prövar att inte göra något först. Har jag tur ligger de andra två och ruvar tiden ut utan att låta sig störas av de små.

Det har blivit mycket lugnare i det andra hönshuset nu när jag flyttat ut dem.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 10:33 »
Om kattburarna står precis bredvid varandra så de både hör och ser varandra hade jag inte litat på att de sista hönorna ståndaktigt skulle ligga kvar när de första kläcks. Trist att chansa och låta äggen bli övergivna, men du kanske har en kläckare som back-up?

Kan hända skulle andra erfarna säga tvärtom mot mig, att det går hur bra som helst. Men mina har ju adopterat varandras kycklingar lite kors och tvärs, så de instinkterna är ganska starka. Det är ju liksom meningen att de ska gå av och ta hand om de kläckta ist för att ligga kvar på ev obefruktade/döda ägg.

Min mening är inte att låta alltför negativ, bara tipsa om det säkra före det osäkra. :-)

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 15:00 »
JÄTTE- bra att du tipsar! Har aldrig haft fler som ruvar på en gång förrut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser