Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkelt avlopp  (läst 8117 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Enkelt avlopp
« skrivet: 15 aug-04 kl 15:16 »
Jag undrar om ni som har ett enkelt köksavlopp till stenkista tex har blivit påhoppade av kommunen ang detta? Hur hårda är kraven på avlopp(för endast gråvatten dvs BDT- bad disk tvättvatten) när man bor permanent? Vet att det kan variera mkt mellan olika kommuner, o tror att kraven har blivit tuffare nu. Läst lite på olika kommuners hemsidor men oftast står där bara vad som gäller när man ska anlägga ett nytt avlopp. Är det verkligen jättedyrt att anlägga avlopp?. Besvärligt verkar det vara med allt som ska göras i samband med detta, prover på markens beskaffenhet ska tas, fackfolk ska ut o titta vart det kan vara lämpligast osv.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Farsan50

Re:Enkelt avlopp
« Svar #1 skrivet: 15 aug-04 kl 18:21 »
Med en stenkista hamnar orent avloppsvatten ute i naturen med allt vad det innebär. Kommunen har ett miljöbeslut om vad som gäller i din kommun och vad som gäller för orent utsläpp i naturen. Att investera i en trekammarbrunn är mer miljövänligt än en stenkista eller så kan man som jag pumpa avloppsvattnet till ett komunalt avlopp.

Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

manna

• -
Re:Enkelt avlopp
« Svar #2 skrivet: 16 aug-04 kl 17:16 »
Jag har hamnat i situationen du beskriver med kommunens miljö&hälsa på besök för utvärdering. Här finns en trekammarbrunn, vilken funkar bra, samt en - numera - utdömd s k infiltration. Att jag inte behövde ordna ny infiltration redan när jag köpte huset för fem år sedan, beror på att det inte finns något öppet vatten i närheten.

Trekammarbrunnen kan jag behålla, men ny infiltration måste göras. Materialkostnaden för en sådan är i mitt fall ca 5000 kr. Arbetet får jag hjälp av familjen med.

Kontakta kommunen så får du bäst hjälp! Jag tycker inte att man ska se det som att man blir "påhoppad". Här är det i stället glada miner och positiva röster vid all kontakt!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser