Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sugen på får  (läst 6595 gånger)

ninna b

• Gäst
Re:sugen på får
« Svar #20 skrivet: 14 dec-06 kl 20:36 »
Precis så har jag också lärt mig om koppar. Vi har gotlandsfår och dom får saltstenar med koppar i. Det har varnats så mycket för koppar till får att det numera är så, att det nästan oftare är så att dom lider av kopparbrist.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #21 skrivet: 14 dec-06 kl 23:31 »
Jag har aldrig haft pälsfår men jag har hört att det är de som är känsligast mot koppar.Texel vad jag vet är inte speciellt känsliga mot koppar . Jag ger mina får nötkraftfoder  mellan 0,2-0,6 kg ca per dag och de mår vad jag kan se bra av det.

Det är precis tvärt om...

Det är texel fåren (och Ostfrisiska mjölkfår) som är mycket känsliga för koppar..kan dö av förgiftning...
 och pälsfåren däremot måste ha koppas annars blir de sjuka av koppar brist...

detta har det stått om på fårhälsovårdens hemsida...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

ninna b

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 15 dec-06 kl 07:15 »
Det blev lite oordning på svaren så det jag menar är att jag håller med Gimskogen om kopparkänsligheten hos får. Så får man se upp med kofodret också för vissa sorter innehåller ganska mycket koppar.  

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 15 dec-06 kl 07:43 »
Nu är ju inte Texel någon vanlig ras här på forumet...skulle vilja påstå att det är precis tvärtom...
Alternativare verkar inte gilla Texel  :-X

Har varit trådar tidigare här på Forumet också:
Koppar/Mineraler
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=11324;start=msg68901#msg68901

Kopparbrist/Kopparförgiftning
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=9416;start=msg48550#msg48550
« Senast ändrad: 15 dec-06 kl 07:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #24 skrivet: 15 dec-06 kl 11:22 »
Enligt fårhälsovårdens kompendie jag köpte som julklapp till mig sjävl förra året så är det som vi sa att just texel o mjökfåren är känsliga o kan drabbas av koppar förgiftning...

Saxat från fårhälsovårdens hemsida...
Kanske en julklapp....

Fårhälsonytts samlade artiklar

Efter önskemål från många fårägare har vi nu sammanställt ett urval av artiklar publicerade i Fårhälsonytt 1995-2005. Artiklarna är samlade i ett kompendium med lösbladssystem och tanken är att de med jämna mellanrum ska kunna uppdateras eller bytas ut. De är indelade efter ämnesområden. Vår förhoppning är att kompendiet ska fungera som en uppslagsbok där man snabbt kan hämta information inom olika områden som rör fåren och deras hälsa.

Pris: 250 kr (200 kr + moms)

Kompendiet kan beställas genom inbetalning till Svenska Djurhälsovårdens plusgironr: 4014919-7 eller bankgironr: 5103-8917. Skriv på att det avser Fårkompendium. Skriv även ert SE-nummer och namn och adress.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Falin

• -
« Svar #25 skrivet: 15 dec-06 kl 15:53 »
Nu är ju inte Texel någon vanlig ras här på forumet...skulle vilja påstå att det är precis tvärtom...
Alternativare verkar inte gilla Texel  :-X

Mina tackor är betäckta med texel! Och jag planerar att fortsätta med det. Fast så är jag nog inte någon "riktig" alternativare heller....  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser