Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hackad på!  (läst 1109 gånger)

Lapinkultaa

• Västergötland
HJÄLP! Hackad på!
« skrivet: 08 sep-12 kl 18:58 »
Hej.
Jag behöver hjälp.
Jag har en grupp med 4 d.leghorn och 4 dsilkes. Leghornen är det 1 tupp o 3 höns och 2 silkestuppar o 2 silkeshöns.
Nu är det så att jag har upptäckt att den ena leghorn hönan bara ligger intryckt i ett av värpredena och den andra leghorn hönan sitter utanför o vaktar typ. Och då undra ja efter en vecka varför tusan de va så.
Jo då testa vi att ta ut alla ut i hönsgården o stänga in. Det visade sig att leghorn tuppen och den tredje leghorn hönan och även en av silkestupparna gav sig på den "svaga" leghorn hönan och hackade på henne. Va tusan gör ja nu?!!! Ska ja bara låta dom vara eller ska jag dela på dom? Eller är det så att den som blir hackad på är svag på något vis??
Snälla hjälp!
Bor på landet med mina hundar,höns (dv.leghorn,dv.silkes) min man o mitt barn :) Jobbar i skogen

lena70

• Gäst
SV: HJÄLP! Hackad på!
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 17:55 »
Ibland kan det vara så att andra djur, ger sig på djur som på något sätt är sjuka.. :-\
Ser hon frisk ut , tycker du?
Som det låter på dig, har det inte varit såhär förrut, stämmer det?
Har den drabbade hönan, tex ruvat förrut?.Det kan isåfall göra, att de andra "glömt" bort henne, och när hon slutat att ruva och är ibland de övriga igen, blir hon "ny", och randordningen måste rättas till igen..
Låter märkligt att t.o.m de båda tupparna hackar på henne..?? Varit en annan sak, om bara hönsen gjort det..Hmm..du kan alltid spraya henne med tjärspray, och se om de lägger av då..Jag måste fråga, det låter märkligt att tuppar hackar en höna, visst kan det ske, men du är säker på att hon är en höna?? Ursäkta frågan, vill bara vara säker..Alla är inte lätta att könsbestämma, och ibland vet man inte vad de har för kön, förrens de börjat att värpa eller gala..Om du har plats och utrymme, så ta bort henne därifrån..Eller sätt henne ensam i en bur, men IBLAND de andra..På så sätt ändras inget, men hönan får vara ifred, men är fortfarande ibland de andra..Nu avvaktar jag och ser vad du svarar på mina frågor.. ;D

Lapinkultaa

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 sep-12 kl 19:34 »
Hmm. Jag tycker att hon ser lite uppruckad ut. Hon har ju bara suttit uppe i värp redet nu minst en vecka. Och idag satte ja in en skål mä mat o vatten till henne där uppe och både hon pch den andre som liksom skyddar henne åt som små hästar. Senare idag när ja va ute o kolla till dom så satte ja ner henne på golvet inne och då drack hon. Då kom hennes tupp in och liksom spatserade runt. Då flög hon upp på en sitt pinne och satt där. Då flög han upp o satte sig pinnen över. Sedan hoppa han ner och gick ett varv och gick ut. Jag tänkte inte mer på de och gick in. 1 timme senare gick ja ut igen och då satt både hon och hennes beskyddare ute på en sittpinne. Blev lite överraskad då ja inte sett henne ute på över en vecka. Så nu verkar de lugnt.
Det har inte hänt så här förut och mina hönor och tuppen är födda i mitten av maj och har ännu inte börjat ruva.
Jag tror iaf att de är en höna. hon gal inte iaf. Tuppen märktes nästa bara efter 5 veckor att de va en tupp. Han va väldigt utstickande och sedan ändrade han helt fjäderdräckt och gol som en galning. Hon ser likadan ut som dom andra hönsen iaf. Men ja har inte sett något ruvande. Det kanske är förtidigt ännu??
Ja har ju inte velat ta henne därifrån eftersom ja vet att dom kan va stygga mot nykommlingar.
Men nu verkar de lugnt igen.
Så ja hoppas de bara va någon dumhet eller så kanske hon är sjuk? Ja vet inte. :/ Hmm
tack för svar
Bor på landet med mina hundar,höns (dv.leghorn,dv.silkes) min man o mitt barn :) Jobbar i skogen

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 07:51 »
Håller med om att det kan vara dumt att ta bort djur ifrån flocken, det kan bli problem att få tillbaka dom igen..( om man nu tar bort någon, så ska man nog alltid ha i bakhuvudet, en backupp plan, att det kanske inte går att sätta tillbaka djuret igen, och vad gör jag då med djuret..?Det beror ju mycket på hur mycket utrymme det finns osv..Om det finns möjlighet att ha djuret någon annanstanns, flytta på det..Det var därför jag skrev det där om att ha henne i en egen bur, men ibland dom andra..( så att inte randordningen ändrades)Du var klokt gjort av dig , att ha fler mat och vatten ställen..Det glömde jag alldelles bort att föreslå..Det var en jättebra ide..Och det låter på dig, som allt redan börjar lugna ner sig och att detta bara var något tillfälligt..?
Vad gäller ev ruvning, tror jag din höna är ännu för ung..Oftast brukar höns börja värpa först, innan de lägger sig..Dvs de är minst ett halv år gamla..

Lapinkultaa

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 08:00 »
igår kväll när jag va ute igen så satt alla tillsammans o de va frid o fröjd men när ja satt där o gav dom lite bröd så gjorde tuppen så att han gick fram till den här hackade hönan och liksom nöp sig fast på nacken och satte sig på henne o flaxade lite. sen hoppa han av o gjorde inget mera. Jag blir förvirrad. Undrar va dom håller på med. Är de parning dom kanske grejar med? Men varför blir hon i så fall så rädd?
Ska ut o kolla nu hur det går för henne o flocket.
Tack ännu för svaret. Känns bra o  bolla problemet med :)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 09:07 »
Låter som en helt normal parningssituation.  :)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Lapinkultaa

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 09:49 »
De låter ju bra de :) Såg att han gjorde så mot dom andra två nu också. Så det är väl "vår" i luften så att säga :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser