Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virkon efter start av kläckmaskin?  (läst 1113 gånger)

FiaLena

• Dalarna
Virkon efter start av kläckmaskin?
« skrivet: 05 sep-12 kl 12:59 »
Hej!

Jag har inte virkonat mina ägg innan jag stoppade dem i kläckmaskinen. Kan jag ta upp dem och göra det nu på dag 13? Det borde ju vara när kycklingarna kommer ut genom äggen som de blir smittade med eventuella lokala stammar av olika saker som äggsäljaren har på sin gård och som dennes höns har lokal immunitet mot? Eller kan de ta skada av att bli virkonade när de kommit så långt i utvecklingen?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Virkon efter start av kläckmaskin?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 10:23 »
Har de redan legat i kläckaren i 13 dagar så har ju bakterierna på ägget redan hunnit föröka sig och sprida sig i kläckaren. Det innebär att du måste desinficera kläckaren också och det är viktigt att man inte sätter på elen i en våt kläckare, för då riskerar man kortis och brand i värsta fall.

Så att till att desinficera ägg som har ruvats i 13 dagar skulle jag sägaär att förlora mer än att vinna något.

Är du osäker och rädd att få in smitta är det bättre du slänger äggen, desinficerar kläckaren låter den torka och köper in nya ägg som du desinficerar innan du stoppar dem i kläckaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FiaLena

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 13:23 »
Ja, jo det är klart att de spridit sig i kläckaren isåfall. Jag har inte kläckt ägg förut och jag vet inte hur vanligt det är att man får in något nytt i sin besättning via avelsägg? Jag råkade läsa om coccidos och såg att man kan ha en egen stam som ens egna djur klarar men som kan bli farlig för andra höns på en annan gård. Hur vanligt är det tror ni att få in smitta via avelsägg? Är det många som kläckt utan att desinficera äggen och ändå inte fått in smitta?

Jag har inte lust att slänga äggen om inte risken att få in smitta är stor, men det är ju svårbedömt förstås. Jag längtar så efter att få kycklingar!  :)

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 sep-12 kl 13:37 »
När det gäller coccidios så är ägg som man kläcker från egna höns på gården mer ressisstenta mot gårdens coccider, dock så har inte inköpta ägg det. Coccidios går att behandla.

Förhoppningsvis har du kycklingar på gång efter friska djur så då är det bara hålla tummarna och vänta på kycklingar.

Om du är rädd för sjukdommar så kan du ha kycklingarna separerade från övriga höns på gården några veckor. Ha dom i karantän som om du köpt livdjur :)

Lycka till :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 06 sep-12 kl 14:16 »
Jag har missat att desinficera flera kläckningar och det har gått bra som väl är. Vad för koncentration av Virkoslösning ska man ha? Jag har rosa pulver att blanda ut och denna gång ska jag inte glömma bort att decinficera tänkte jag...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 sep-12 kl 16:19 »
Det blåa måttet man får med rymmer 10 g virkon och det blandas med 1 vatten. Nu behöver man inte en liter när man desinficierar ägg utan kanske 1/4 del. Jag har nog blandat något starkare än 1% lösning då jag höftar ;) 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

90 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser