SNÄLLA! LÄS IGENOM ALLT NOGA!
Jag låser här med tråden eftersom jag inte vill ha diskussion här. Var meningen att visa vilka svar jag fick av dessa 3 ställen. Sen får uppfödare göra vad de vill.
Eftersom en allt växande skara personer envisas med att mässa om Frontlines förträfflighet så fort tillfälle ges så tog jag och mailade både tillverkaren och SVA för att höra hur de ser på saken med höns och Frontline-användning.
Fick svar från båda. Tillverkaren gör förstås allt för att inte behöva uttala sig negativt om sin produkt, men det framgår ändå tydligt att det INTE är ok att använda Frontline på höns.
Som du skriver är Frontline enbart indikerad för hund och katt, och vi som läkemedelsföretag kan inte rekommendera annan användning. Användning utanför godkänd indikation sker därför alltid på den enskilde veterinärens/djurägarens eget ansvar. Läkemedelsföretag som registrerar djurläkemedel måste i omfattande studier visa effekt och säkerhet hos samtliga djurslag som man önskar få godkänt att behandla med produkten. Därav konsekvensen att det finns väldigt få läkemedel godkända för behandling av ”mindre vanliga” djurslag som hamster, marsvin, kanin, undulat, orm etc., och läkemedelsbehandling utanför godkänd indikation på dessa djurslag blir därför många gånger nödvändig. På direkta frågor om denna användning utanför godkänd indikation kan vi ibland vara behjälpliga.
Angående Frontline, behandling av livsmedelsproducerande djur och karenstid: Då den aktiva substansen (fipronil) inte har ett av den Europeiska Läkemedelsmyndigheten fastställt värde för högsta tillåtna restmängd i livsmedel, blir karenstiden per definition livslång. Det är alltså inte den aktiva substansens eventuella farlighet som avgör den livslånga karenstiden, utan att specifika resthaltsstudier för livsmedelsproducerande djur saknas. Försiktighetsprincipen är här självklar. Numera är Läkemedelsverket ansvarig svensk myndighet för karenstider på djurläkemedel, och jag rekommenderar att du vänder dig till dem för mer detaljerad information.
Jag vill inte spekulera i eventuella hälsoeffekter för människor som får i sig ägg eller kött från djur behandlade med Frontline. Det har inte varit utgångspunkten i de studier som ligger till grund för Frontlines registrering. Frontline har dock genomgått alla erforderliga toxikologiska studier (kraven är liknande för både human- och djurläkemedel), resulterande i godkännandet för behandling av både hund och katt, inklusive dräktiga och digivande.
Bästa hälsningar,
Christer
Christer Olsson, PhD
Regulatory & Technical manager (SE+FI)
Merial Norden A/S
t. 0159 20303
mob. 0702 151998
Tack för din fråga. Vi på SVA är väl medvetna om att Frontline används till fjäderfän på detta sätt och vi frånråder alla som tar kontakt med oss att göra det. Parasitbekämpningsproblemet ligger mig varmt om hjärtat sedan många år och jag lovar att du ska få ett svar på ett eller annat sätt. Det jag skulle vilja börja med att att vidarebefordra diitt mail till Livsmedelsverket som ansvarar för livsmedelssäkerheten för att höra deras syn på saken. Är det OK att jag gör det?
Det här med parasiter och fjäderfän och bristen på lämpliga läkemedel och bekämpningsmedel är ett stort problem som vi på SVA har försökt att väcka uppmärksamhet för under ett antal år, tyvärr utan större framgång. Jag håller fullständigt med dig om att det är ett djurskyddsproblem och vi ska försöka ta tag i det igen i vår.
Med vänlig hälsning
Désirée Jansson
Enheten för Djurhälsa och Antibiotikafrågor
Tf statsveterinär
Fipronil som ingår i Frontline är inte bedömt som läkemedel till livsmedelsproducerande djur och det har därför inte ett så kallat MRL-värde. Det ska därför inte användas till livsmedelsproducerande djur. DVS kött, lever, njure, ägg och mjölk får inte gå till livsmedelskonsumtion. Fipronil får alltså inte heller användas som läkemedel till häst som är avsedd för livsmedelsproduktion. Det ska i så fall stå i hästens pass att den inte ska gå till livsmedelsproduktion. Eftersom substansen inte är utvärderad för användning på livsmedelsproducerande djur så har vi ingen aning om hur höga resthalterna kan vara och därmed kan man inte bedöma risken för människor som äter livsmedel med eventuella resthalter av läkemedlet.
Håll tråden ren från tjafs och påhopp!