Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första ägget!  (läst 1416 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Första ägget!
« skrivet: 07 jan-07 kl 16:04 »
Åh, idag blev jag glad, mitt första hedemoraägg låg i redet. Jag fick ju bara en höna på två kullar kycklingar (köpta ägg), så henne försöker jag vårda ömt. Det är helt kart skillnad mellan hennes ägg och min dvärgkochinägg! Kul är det iallafall!

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Första ägget!
« Svar #1 skrivet: 07 jan-07 kl 16:11 »
Ja, visst känns det underbart,,, när det första lilla ägget äntligen ligger där, så litet och gulligt och man bara vill ta i det hela tiden ;D  

Sedan ska du snart märka att äggen efterhand blir större och större, tills de väger ca 50-55 gram, då har de nått normalvikt.

Det är en underbar känsla - - - jag vet!!!

Lycka till med din lilla skyddsling!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Ajon

• -
« Svar #2 skrivet: 07 jan-07 kl 16:19 »
Underbart är det att känna att det vänder nu våren kommer att komma i år med, våra svarthöns började lägga ägg den 22 december. Det är alltså på dagen när det vänder och blir ljusare. Nu blir det bara fler och fler ägg för var dag som går.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #3 skrivet: 07 jan-07 kl 16:35 »
Jag hittade  första ägget efter mina islandshöns förra veckan!  :)
Någon dag senare kom det ett till, och jag kände mig hur mallig som helst. Apstolt visade jag dem för Manna som var här på besök, och när hon åkt låg de fina små äggen kvar på bordet för allmän beskådan.

Men när jag bara hade varit ute i några minuter för att hämta ved, såg jag bröderna Bus, dvs mina halvstora kattungar Max & Morris, slicka på något som låg på golvet... de hade snabbt som attan tagit sig på bordet och "lekt" med mina fina premiärägg tills de hamnade på golvet! :'(   Dessvärre fick de genast belöning för det också, i form av innehållet!

Ibland känns M & M liiite för MYCKET...  >:(

Men skam den som ger sig  ;) äggen hade bara fått små hål, så jag jagade bort busfröna och räddade äggen... tänkte att jag kunde steka dem och ha på en macka.
Just då gick strömmen.  :(

Skam den som ger sig en gång till... jag tog lilla stekjärnet i gjutjärn och värmde den på braskaminen. En stund senare satt jag och åt mina allra första ägg någonsin, i mysigt stearinljus  ;D

Sådana stunder är guld värda. En lagom dos envishet i kombination med vetskapen om att man faktiskt kan klara det mesta, laga mat på spisen och hålla huset varmt trots att man är en av dessa flera tusen hushåll som "drabbas" av elavbrott... Shit vad det var tillfredsställande att sitta där i värmen och mumsa i sig goda ägg och sända en tanke till alla som sitter och fryser i sina tjusiga villor med bara elpatron...  :)

Nu villade jag bort mig från ämnet.
Tillbaka till mina fina nya ägg: De var jättegoda!  :)
En speciell känsla, att äta sina första "egenvärpta" ägg. Idag hittade jag två nya!  :)
Why be normal when you can be yourself?

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #4 skrivet: 09 jan-07 kl 13:41 »
Första ägget! Trodde jag ja  ;)
Sluga hönor, hittade en äggömma idag, med över 15 ägg, i ett väl dolt hörn, sluga hönor, inser att det är dags för en storröjning i hönshuset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser