Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Även en blind höna...  (läst 3782 gånger)

Sally

Även en blind höna...
« skrivet: 05 jan-07 kl 16:58 »
...kan hitta ett korn, men hur är det med en blind tupp? Jag har en tupp som i många år varit blind på sitt ena öga. Han har inte lidit av det vad jag kunnat se, utan har ätit och uppvaktat damerna precis som de andra tupparna. Jag är rädd att han får dålig syn också på det andra ögat- finns det några sjukdomar som ger "blindhet" hos höns?

//Sally
Går det...så går det!

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:Även en blind höna...
« Svar #1 skrivet: 06 jan-07 kl 12:26 »
Hej och god fortsättning på 2007!

Att en tupp blir blind på ett öga behöver nog inte betyda att han har en sjukdom. Han kan ju ha sprungit emot något vasst, en kvist i ögat kan till exempel ge sådan skada.

Hönor kan naturligtvis råka ut för liknande. Där har jag däremot varit med om att de nästan blivit helblinda, då tuppen som parar sig med hönan flera gånger om dagen, sliter henne i kammen... eller bredvid. Finns sedan flera tuppar i flocken, så gör de naturligtvis samma sak... och den stackars hönan, som inte kan freda sig, får sönderdragna ögon med eventuell blindhet som följd.
Ledsamt, men så kan det bli.

Vackert ute idag - sol och ett vitt puderlager  :D
Hönsen trivs!

Ha en go´ helg!
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 jan-07 kl 12:35 »
Där har jag däremot varit med om att de nästan blivit helblinda, då tuppen som parar sig med hönan flera gånger om dagen, sliter henne i kammen... eller bredvid. ... får sönderdragna ögon med eventuell blindhet som följd.

Sönderdragna ögon  ::)

Jag har 7 tuppar med mina hönor och aldrig har jag fått hönor med "sönderdragna ögon"  ;D  Vad har du för höns  ???

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sally

« Svar #3 skrivet: 06 jan-07 kl 12:40 »
Har också många tuppar, men hönorna brukar vara bra på att säga ifrån när de inte är intresserade! ;)

Sally
Går det...så går det!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: blindhet...
« Svar #4 skrivet: 06 jan-07 kl 12:58 »
- finns det några sjukdomar som ger "blindhet" hos höns?
//Sally
Ja det finns det.

-Ögonlymfomatos vid sjukdommen Marek..
tumöer i ögats regnbågshinna växer över pupillen som då kommer att se gråaktig ut, tillslut är hönan helt blind.
-Hjärntumörer som trycker på synnerven kan orska blindhet.

Finns säkert mer som jag glömt nu  :-[

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-07 kl 23:51 »
Grimla!
Jag har hedemorahöns!! Haft genbank sedan tidigt 90-tal.

Okey, alla tuppar är inte lika hårda, men det finns vissa som har sin absoluta favorit bland hönorna och den stackars hönan kan ha oturen att bli "sliten i" åtskilliga gånger per dag. Och jag har under mina hönsår nog haft några stycken, så tyvärr råkat ut för blindhet, eller näst intill i varje fall.

Dessa stackars hönor har jag givit mycken extra kärlek; burit ned från sittpinnen, handmatat och värnat särskilt mycket om vill jag lova.

Gärna har det handlat om hönor med gul färg i sig. Kanske tycker tuppen de är allra vackrast... eller så är de de mest 'villiga'.

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser