Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med 5-7 kubik sågspån?  (läst 6876 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Vad kan man göra med 5-7 kubik sågspån?
« skrivet: 09 okt-12 kl 22:01 »
I morgon kommer ett företag och suger ut 5-7 kbm sågspån "nedfallen trossbotten" från torpargrunden"  från ett hus i vår Brf.   Eftersom de tar betalt för att transportera till närmaste tipp har vi beslutat att själva ta hand om spånen.

Men vad kan man göra med spånen.  Elda upp?  Fylla igen vattenfyllda hål? Hälla ut på nånstans?  Annat

Oberoende datta  var jag till Kommunens miljöenhet idag  och fick reda på att Brf är ägre till ett 90-tal tomma skittunnor.  Ingen i styrelsen har tänkt till vad vi skall göra med spånen så jag kan ta beslut på stående fot, med andra ord sågspån förpackade i svarta skittunnor med luktfria lock ;D 

Men sen vad kan man göra med förpackade sågspån?  Och finns det ett pris eller får man betala ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

vindensbonig

• Gäst
SV: Vad kan man göra med 5-7 kubik sågspån?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-12 kl 22:04 »
I morgon kommer ett företag och suger ut 5-7 kbm sågspån "nedfallen trossbotten" från torpargrunden"  från ett hus i vår Brf.   Eftersom de tar betalt för att transportera till närmaste tipp har vi beslutat att själva ta hand om spånen.

Men vad kan man göra med spånen.  Elda upp?  Fylla igen vattenfyllda hål? Hälla ut på nånstans?  Annat

Oberoende datta  var jag till Kommunens miljöenhet idag  och fick reda på att Brf är ägre till ett 90-tal tomma skittunnor.  Ingen i styrelsen har tänkt till vad vi skall göra med spånen så jag kan ta beslut på stående fot, med andra ord sågspån förpackade i svarta skittunnor med luktfria lock ;D 

Men sen vad kan man göra med förpackade sågspån?  Och finns det ett pris eller får man betala ?
Åter börda till skogen är väll billigast det blir ju jord sinom tid .

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 okt-12 kl 22:06 »
Man kan isolera trossbottnar med det..

Annars går det att kompostera det och använda som jordförbättring i odlingar om några år.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 okt-12 kl 22:08 »
Man kan isolera trossbottnar med det..

Annars går det att kompostera det och använda som jordförbättring i odlingar om några år.
Nja blir nog för mycket terpentin då i  landen skulle ja tro.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 09 okt-12 kl 22:10 »
Använd det till strö i djurboxar så klart!  :D Kan vara bra att dryga ut hushållskomposten med också när den blir lite för blöt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #5 skrivet: 11 okt-12 kl 12:30 »
Man går ut i skogen och gräver hål där man dumpar det för odling av murklor

Finsk sisu

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-12 kl 12:44 »
Finns verkstäder som använder sågspån att suga upp oljespill.

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 okt-12 kl 13:41 »
Jag får spån från ett snickeri i närheten och det har jag i: komposten, stör hos hönsen, lägger som täckodling både mellan pallkragarna och på stigar/gångvägar .
Jag köpte flytande näring som är kravgodkänd (Bio Bact) och har använt den även i ren tjock sågspånshög och det blev massor med svampar - vilket betyder att det bildas mängder med myecel som är till nytta för alla växters goda hälsa/ immunförsvar.

flashing22

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 okt-12 kl 14:18 »
Hej, som fd hästägare, så kan jag bara tipsa om eller ta kontakt med hästägare/ridskola eller annonsera ut det som strö till stall!! Bara det inte luktar mögel om det..
Det här är ju gammalt spån, då lär det inte vara så mkt terpentin kvar, för det är inte bra för hovarna. Som hästägare så vet man att allting kostar, att packa dem i tunnor låter väldigt smart. Lätt att förvara, lätt att hämta, och priset?? du kan väl vara lite bussig, du har ju själv fått det!?

Ett lite tips...
Hälsningar Helén
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 11 okt-12 kl 17:31 »
hmmm.. 
det hände att man blandade kalk och annat i sådant sågspån.   därför kan det vara direkt olämpligt att använda det till annat än värmetillverkling.
i andra fall så kan man använda det till det som känns bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

205 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser