Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på flusteröppningen under vintern?  (läst 8250 gånger)

Neon Knight

• -
SV: Storlek på flusteröppningen under vintern?
« Svar #20 skrivet: 14 okt-12 kl 10:49 »
Enligt Anticimex räcker det med 6-7 mm för att en mus ska kunna ta sig in...

En mus kan ta sig in i varje springa där ett bi kan ta sig ut. Så antingen stänger man in bina under vintern eller så accepterar man en viss risk för musbesök.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 14 okt-12 kl 19:52 »
Här är en bild på flusterförminskarna jag tillverkat:

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #22 skrivet: 14 okt-12 kl 20:21 »
Är den en förminskning eller en ventilationsgaller som bierna inte tar sig igenom ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 14 okt-12 kl 20:54 »
Nä nä, det är samma storlek som de "vanliga" flusterförminskarna. Bina tar sig inte igenom, storleken på hålen i plåten är ca 1,5-2 mm. Vad tror du?
« Senast ändrad: 14 okt-12 kl 21:16 av MrBridgeflax »

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 14 okt-12 kl 22:42 »
På 30 år har jag aldrig haft en mus som gått in genom en 10 mm hög flusterspringa,
normala samhällen på svearam får ha hela flustret öppet, 27-28 cm,
samhällen på dadantram tvärbygge, minskar jag flusterbreden till 25-30 cm.
Avläggare 8 svearamar 5-10 cm, alla med 10 mm flusterhöjd.
Använder en konisk träribba att krympa bredden med.
Risken med att använda hålslagen plåt är att vid kalt väde kondenserar det och hålen täps till av is,
samhället blir då utan ventilation.

Hälsningar Herman.

mantis777

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 15 okt-12 kl 10:53 »
Här är en bild på flusterförminskarna jag tillverkat:

Hej. Vart köpte du plåten? Ska också ha såna flusterplåtar.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 15 okt-12 kl 12:40 »
Plåten köpte jag helt enkelt på ett plåtslageri!  ;D

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #27 skrivet: 15 okt-12 kl 23:07 »
Vad är det för resultat ni vill uppnå med flusterförminskarna? Jag har inte förstått det.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 16 okt-12 kl 14:04 »
Vad är det för resultat ni vill uppnå med flusterförminskarna? Jag har inte förstått det.

För min del uppstod frågan i samband med att jag funderade på huruvida flusteröppningen på mina kupor behöver minskas för att det inte ska komma in möss under vintern. Det var därför jag tillverkade mina extraplåtar. Jag hade då tänkt använda dem under vintern för att hålla ute mössen men ändå ventilera i kupan.

Vad säger du då olof, ska det vara helt öppet året om?

mantis777

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 16 okt-12 kl 18:21 »

För min del är det inte förminskningen som är viktigast. Jag ska ha en sån plåt för ventilationen och sen kan jag stänga och öppna på båda sidorna av botten om det skulle behövas. Har alltså inte ventilation i botten. Men om det  t ex är risk för röveri är det väl jättebra att kunna minska flustret?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 16 okt-12 kl 18:36 »
Jag kan påpeka att jag inte heller har någon ventilation i mina bottnar. Därför är det ju både en fråga om ventilation och förminskning av öppningen för min del.

olof

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 16 okt-12 kl 21:34 »
Det beror nog på vad man har för botten. Mina bottnars fluster är inte så högt, andra konstruktioner har höga öppningar som blir lite väl mycket motorväg för mössen på vintern. Men som jag skrev tidigare, jag har hittills aldrig fått in möss genom flustret på ett samhälle som varit igång, men på en lådstapel utan bin i förrådet så går de in den vägen. Fråga mig inte varför. Att minska ventilationen på vintern är nog bara dumt, fler bin kvävs på vintern än som har för dragit.

olof

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 16 okt-12 kl 21:40 »
Jag kan påpeka att jag inte heller har någon ventilation i mina bottnar. Därför är det ju både en fråga om ventilation och förminskning av öppningen för min del.
Sker all ventilation genom flustret? Då får du vara lite extra obeservant på att de inte isar igen om du minskar dem. Ventilationen behöver vara tillräcklig för att de ska tåla att bli helt översnöade några veckor. Även i snödrev på skånska slätten så brukar det blir ett hålrum under kupan trots att kupan är helt försvunnnen i drivor. Därför är ventilation nedåt bra, endast flusterventilation isar mer och tål inte att vara översnöad lika länge inbillar jag mig.

olof

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 16 okt-12 kl 21:42 »
...Men om det  t ex är risk för röveri är det väl jättebra att kunna minska flustret?
Röveri förebygger man, om man ändå får det så flyttar man det rövade samhället till annan bigård..

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 17 okt-12 kl 11:49 »
Sker all ventilation genom flustret? Då får du vara lite extra obeservant på att de inte isar igen om du minskar dem. Ventilationen behöver vara tillräcklig för att de ska tåla att bli helt översnöade några veckor. Även i snödrev på skånska slätten så brukar det blir ett hålrum under kupan trots att kupan är helt försvunnnen i drivor. Därför är ventilation nedåt bra, endast flusterventilation isar mer och tål inte att vara översnöad lika länge inbillar jag mig.

Ja, all ventilation sker genom flustret. Botten och tak enligt mina första inlägg. Min fråga blir då om det är läge att ha båda flusteröppningarna, både fram och bak, helöppna hela vintern???

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser