Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläderbär  (läst 4147 gånger)

TheoA

• Södermanland
Fläderbär
« skrivet: 16 okt-12 kl 21:57 »
Jag har plockat ca. 4 liter fläderbär (som nu ligger i frysen). Jag har tänkt göra saft, då går det väl åt en del. Men på det som blir över från saften borde ju gå att göra något med? Vad brukar ni andra göra som ni tycker är gott?

Behöver förresten ett recept på fläderbärssaft.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Altulus

• -
Fläderbär
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 22:42 »
Jag brukar göra en gelé av det, för att slippa kärnorna...supergott till viltkött

backtonature

• Västmanland
SV: Fläderbär
« Svar #2 skrivet: 17 okt-12 kl 09:51 »
Hej!
Fläderbär är nyttiga, mycket C-vitamin och bra vid trög mage (hela bär).
Här kommer ett recept på sylt:
2 liter frostnupna fläderbär
2 1/2 dl vatten
ca 7 dl strösocker
2 krm natriumbensoat

Om inte frosten "nypt" bären, lägg dem i frysen ett dygn.
Koka upp bären med vattnet, koka 5 min och rör sen ner sockret. Koka upp, skumma av och låt småkoka under lock 10 min.
Skumma igen, blanda ut bensoatet i lite sylt och rör ner det i grytan. Sen är det bara att burka sylten.

Frågan är om det går att sylta saftbären på samma sätt, kan tänka mig att det inte blir mycket smak kvar om man dratt saften ur dom...
Kärnorna är ju nyttiga, kanske kan man blanda i dem i matbröd? Fibrer som fibrer, man kan ju baka på det mesta. Hittade ett bröd bakat på rödbetor häromdagen.
Testa att frysa in burkar med bärresterna i lagom portioner och ta fram när det är dags å baka!  :P
Personligen gillar jag saft på blommorna hellre än bären, men sylten är god!!

backtonature

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-12 kl 09:56 »
...och ett recept på saft:
Ca 2 liter fläderbär
1/2 liter vatten
6 dl socker per avrunnen saft
1 krm natriumbensoat per liter avrunnen saft

Koka bär och vatten ca 10 min, sila och låt självrinna minst en halvtimme.
koka upp saften på nytt och rör ner socker, koka upp igen och skumma noga. Rör ut bensoatet i lite av saften och rör ner det i resten av saften. Häll upp på flaska.
Lycka till!

TheoA

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 okt-12 kl 19:01 »
Jag brukar göra en gelé av det, för att slippa kärnorna...supergott till viltkött

Recept? :)
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Altulus

• -
Fläderbär
« Svar #5 skrivet: 24 okt-12 kl 19:23 »
Oj inget recept tyvärr :( bara att göra som när du gör sylt fast se till att det stelnar bra, sedan sila ifrån och ja resten kan du nog ^^

TheoA

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-12 kl 20:03 »
Gjorde saft och hade i gelatin. Blev okej, stelnade inte helt.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-12 kl 18:01 »
Tips! Koka med några tärnade äpplen i flädersylten, det blir så härligt mosigt, tjockt och gosigt!
Tala ut människa!!!

Altulus

• -
Fläderbär
« Svar #8 skrivet: 25 okt-12 kl 20:54 »
Man kan testa och se hur bra det stelnar genom att droppa lite på en fryst tallrik, och sen så kan du ju bara koka upp det igen och ha i lite mer pektin eller tärnade äpplebitar :) du silar ju ändå ifrån det sen ^^

Hoppas du får kläm på det, ska skriva ner hur jag gör nästa gång, är mitt uppe i öppnandet av ny restaurang och flytt så allt är lite huller om buller här haha

K@rin

• Närke
« Svar #9 skrivet: 30 nov-12 kl 17:31 »
Fläderbärssaft är svårslaget. Sägs också vara bra mot förkylning. Gjort en del parfait i mina dar som efterrätter och den överlägset goda är gjord med fläderbärssaft. Googla för recept.

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser