Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungsvariationer  (läst 2514 gånger)

cassiopeja

• Södermanland
Honungsvariationer
« skrivet: 15 okt-12 kl 22:15 »
Som biodlarnybörjare har jag fått lära mig att olika färger på honungen beror på vilka blommor bina hämtat nektar ifrån. Rapshonung blir ljus, ljunghonung mörk, osv. Nu har jag två honungsburkar som skiljer sig åt i färg en del, men där honungen i burkarna är från samma slungning.

Det jag har gjort är att experimentera lite med kristalliseringen för att se ”vad som händer”. Den ljusa burken fylldes med nyslungad honung och fick sedan stå i stort sett orörd i kylskåp. Den mörkare burken lät jag kristallisera i kärl i rumstemperatur under daglig omrörning.
Jag har läst att honung som kristalliseras orörd blir grynig, men jag upplever inte att den ljusare, orörda, burken skulle vara särskilt grynig. Smaken skiljer däremot, den mörkare burken smakar mer ”honung” , den ljusare burken mer socker. Den mörkare honungen tog väl ca 1 månad på sig att kristallisera, den ljusare ca 2 månader.

Jag antar att det betyder att honungens färg och smak även kan påverkas av hanteringen och inte bara av vilka växter bina hämtat sin nektar ifrån, men vilka olika faktorer är det egentligen som påverkar detta förlopp och hur? Dvs på vilka olika sätt kan jag själv påverka honungens färg och smak?

Mitt mål är att vara där mitt skratt är

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Honungsvariationer
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 22:57 »
Detta är ett intressant område som jag också är väldigt nyfiken på att veta mer om. Jag trodde det var kristallernas storlek och deras slipning som gav variationerna och jag trodde det var små kristaller som gav ger ljus honung, men då skulle din rörda honung haft större och det verkar konstigt. Ympad brukar i alla fall bli väldigt ljus.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 06:47 »
Intressant! Jag pratade med en biodlare häromveckan som aldrig varken rör eller ympar utan direkt tappar upp på burk. Jag har inga svar men är nyfiken om nån annan har..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lars i skogen

« Svar #3 skrivet: 16 okt-12 kl 08:13 »
Vad är det för honung du har då? Så ljus som den första är ser det ju ut som raps. Inte minst att den inte är grynig är ju väldigt spännande, kan det vara så att (viss?) honung kristalliserar fint i mycket låg temperatur, som i ett kylskåp?

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 19:28 »
Nyslungad honung som fryses ner får en helt fantastisk struktur men... den tappar enormt mycket i smak. Personligen så ympar jag all honung som jag inte säljer som nytappad (färskvara). Jag har kollat honung som kommit som så kallat "återtag" och jämfört den mot min egen. Och det är en otrolig skillnad! Utan skryt så är min honung mycket ,mycket bättre. När man gör ympen så är det viktigt att använda honung som har den struktur som man vill ha på honungen. Det skrev en biodlare på det här forumet för många år sedan. Och visst hade han rätt. 

cassiopeja

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 09:12 »
Vad är det för honung du har då? Så ljus som den första är ser det ju ut som raps. Inte minst att den inte är grynig är ju väldigt spännande, kan det vara så att (viss?) honung kristalliserar fint i mycket låg temperatur, som i ett kylskåp?

Jag har ingen raps inom rimligt avstånd. Jag skulle tro att det är minst en halvmil till närmsta rapsfält. Mina bisamhällen har haft mycket annat för sig i år än att samla in honung (svärma, byta drottningar, etc) så det blev inte särskilt mycket honung alls. Honungen är slungad i mitten/slutet av augusti och kom då från hela sommaren. En riktigt blandad honung med andra ord som ju kan ha innehållit både maskros och lite ljung samt en massa annat, men troligtvis ingen raps.
Mitt mål är att vara där mitt skratt är

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-12 kl 12:27 »
Kan det var vit klöver ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars i skogen

« Svar #7 skrivet: 18 okt-12 kl 14:26 »
Kan det var vit klöver ?

mvh edward :P

Nja, ren vitklöverhonung håller sig snarare flytande länge, kristalliserar inte på en månad i rumstemperatur. Har nog även varit för kallt i år för att klövern ska ha gett mycket nektar

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser