Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brun Lohman som ruvar  (läst 1603 gånger)

Rob88

• I naturens fotspår
    • Skåne
Brun Lohman som ruvar
« skrivet: 15 okt-12 kl 21:59 »
Har ett gäng Lohman som äggivare och är jättenöjd. De är fruktansvärt trevliga och nyfikna med.
De går ute fritt på gården och får riktigt bra och rikligt med foder. De levde ett bra och vanligt Lohman-liv tills för en vecka sedan ungefär då en av dem bestämde sig för att lägga sig för att ruva.

Tar undan äggen pga kyla och brist på vitaminer i gräs och naturfodret men är det någon som någonsin har hört eller sett detta?
Hur kan en så äggavlad höna lägga sig? Vad kan det bero på? Foder, liv, rede, livsglädje?
Brahma, maran, isbar och finullsfår

surhönan

• Jämtland
SV: Brun Lohman som ruvar
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 22:11 »
Jag har också en brun lohman som ruvar, men hon har tjurat på i evigheter så nu har hon till sist fått ägg som hon snart har legat 3 veckor på.
Först tog jag av henne äggen, men de hjälpte inte, så fick hon sju ägg, men de blev ingen kyckling av de, efter det plockade jag bort äggen i två veckor ung, men hon vägrade ge upp, så då fick hon behålla sju ägg ännu en gång, och den här ggn har hon alla kvar o alla e befruktade. De ska kläckas på ons o hoppas verkligen hon kan få till vart fall två kycklingar den här ggn så hon blir nöjd :)
Hon måste ha legat i snart tio veckor, så lohman hönorna kan de me :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 15 okt-12 kl 22:26 »
Inom alla raser och hybrider som avlats för hög äggproduktion och låg ruvlust finns det individer som trotsar avelsmålen och ruvar i alla fall. Många gånger ger dom upp i halvtid och går av äggen eller så är dom fullständigt usla mammor men det händer tilll och med att dom glänser som duktiga ruvhöns och goda mödrar  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

surhönan

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-12 kl 18:33 »
Nu har hon fått tre gula små kycklingar, korsning lohman/faverolle. Än så länge sköter hon sej super som mamma, tog till o med upp maten o "tuggade" och la ut framför dom, även fast de va malet kycklingfoder :) visade dom vattnet o hur man dricker o föser in dom under magen om dom e ute o springer! Hoppas bara de håller i sej nu då! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser