Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värpningen är borta  (läst 2054 gånger)

qvea

• Värmland
värpningen är borta
« skrivet: 16 okt-12 kl 10:00 »
Hej, har 22 höns har inte fått ett ägg på drygt 2 mån  ::), dom har visserligen ruggat men det är slut sedan ett tag, och nån av dom ligger i redet men det blir inget, dom äter och dricker som vanligt och springer lösa dagtid som dom alltid gjort, har även 4 yngre höns kycklingar som jag trodde skulle börja nu men ikke  ???  finns det nån mer med samma problem, och vad göra,  ??? upplyste dom att de kunde bli kokt höna i currysås, fick bara en suck till svar :-\

Bulan

• Västergötland
SV: värpningen är borta
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 10:12 »
Är det inte den kommande hösten med kyla som gör att de slutat nu då? Utav mina är det bara de "högvärpande" sorterna som fortfarande värper, de andra har slutat för någon vecka sedan.
Bulan

Viopet

• Västergötland
Sv: värpningen är borta
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 11:07 »
Fast två månader sedan...låter ju som tidigt? Mina 8 hönor får jag fortfarande mellan 4-7 ägg om dagen från.
Men jag är ju ganska ny på höns så jag vet inte.
De kanske inte gillar regnet?

vindensbonig

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 okt-12 kl 11:21 »
Är naturligt att hönsen slutar värpa lagom till hösten/vintern...
Det där är inte riktigt sant  då mina har värt hela hösten och vintern utom cirka en månad då det var som kallast men det kanske är individuellt mellan olika raser det har ja ingen aning  om?  Min är bramor och någon korsning så dom är nog annorlunda  :) .

jerker_s

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 11:25 »
Har du belysning? De slutar värpa om de inte har tillräckligt många timmar ljus om dagen...

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-12 kl 11:46 »
Känner igen mej . Har 17 hönor och  en längretid  har jag bara fått 1-2 ägg/dag. Hälften är dock unghönor som ska hörja värpa nu. Två har haft kycklingar och inte kommit igång än. Gammelhönorna har tagit en längre paus och ruggar nu.

Men med ljus 10-12 tim / dag och värpfoder så kommer de nog igång ordenkligt igen. Lite tidigt för vinter vila.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 okt-12 kl 13:56 »
Det är ändock naturligt att de slutar lägga lagom till vintern. Men vissa lägger på vintern också, sägs ibland vara vissa raser. "Vintervärpare".
Oki det är kan du nog bättre .Ja kan bar det ja ser  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 okt-12 kl 14:01 »
Får dom ljus, mat värme och inte är i ruggning så värper dom ju ändå.

Vad ger TS för mat?

qvea

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 16 okt-12 kl 15:21 »
tack för era tips, men dom får värp foder, och har både lampa och ytterdörr öppen,(går helt fritt) och ingen speciell ras utan 2 leghorn,1 sussex, 2 dvärg cochin, 2 Åsbo  resten "swedish backyard" :D,, men får väl vänta lite till

fräsen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 okt-12 kl 16:32 »
Går de fritt ute lägger de gärna äggen någon annanstans än där vi vill..

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 okt-12 kl 16:39 »
Höns som ruggar, värper inte. Har de ruggat såpass nu under sommaren ger mig på att gissa att de är runt ett år och då fått sin vuxna fjäderdräkt. Kanske att de hinner komma igång och ge dig några ägg innan det är dags för vintervila, men förmodligen inte. Dina unghöns börjar förmodligen värpa runt lucia om de är vårkläckta.

Gratulerar till fullt normala höns :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #11 skrivet: 18 okt-12 kl 13:34 »
En kompis till mig med hedemorahöns råkade ut för att hönsen inte la ett enda ägg på ett par månader mitt i sommaren! Så småningom kom vi på att det troligen varit lekatter som tagit äggen! Bara en tanke så där...
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser