Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang. att lägga ägg där hönsen själv vill!!  (läst 920 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Ang. att lägga ägg där hönsen själv vill!!
« skrivet: 18 okt-12 kl 17:42 »
Mina damer har ju en förkärlek för den övergivna kaninburen ca. 40 meter från hönshuset. Idag när jag öppnade hönshuset lite senare än vanligt, ca. 10.30, då var det rusning ner till buren, det såg för roligt ut ;D Två Hedemora och en Isbar hade väldigt bråttom ner till kaninburen, en stund senare öppnade jag luckan till "bodelen" där de vill lägga äggen och där låg tre st. hönor och trängdes :o
Öppningen från den öppna kanindelen till bolådan är en halvcirkel där den högsta delen är 13 cm och bredden längst ner är 17 cm!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Nina W

• Värmland
SV: Ang. att lägga ägg där hönsen själv vill!!
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 17:51 »
Låter som ett tryggt och bra rede! Är det ute eller i en nätgård?

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 18:09 »
Hönsen är frigående på gården. Jag har sett förut att en av Isbarerna har gått om kring och "tittat" noga på kaninburen ;D. Nu när den är tom sen en tid tillbaka har nät-dörren varit öppen så då har de börjat hoppa in i den öppna delen och sedan kravla sig in i kanin-bodelen! Det såg för roligt ut idag när jag öppnade taket för att kika in och där låg tre fina hönor och trängdes, en stund senare hämtade jag tre varma ägg!
Kanske skulle lyfta in kaninburen i hönshuset men då föredrar de väl något annat "mysigt" ställe :-\
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 18:48 »
Det där lät ju lite gulligt, men hur gör du till vintern? Vill du inte helst ha värpning inomhus då så att äggen inte förfryser? Jag hade försökt få dem på bättre tankar innan de blev minus, eller hur gör ni andra med frigående höns på vintern?

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 20:45 »
Jag måste få dem på bättre tankar! Förra året hittade jag 15 ägg i en stor 400 kg´s rundbal med halm :o nere i lösdriften, SÖNDERFRUSNA :'(, det såg väldigt gulligt ut med en liten grop mitt uppe på den stora balen med ett gäng ägg innuti.  Dom har skött sig när de är instängda till närmare 14.00  (:) på dagen men då tycker jag synd om dem som får vara ute så lite. Kanske måste göra en inhägnad ändå men det är så dålig terräng där inhägnaden skulle vara i så fall. (inte dålig för hönsen, snårigt med massor av buskar och guppig terräng och stenhällar)

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser