Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenförvaring i tank hållbarhets tid ?  (läst 7529 gånger)

häggmispel

• Gäst
vattenförvaring i tank hållbarhets tid ?
« skrivet: 18 okt-12 kl 21:44 »
torp renovering pågår med mål att bo där permanent  och grävd brunn finnes, dock med sinande brunn periodvis och istället för att borra efter vatten så funderar jag på att gräva ner en gammal mjölktank i marken på frostfritt djup.
jag undrar då hur länge vattnet kan förvaras utan att det blir dåligt, meningen är isåfall att hämta kommunalt vatten att fylla tanken med när det behövs.
någon som är bra på detta? ;)

vindensbonig

• Gäst
SV: vattenförvaring i tank hållbarhets tid ?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 21:52 »
torp renovering pågår med mål att bo där permanent  och grävd brunn finnes, dock med sinande brunn periodvis och istället för att borra efter vatten så funderar jag på att gräva ner en gammal mjölktank i marken på frostfritt djup.
jag undrar då hur länge vattnet kan förvaras utan att det blir dåligt, meningen är isåfall att hämta kommunalt vatten att fylla tanken med när det behövs.
någon som är bra på detta? ;)
Har lite sådana tankar ja med fast i en vagn så ja tänker så här . Hållbar het en borde ökar väll väsentligt om man syre sätter vattnet kontinuerligt  tänker ju på typ akvarium kanske tänker fel  där ?.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 22:22 »
Tror du tänker fel. Mörkt, tätt och svalt. Med syresättning och värme borde bakterier frodas. Måste det vara till okokt dricksvatten då?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 22:40 »
en nergrävd tank som inte får en massa syre är idealet.
en ovanjordtank utsätts för värme och är mindre bra, dock ej förkastningsbar då det förekommer i en hel del länder som har högre temperatur under sommaren. 
tiden därimot har jag ingen aaning om.
Det är nog lämpligt att i bägge fallen skilja på dricksvatten kran och annat.
samt utrusta med kolfilter mostvarande till dricksvattnet och grövre filter till övriga systemet.
vattenklosett skall undvikas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 22:46 »
en nergrävd tank som inte får en massa syre är idealet.
en ovanjordtank utsätts för värme och är mindre bra, dock ej förkastningsbar då det förekommer i en hel del länder som har högre temperatur under sommaren. 
tiden därimot har jag ingen aaning om.
Det är nog lämpligt att i bägge fallen skilja på dricksvatten kran och annat.
samt utrusta med kolfilter mostvarande till dricksvattnet och grövre filter till övriga systemet.
vattenklosett skall undvikas.
Ja naturligt vis så ska det ju va  torrskit hus i någon form  . Och kol filter är nog inte så dumt  Och kanske även koka sitt dricksvatten  .

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 23:13 »
OT varning.  Tror jag läste förmånga år sen om att segelfartygens vatten skulle ruttna 3 (eller om det var 7) gånger, sedan var det ofarligt att dricka.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-12 kl 23:21 »
Efter att ha levt med hämtvatten i dunk ett tag, så har jag konstaterat att det är bäst att hämta vatten varje dygn, men att man överlever med varannandygnhämtning. Det beror säkert på hur stor motståndskraft magen har, men jag har aldrig velat chansa. Magsjukor är aldrig kul, särskilt om man har ovanlig toaletthantering.

De som har med sig vatten på båt på seglatser tillför något i vattnet för att det ska hålla sig färskt. Vad vet jag inte.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 19 okt-12 kl 09:17 »
jag frågade kommunen innan jag borrade brunn, eftersom min grävda inte höll tillräckligt med vatten. De sa att vid katastrofer och liknande, när folk fick hämta vatten i containrar som brandförsvaret tillhandahöll, så gällde att vattnet skulle vara färskt, det kom nytt vatten varje dygn, ibland oftare. Till lantbruk med t ex mjölkkor gäller också att sådant vatten ska vara max ett dygn. Uppenbarligen är bakterietillväxten mycket bra i vatten, så fort som det blir lite varmt eller utsätts för ljus.

I en djup brunn är det ju mörkt, vattnet håller 4 grader året om (förutsatt att det är tillräckligt djupt).

Jag fyllde vatten i min brunn från grannens brunn första året jag bodde här. Det funkade, men vattnet smakade inte alltid lika gott, trots ren slang och korta avstånd.

Borrad brunn behöver inte bli så dyrt som man tror. ROT-avdrag kan användas om det är en permanentbostad. Min djupborrade brunn med väldigt bra pump kostade ca 20 000. Sen tillkom kostnaden för att gräva för slangar in i huset, eftersom jag inte återanvände de som satt i den gamla brunnen, och lite VVS kostnader. Totalt kostade det ca 30 000 med allt för att få säker tillgång på bra vatten. Mycket pengar, men investeringen varar i princip en livstid, pumpen kan behöva bytas, men annars ska allt annat hålla. Och tryggheten är värd hur mycket som helst, tycker jag.

Jag behöll det gamla systemet parallellt med det nya, så att jag har extra säkerhet om något skulle gå sönder. Har funderat på att montera en rickepump (gårdspump, sådan som man drar i förhand för att få upp vatten) på den gamla brunnen, så att jag har vatten även vid strömavbrott.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

häggmispel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 okt-12 kl 21:37 »
 :) många bra tips, tack för det. 

separera tvättvatten och ,dricksvatten låter som en bra ide i mina öron man slipper ju då att rena allt inkommande vatten till 100 %

borra gör ju det hela enkelt och modernt men är ju ett tycker jag ganska stort ingrepp med pump och slang elkabel ner i berget
som gör att man blir mer ekonomiskt beroende inte bara för borrningens kostnad utan även för dyrare pump och eventuella reparationskostnader på pumperiet i framtiden,

fördelen med borrning är väl att det går att göra ett varmt och gott vedeldat badkar av mjölktanken och obegränsat med vatten om man borrar :) och då går det åt mer ved :-[  hehe jaa de e frågan?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 19 okt-12 kl 21:47 »
Det är en hel del att fundera på. Men friskt vatten är trots allt friskt vatten.
Pumperiet behöver inte vara speciellt dyrt eller ens besvärligt att hantera.
Vill minnas att på en Canadensisk ö så finns det en vattenpump som sattes dit på 1800 talet fortfarande pumpar vatten.
Det är en Stirlingpump. Man laddar med en rejäl brasa och när brasan brunnit ut så är vattentanken full.

Oj där gick det visst ett fång bränne igen.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 okt-12 kl 22:02 »
Det finns handdrivna pumpar som klarar ca 40 m djup. Här har jag en 100 m djup brunn, och var vattennivån ligger vet jag inte, men det hör inte till vanligheterna att brunnarna behöver bli så djupa.

häggmispel

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 okt-12 kl 23:00 »
Det är en hel del att fundera på. Men friskt vatten är trots allt friskt vatten.
Pumperiet behöver inte vara speciellt dyrt eller ens besvärligt att hantera.
Vill minnas att på en Canadensisk ö så finns det en vattenpump som sattes dit på 1800 talet fortfarande pumpar vatten.
Det är en Stirlingpump. Man laddar med en rejäl brasa och när brasan brunnit ut så är vattentanken full.

Oj där gick det visst ett fång bränne igen.  ;

sökte på stirlingpump och den arbetade riktigt fint men det får nog bli el i detta fallet, men det skulle då finnas ännu en anledning till att få gasa lite mer med med ett mycket bra hjälpmedel nämligen motorsågen :P som jag e lite svag för(kör förresten med rapsolja från willys till att smörja kedjan med kanske lite tunn men kedjan verkar klara sig bra och priset är bra mycket lägre än konventionell motorsågsolja köper hellre någon kedja extra ibland men det går ändå ihop sig ekonomiskt, skulle möjligtvis vara när man kör i grovt virke då kedja och svärd går lite varmare det kan va bra med äkta såggkedjeolja,men va fanken nu kom jag visst ifrån ämnet (:)

tror att det rör sig om ett år ialla fall så jag behöver ej hasta fram något beslut,
allt har sin tid ;D ;

TOR

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 19 okt-12 kl 23:10 »
Vet inte om sjömän på seglatser renar vatten som fjällvandrare, men då används ofta klortabletter eller kol som finns att köpa på olika butiker för friluftsliv.

häggmispel

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 okt-12 kl 23:11 »
Det finns handdrivna pumpar som klarar ca 40 m djup. Här har jag en 100 m djup brunn, och var vattennivån ligger vet jag inte, men det hör inte till vanligheterna att brunnarna behöver bli så djupa.

handvevat hade det nog blivit för 20 år sedan. men man blir ju inte yngre så el får det bli, men vilket system det blir håller jag öppet ett tag till, handpumpen finns dock kvar oc kommer efter genomgång få fylla nån vattenkanna emellanåt ;D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 okt-12 kl 00:49 »
Vet inte om sjömän på seglatser renar vatten som fjällvandrare, men då används ofta klortabletter eller kol som finns att köpa på olika butiker för friluftsliv.
Vad fanns innan då ?  För nog segla dom ned vatten långt innan klotets tid 

Anders G.

• -
« Svar #15 skrivet: 20 okt-12 kl 10:25 »
Bakterier uppfanns inte förrän in på artonhundratalet. Innan dess ruttnade vattnet av sig själv på båtarna, och man fick göra täta strandhugg. Man tillsatte ättika i dricksvattnet, drack öl etc etc.

Att klorera sitt lagrade uppumpade dricksvatten är inget konstigt, det är bara att följa livsmedelsverkets råd.

Fnixen

• Öland
Sv: vattenförvaring i tank hållbarhets tid ?
« Svar #16 skrivet: 20 okt-12 kl 10:30 »
Till sjöss använder man klor eller uv-filter

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser