Hej, för 14 dagar sedan blev min 6 mån. Silversv.b.tupp sjuk, jag såg att han andades med öppen näbb ( som en fisk på land) skulle bara göra färdigt deras mat, när en Colombia-höna fullständigt hackade ner honom i leran! Jag tog honom blixtsnabbt, satt honom i en stor kaninbur, och in med honom i huset. Han rosslade när han andades, började sedan hosta som ett kruppbarn ( skällande hund ).Ren och fin i ögon och "näsa" Ringde jourh.vet som hörde hur han lät. Jag väntade en stund, men sen ringde jag igen. Denna goa, keliga tupp tycker vi så mkt om..Jag hade väl aldrig trott, att jag en gång i livet skulle sätta ner en tupp i kattbur och kör till vet.station!! Men det var ingen tvekan. Vet. frågade om jag visste var lungorna sitter...Hon sa dock direkt att "jag kan inget om höns", dock hade hon kontakt med jourh.vet.
Kingen, som han heter, fick antibiotika och smärtlindring. Efter 1 dygn hade hostan upphört, näbben stängd emellanåt. Han bodde inne hos oss på nätterna, dagtid var han i växthuset. 2 dagar senare så lät det om en av hans hönor, dock inte så illa. Jag delade på PC-kuren.
Så nu var det 2 som sov inne.
Efter drygt en vecka kunde jag släppa ut dom igen till flocken.
En kraftig luftvägsinfektion var diagnosen.
Jag har funderat efteråt, om de är särskilt känsliga när könsmognaden närmar sig??
Ingen annan av 12 höns blev sjuka.
Jag är glad och egentligen var det aldrig någon tvekan att åka med honom till vet.kliniken, eller vad det skulle kosta. Vi var beredda på det värsta när fakturan kom...men 700:- inkl.all medicin !! Otroligt...
När jag hittade hönan, då var det lite svart..ska hela gänget stryka med??
Hoppas du kan få lite hjälp av detta.
Hälsn. Helén