Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glömt fodra!  (läst 2926 gånger)

loppan-5

• Småland
Glömt fodra!
« skrivet: 06 nov-12 kl 19:03 »
Det har varit kaotiskt här i höst, så bina blev bort glömda! De fick en varsin ballong i mitten på september och den sitter där än! Vad skall jag göra? kan jag börja ge dem nu eller vad händer? Ge mig bra svar!

Missann

• Skåne
SV: Glömt fodra!
« Svar #1 skrivet: 06 nov-12 kl 20:39 »
Kan inget om bin!  :-[

Men såg detta av en slump... sidan 23...

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/768/BT%2011-09.pdf

Kanske nån hjälp...

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 nov-12 kl 20:59 »
På sidan 23 i länken ovan finns ett sätt att fixa vinterfodring på.
Jag hade själv gett ljummen sockerlösning i ballong, och kollat att de drog ner.
Lycka till!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 06 nov-12 kl 21:31 »
Men du får kanske börja med att ta upp en tomram (utbyggd) och hälla ljummen sockerlösning i den och sätta den mot klotet för att de  ska fatta vinken.

Får du ner 5 kg kanske de kan klara sig till rensningsflygningen och därefter kan du återuppta fodrandet.

Det är möjligt att du kan ställa in dem i ett helt mörkt utrymme som håller minst +15C, gärna uppåt +20C och fodra där också, men det är bara ren gissning. De borde inte flyga i mörkret, men klotet bör lösas upp så att de tar foder. Men de måste nog ut igen så snart som möjligt så de kan rensa sig innan vintern.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 06 nov-12 kl 21:46 »
Man kanske skull ta en hink med varm bifor35oC med leka kulor och ställa under klotet, de värma biforn kommer att värma upp kupan och klungan så de kan ta sig ner och hämta upp biforn.

Så här sent är det förmodligen bra med så mättat sockerlösning som möjligt.

mvh edward :P

Berätta gärna om du lyckas eller inte  :-\
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jonte76

• -
« Svar #5 skrivet: 08 nov-12 kl 17:11 »
   Tyvärr tror jag ända sättet är om du / nån har några gamla rammar som inte blev ur slungade o sätta tillbaka dom i mitten på samhället så kan dom möjligtvis klara sig kanske har dom mycket gammal honung kvar redan .  Hoppas du inte glömmer mata dina andra husdjur dom brukar dö fort då  /  Lycka till  :)

Magnus Friberg

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-12 kl 17:45 »
Även om det är väldigt tråkigt när man glömmer en sån här sak så är jag ganska nyfiken på om det lyckas utifall man skulle råka ut för något liknande själv

Gideon i Roslagen

« Svar #7 skrivet: 09 nov-12 kl 17:22 »
Jag tror inte att man får igång bina till att äta om man inte ser till att de får lite ljummen honung som drar igång matlusten. Ljumma honungen och låt dem sedan få omkring 40 gradig sockerlösning. Har du foderkopp så se till att allt är lite uppvärmt annars så är det nog kört! Men lycka till!

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 nov-12 kl 20:53 »
Spill lite i kupan om de inte tar fodret, gör en "gång" till behållaren av sockerlösning.

loppan-5

• Småland
« Svar #9 skrivet: 13 nov-12 kl 19:39 »
Så där ja!  :) Idag var det äntligen bra väder!
Tog in slungade ramar och ballonger, lät de bli rums varma, såg till att sockerlösningen var ca35 grader och hade även varma handdukar med mig ut som jag virade runt ballongerna så de skulle hålla värmen lite längre, penslade på sockerlösningen på ramarna som jag satte ner i mitten och rackans så glada de blev ;D Om de tar ned detta skall jag vänta tills vår rensningen innan jag fodrar vidare eller ska jag ge en giva till nu?

Dan

• Åland
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 13 nov-12 kl 23:12 »
Otroligt att man kan få bina och ta emot foder i mitten av november.
Mina bin tar bara en vända ut när solen lyser och man hittar bara några döda bin på kupan när solen gått ner.

Läste att man kunde använda värmeljus för att öka tempen i kupan och få bina att ta foder så här sent på året.
Eller så går allt upp i rök så är problemet löst.

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 nov-12 kl 08:22 »
Tog in slungade ramar och ballonger, lät de bli rums varma, såg till att sockerlösningen var ca35 grader och hade även varma handdukar med mig ut som jag virade runt ballongerna så de skulle hålla värmen lite längre, penslade på sockerlösningen på ramarna som jag satte ner i mitten och rackans så glada de blev ;D Om de tar ned detta skall jag vänta tills vår rensningen innan jag fodrar vidare eller ska jag ge en giva till nu?
Fortsätt repetera så länge det går, är vad jag gjort.
Lycka till!

Gideon i Roslagen

« Svar #12 skrivet: 14 nov-12 kl 17:18 »
Du ska trycka på så att du vet att de har omkring 12 kilo i fast vikt. (Om det går). På våren ska du vara försiktig! Bin som inte har rensningsflugit ordentligt kan få utsot om du fodrar för tidigt.

loppan-5

• Småland
« Svar #13 skrivet: 21 nov-12 kl 19:43 »
De har nu då fått sammanlagt 3ballonger var! Vågar nog inte ge mer för stunden, får vänta till våren å ge dem mer då istället! Håller tummarna att de reder vintern  :)

Gideon i Roslagen

« Svar #14 skrivet: 21 nov-12 kl 22:05 »
Hur mycket är det i torrsocker?  Bina behöver omkring 6 kilo om det är rimligt väder för att överleva vintern. Men då finns det inget kvar att starta yngelsättningen på! Det här är lite beroende vilken kupa du har! Vilken drottning; uppställningsplats och en hel del annat. En nacka kupa fodrar mer foder än till exempel en trågkupa. Och en huvkupa tar mer foder än Nacka kupan. Lite förvirrande eller hur! 

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser