Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderlösa "Hönserihöns"  (läst 6931 gånger)

BK

• Västmanland
SV: Fjäderlösa "Hönserihöns"
« Svar #20 skrivet: 12 jan-07 kl 11:23 »
Är det inte så att köpe äggen alltid har lite tunnare och ömtåligare skal? Det var så länge sedan jag köpte ägg så jag minns inte säkert men jag har för mig att jag reagerade på att mina ägg var väldigt hållbara i början. Kan det vara så att när hönsenhar fri tillgång till kalk väljer de att äta lite extra mycket. Det kanske också påverkar hur mycket de rör sig? Det blir intressant att se om skalen blir tjockare när era "industrihöns" har vant sig vid att leva som "trädgårdshöns".
Ja, de har tunnare skal, och inte lika jämna heller tycker jag. Men äggen från de här hönsen har ännu tunnare skal.
Dessa höns är nu ca 80 veckor, jag vet inte hur gamla de är när de börjar värpa men jag kan tänka mig att de värpt i ett år ca.
Mina höns brukar alltid ha en viloperiod på vintern, då jag bara har några timmars extra belysning. Skulle tro att det är därför deras ägg har finare skal.
Jag tycker det skall bli väldigt intressant att se hur både hönsen och äggen blir när de får samma skötsel som mina övriga höns får.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 12 jan-07 kl 13:25 »
Åh, vad trött jag blir om allt prat om antibiotika i fodret. Mig veterligen så finns det inget antibiotika i det foder jag köper. >:(

Angående hönsen som byts ut vid 13 månaders ålder så beror det på:

1. De börjar bli slitna pga äggledarinflammation.
2. De lägger för stora ägg.
3. De lägger för få ägg.
4. Foderkostnaden blir för hög i förhållande till intäkterna.

Därför så byter man ut hönsen. Men de duger fortfarande som hushållshöns absolut om de får rugga och vila ett tag.

Så lägg ner snacket om antibiotika i fodret. Vi värphönsproducenter medicinerar endast i samråd med veterinär och i förebyggande syfte mot IB.

Grimla, du har helt rätt i det du skriver. Kram Christine :-[
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 18 jan-07 kl 17:02 »
Då kanske det kan vara bra att ge dem majs?
BK, så är det nog.

Nej så är det inte ! -Majs är inget vidare bra alls....
det innehåller t.o.m mindre än Allfodret !
Metionin finns i
t.ex Majsglutenmjöl 15g/kg
Edel Värp innehåller 6g/kg
Pullfor Allfoder 4g/kg
Majs bara ynka 2g/kg    

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser