Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklinade timmerväggar, hur renovera?  (läst 11289 gånger)

vindensbonig

• Gäst
SV: Lerklinade timmerväggar, hur renovera?
« Svar #20 skrivet: 02 dec-12 kl 10:24 »
Har sett en och annan vägg med vass och lerklining  Men om det är bra det har ja ingen aning om.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #21 skrivet: 03 dec-12 kl 05:42 »
Har sett en och annan vägg med vass och lerklining  Men om det är bra det har ja ingen aning om.

Bara inomhus, I guess

Klara

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 08 dec-12 kl 18:40 »
Som jag har förstått det så är lerkliningen även på insidan en bra isolering. I mitt hus (från 1863) sa den gamla byggmästaren (som jag har blint förtroende för) att jag ska vara rädd om lerkliningen och inte ta ner den. På de flesta väggar sitter det tretexskivor innanför lerkliningen och jag har låtit dem också vara kvar. Men i vissa rum har vi på byggmästarens inrådan satt gipsskivor på lerkliningen. Går ju föralldel inte att fästa saker i men det gör det ju inte i tretexskivorna heller. Eller i lerkliningen för den delen...
Men jag känner till folk som har tagit ner lerkliningen, blötat den och blandat om den och satt upp den igen.

Klara

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 08 dec-12 kl 18:41 »
Aha, chaan, du förklarade just för mig varför mitt hus har så ovanligt bred takfot.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #24 skrivet: 08 dec-12 kl 18:47 »
Hur fungerar det att dra långa spikar rätt igenom alla skikt då?

Det är det fiffiga med min nya idé (jag har inte hört den förut) att faktiskt ha en randig vägg bjälke - lerhalm (vitmålad funderar jag på) - bjälke - lerhalm

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #25 skrivet: 08 dec-12 kl 19:53 »
Vårt hus är lerklinat på nervåningen. Vi lät det vara och gick bara över den och drog loss tidningar och tapeter som satt löst och lagade i där lerkliningen lossnat. Den är uppbyggd på vass och ståltrådar på något sätt ser det ut som. Vi 'målade' utanpå lerkliningen sen med ett lager tapetlim för att det inte skulle damma och för att tapeten vi satt upp sen skulle fästa. Det funkade jättebra. Ytan blir aldrig ritkigt slät som på en gipsskivevägg, vilket jag tycker om, det ser mer levande ut.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tantjohanna

• Ingen är hopplös!
« Svar #26 skrivet: 15 jan-13 kl 19:01 »
Rakadero: Se där, äntligen ett svar som går att använda i mitt torp! Tack för tipset att limma väggarna så det inte dammar!  ;D
Återstår bara att vänta ut den förbannade vintern..... (men skorstenstocken är frisk o funktionsduglig i allafall!!)

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 15 jan-13 kl 19:45 »
Varför ska du tilläggsisolera ett timmerhus? Det blir ju så fult med fönster som sitter för långt in i husfasaden som om huset vore hålögt. Borde väl vara fullt funktionsdugligt ändå? Lerkliningen skulle jag absolut ha kvar. Gör så lite som möjligt! Rakaderos inlägg var klokt!

Tantjohanna

• Ingen är hopplös!
« Svar #28 skrivet: 19 jan-13 kl 12:19 »
Varför tilläggsisolera? Egentligen ska det inte stå tilläggs- ...... här handlar det om isolering överhuvudtaget. Och att täppa till knytnävsstora hål i timret. Och försöka få lite plusgrader inomhus på vintern.  Men nu har jag insett att det nog inte bara är att dunka på isolering och panel, det finns köldpunkter och annat att fundera på. Jag vill å ena sidan få snygg fasad snabbt, å andra sidan inte behöva ta bort panel och lägga dit isolering senare. Att isolera på insidan skulle vara synd på pärlspontspanelen, och lerklining (plus att fasaden definitivt behöver panel!)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 jan-13 kl 13:34 »
Jag skulle dreva noga och slå på panel utan att isolera jag. Man klarar sig långt med en plankvägg, om den är tät. Det kvittar om man har en meter isolering om det finns draghål. Men det finns säkert folk som vet bättre.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #30 skrivet: 19 jan-13 kl 14:51 »
Jag skulle dreva noga och slå på panel utan att isolera jag. Man klarar sig långt med en plankvägg, om den är tät. Det kvittar om man har en meter isolering om det finns draghål. Men det finns säkert folk som vet bättre.

Med en vindpapp emellan (eller vad det heter, sån där svart) skulle jag göra likadant. Och så en plankvägg med lockläkt utanpå.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 jan-13 kl 15:05 »
Jo, utan vindpapp fungerar det dåligt.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #32 skrivet: 19 jan-13 kl 17:22 »
Lerhalm bör fungera att dreva timmerväggen med. Det kanske jag sagt. Det är ofta stora springor i gamla timmerväggar, större än att det bara är att sätta dit en vindpapp.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 jan-13 kl 18:36 »
Fast drevar gör man ju mellan stockarna.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #34 skrivet: 20 jan-13 kl 20:31 »
Ja, innan panel eller vad nu fasaden ska bli. Men hon ville behålla timmerfasad kanske, men det är inte riktigt ekonomiskt... Om jag minns tråden rätt är väl det genomgående temat. Såvida inte stugan står under några stora granar går det ju inte att ha lerfasad, utan att bygga om taket.

Tantjohanna

• Ingen är hopplös!
« Svar #35 skrivet: 22 jan-13 kl 18:53 »
Men chaan, det är ju innerväggarna som är lerklinade....... på insidan  :D

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #36 skrivet: 23 jan-13 kl 02:30 »
Jo jag vet

Grejen är att om du har täta skikt (lera, till exempel) på varje sida om timmerväggen, så har du hygglig värmeekonomi.

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser