Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmål till hushållskvarn?  (läst 4832 gånger)

emlan.a

• Dalarna
Spannmål till hushållskvarn?
« skrivet: 01 jan-14 kl 22:50 »
Hej.
Har fått en hushållskvarn i julklapp  ;D
Jag odlar inget spannmål själv, så jag kommer köpa av bonde.

Med i förpackningen fanns en info-folder om spannmål, som jag nu har ett par frågor om.

Det stod bla om att "spannmålen måste rensas genom en särskild rensmaskin. Då får man bort smuts, sporer, ogräsfrön mm"
och
"Förvissa dig om att lantbrukaren har torkat spannmålen väl. Finns endast kalluftstork på gården är spannmålen inte lämplig för livsmedel utan bara som djurfoder."

Hur hårt skall man ta på detta?  ???

Någon som vet nån i Strängnäs / Eskilstuna trakten som kan sälja spannmål för husbehov?

Om man nu planerar att ha eget spannmål på en framtida gård, måste man då ha rensmaskin och varmluftstork hemma??  :o

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Spannmål till hushållskvarn?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-14 kl 23:58 »
Om du kan köpa spannmål av en bonde så lär den i varje fall vara grovrensad. Behövs ytterligare rensning så behövs ingen maskin för det utan det kan göras för hand. Rensningen görs genom vind/fläktning och sållning. Du kan hälla säden mellan två hinkar utomhus när det blåser lagom så blåser lättare skräp bort. Tyngre skräp får man sålla eller handrensa bort. För sållning behövs i princip ett eller ett par såll med lagom maskstorlek och såna finns inte att köpa överallt precis. Men metallnät finns i många produkter i handeln som kan vara användbara till sållning, t.ex. nätkorgar. Dock om det är hyfsat rensat vid tröskningen så behövs nog bara handplockning och kanske att hälla säden vinden.

Kravet på varmluftstorkning går lite väl långt. Jag är ingen hejjare på detta ämne men ungefär så här tror jag det är:
Det beror på hur torr säden var vid skörden och om bonden haft sin kalluftstork på bara när det varit vackert väder och om det funnits tillräckligt med sådant.
Men om säden varit alltför fuktig alltför länge kan den ta skada och i värsta fall även bli möglig.

Sen vill det till att bonden förvarar säden någorlunda hygieniskt. Hel säd är populärt som toalett för katter, möss och råttor, samt som mat för sistnämnda djur samt även för diverse fåglar. Säd bör därför inte förvaras i öppna bingar hus som helst, om inte dessa är i rum där skadegörare inte kommer åt. Man kan också få med sig mindre skadegörare när man köper säd: kvarnmott, mjölbagge m.fl.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-14 kl 00:07 »
Jaha, Anders hann före. Får väl tillägga att du givetvis skall se till att bonden inte syrat säden, men det märker du, och köp gärna strax efter skörd så du slipper problem med mögel, katt/rått/fågelskit. Spannmålen blir torr i rumstemperatur och den torra inomhusluft vi normalt har på vintern. När du bara skall ha säd till eget hushåll så är det inget stort jobb att rensa. Nyckelpigor är beska, ta bort dem ;)

emlan.a

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 04 jan-14 kl 22:06 »
Okej, tack för svar!
Ska leta rätt på en bra bonde nu..  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser