Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så gärna ha höns....  (läst 19429 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re: Vi fortsätter med regler......
« Svar #100 skrivet: 20 jan-07 kl 14:10 »
Vad jag kan läsa mig till i den här tråden, så har ingen sagt att djur som har fönster inte ska få gå ut  ???
Inte heller att djur som har fönster måste sitta i bur  ???

Det jag menade var det absurdai många lagar och bestämmelser.
Det är ok att hålla djur instängda i burar.....men dom måste ha ett fönster då ::).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: Vi fortsätter med regler...
« Svar #101 skrivet: 20 jan-07 kl 14:26 »
Det är ok att hålla djur instängda i burar.....men dom måste ha ett fönster då ::).

Nej just det är inte riktigt ok..... men de små burarna är ju på väg bort!
dispansen för burhönsen= 6% av sveriges höns, går ut om nått år 2008 ?

Jag tycker vi ska vara glada att det ska finnas fönster o lyse hos höns (regel införd 1994)
hur vore det om det INTE skulle behöva följas  :-\
Hade inte vi det Djurskydd vi faktiskt har idag, så skulle det kanske se eländigt ut !
Kan vara bra att minnas.

Kan vi vara överens om det ?
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 14:55 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Balbina

• -
Re:Jag vill så gärna ha höns....
« Svar #102 skrivet: 20 jan-07 kl 14:34 »
Det jag menar är att oavsett vad vi tycker om lagarna så har vi skyldighet att följa dem. Precis som att du har skyldighet att stanna vid stop tecken när du kör bil.
Och det är bara att gilla läget. Eller gå med politiskt och försöka ändra på gällande djurskyddslagar. Bara att välja.
Och självklart är det bra om hönorna får gå ut och få dagsljus men de lär knappast må dåligt av att ha ett fönster.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #103 skrivet: 20 jan-07 kl 14:39 »
Nu hoppar jag åter på OT-tåget (åtminstone med ena benet :P ) ...självklart ska våra djur ha det bra, inte tal om annat....men ofta är lagar, regler och förordningar skrivna av folk som är mer kunniga om juridik än djurskötsel, och då blir resultatet därefter.
Mår hönsen bra, får dom utlopp för sina naturliga behov? Kan dom sandbada, sitta på pinne, sprätta runt och söka mat utomhus m m? Ja, då så! Då är det bra med det! Oavsett vad Jordbruksverket tycker om saken.
Hur eller hur har dina egna "hemmahöns" ett mycket, mycket bättre hönsliv än "fabrikshönsen" har, trots att hönsfabrikerna följer alla gällande lagar!

Jag rekommenderar lantrashöns i någon form, dom är anpassade till vårt klimat och inte sönderavlade, som många hönsraser tyvärr är.

Och du, lite_av_varje, har du sett dom där dekalerna som endel raggare har i bakrutan på sin pilsnerhäck:
Citera
Allt är förbjudet - gör vad du vill!
Bara för att man kan lagarna behöver man inte följa dom om man inte vill..men det är ju upp till var och en förstås  8) ...
(Har du själv något att säga angående hönsskötsel, förresten?)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #104 skrivet: 20 jan-07 kl 14:41 »
Inte riktigt OK..... de små burarna är ju på väg bort!
dispansen i sverige går ut om nått år 2008 ?

Jag tycker vi ska vara glada att det ska finnas fönster o lyse hos höns (regel införd 1994)
hur vore det om det INTE skulle behövas  :-\
Hade inte vi det Djurskydd vi faktiskt har idag, så skulle det kanske se eländigt ut !
Kan vara bra att minnas.

Kan vi vara överens om det ?
Vi kan vara överrens om att det är bra att det finns regler, men att alla regler inte är bra. :P.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 20 jan-07 kl 14:56 »
En jämförelse mellan trafikregler och regler för hönshusbelysning haltar rätt rejält. I trafiken är det viktigt att alla följer samma regler; t.ex. skulle det inte sluta bra om jag körde på vänster sida udda veckor. När Helenan tänder och släcker åt sina höns rör ingen annan än Helenan och hönsen så länge alla mår bra.

Udda nog verkar det inte finnas någon regel alls om att lyset skall tändas, bara att det skall finnas.

Jag kan inte förstå varför det behövs en regel om lyse i hönshus. Höns som sitter och glor i mörkret producerar inga ägg, vem skulle hålla dem i en sådan miljö?

Ståndpunkten att regelverket rörande djurhållning utgår från djurens bästa ifrågasätter jag definitivt. Det finns en sådan kärna, men i stort sett går det ut på att hålla en byråkratura sysselsatt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Vi fortsätter med regler....
« Svar #106 skrivet: 20 jan-07 kl 15:11 »
Udda nog verkar det inte finnas någon regel alls om att lyset skall tändas, bara att det skall finnas.
Ja det ska ju finnas för att man ska kunna tända det för att  "se till djuren utan svårigheter"
typ svårt att se djuren i December/Januari i kolmörker..
(om man inte har mörkerkikare då kanske  ;)

Jag kan inte förstå varför det behövs en regel om lyse i hönshus. Höns som sitter och glor i mörkret producerar inga ägg, vem skulle hålla dem i en sådan miljö?
Det vet jag inte ...
men t.ex frågeställaren i tråden undrade ju om man behövde lyse...  ;)
finns väl flera i tråden som berättat om sina hönshus utan lyse...

Liknelsen med trafikreglerna är ju att man i båda situationerna handhar andra liv!
Därför finns det regler...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Florina

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 20 jan-07 kl 15:23 »
När jag tittar tillbaka på den lååånga hårda tråden så funderar jag på om vissa missuppfattat frågan och vissa svar som gavs.

Jag och många med mig tror inte om andra att de tänker sätta 10 höns i en kartong ute på gräsmattan året om och för att aldrig mer se himlen eller få utlopp för sina behov.

När vi ger tips så utgår man ifrån om att en ex lekstuga har fönster=dagsljus och att det då inte krävs att dra ut el-ljus. Man kan välja att se sin fiende i sin näste el inte :-*

Härmed blundar o :-X för vissa forumare.............säger som ngn annan -svarar inte på motinlägg

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 20 jan-07 kl 15:39 »
Ja det ska ju finnas för att man ska kunna tända det för att  "se till djuren utan svårigheter"
typ svårt att se djuren i December/Januari i kolmörker..
(om man inte har mörkerkikare då kanske  ;)Det vet jag inte ...
men t.ex frågeställaren i tråden undrade ju om man behövde lyse...  ;)
finns väl flera i tråden som berättat om sina hönshus utan lyse...

Ja, t.ex. Fred. Hans höns går ute. De får ljus utan artificiell belysning.

I mina kaninburar finns ingen artificiell belysning. Jag har inga problem att se kaninerna, inte ens i december och januari. En pannlampa tar hand om det problemet. Samma lösning skulle fungera i en lekstuga med fyra hönor. Den skulle vara olaglig, men det skulle inte hönsen lida av.

Citera
Liknelsen med trafikreglerna är ju att man i båda situationerna handhar andra liv!
Därför finns det regler...

I trafiken måste alla göra likadant därför att det A gör påverkar B. Två hönsägare som hyser in sina djur på två olika, men för hönsen lika bra sätt påverkar inte varandra. A kan köra på vänster sida utan att krocka med B. Målet bör vara att djuren skall hållas på ett sätt som gynnar deras hälsa och låter dem bete sig naturligt. Dagens mikromanagering uppnår inte det målet. Se t.ex. tidigare tråd om fjäderfria utrangerade hönserihöns.

Florina

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 20 jan-07 kl 15:57 »
 :) Mycket klokt sagt Ulric....

AndersT

« Svar #110 skrivet: 20 jan-07 kl 16:30 »
Jag håller också med Ulric! :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #111 skrivet: 20 jan-07 kl 22:37 »
Dagens mikromanagering uppnår inte det målet. .

Rom byggdes inte på en dag.

Jag och många med mig tror inte om andra att de tänker sätta 10 höns i en kartong ute på gräsmattan året om och för att aldrig mer se himlen eller få utlopp för sina behov.

Finns det någon som trott det då  ??? ???
Det har jag missat totalt.
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 22:52 av Grimla »

lite_av_varje

• Gäst
Re:På tal om kunskap...
« Svar #112 skrivet: 20 jan-07 kl 23:20 »
Du fick ju svar på din fråga. Det kanske inte fanns mer att tillägga. Vad mer ville du veta om ämnet?  :)Vad är det som hindrar dig att fråga? Det är väl bara att starta nya ämnen, om nu inte detta finns något skrivet om redan.  ;)

men om man vill veta lite om kompost, så vill man väl veta, hur man bygger en,vad som kan läggas där i, om den ska isoleras, vad den ska byggas av osv...
jag fick bara ett svar vad jag kan minnas, det måste väl finnas fler här på forumet som kan det här med kompost?? ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 21 jan-07 kl 00:56 »
Rom byggdes inte på en dag.

Jag förstår inte vad du menar med det, men citerar Galenskaparna:

- Det gjorde inte Pakistan heller!

Florina

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 21 jan-07 kl 10:02 »
 ;D ;D du e så upppiggande Ulric..........

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #115 skrivet: 23 jan-07 kl 01:59 »
Vi kan vara överrens om att det är bra att det finns regler, men att alla regler inte är bra. :P.

JO !!! Du är klok du Fred  :-*

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser