Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga en tvåplans uppvärmd vaktelvilla - bildserie steg för steg. Nästan gratis  (läst 8401 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Var hittar du regler för mått på vaktelburar? Har letat men hittar inte den informationen.

Finns trådar här på Alternativ med hänvisning till jordbruksverkets minimimått, orkar inte leta upp dem just nu. Kolla Jordbruksverket direkt annars och hänvisa gärna om du hittar något annat, jag är alltid intresserad av att hålla mig uppdaterad ! 
Vad jag vet är 30 cm i takhöjd inte godkänt till några fåglar, spelar ingen roll hur små de är eller ens att de är marklevande. De kan fortfarande flyga, om än dåligt.

Marielle

• Uppland
Det var lätt att hitta, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

Där har du alla mått ! ( och ja, mig veterligen går de under " burfåglar", rätta mig om jag har fel  ;))
« Senast ändrad: 31 dec-12 kl 08:33 av Marielle »

The Poacher

• Uppland
Frigoliten är täckt överallt förutom i väggarna o taket i genomgången till innedelen. Där har jag  målat frigoliten med ett par lager färg. Vi får  väl se om det håller.
Det här med nätgolv var lite intressant. Det verkar vara legio utomlands men förbjudet i Sverige? Finns det någon vettig anledning till detta eller är det bara någon klåfingrig byråkrat som haft tråkigt  någon  dag och stiftat en ny regel?

Xoot

• Gäst
Alla dessa kryphåls letare..

The Poacher

• Uppland
Hur menar du då Xoot? Kryphålsletare? Kan du utveckla?

Marielle

• Uppland
Anledningen torde väl vara att det inte är särskilt trevligt för djur att gå omkring på nätgolv.. ?
Oavsett djurart ska de ha möjlighet att ha fast " mark" under fötterna. Kunna sova på, sprätta på osv.
Rimligtvis även av den anledningen jag skrev ovan , stor risk att de fastnar i nätet och därmed skadas. Det är väl nästan uppenbart ? Iallafall för mig.....
Jag förstår precis vad Xoot menar med kryphålsletare, men ska inte svara på det, det får Xoot göra själv  :P

Xoot

• Gäst
Hur menar du då Xoot? Kryphålsletare? Kan du utveckla?

Det utvecklade svaret står någonstans där i mitten, mellan raderna, där du kastar skit på byråkrater.
Du har fortfarande en fin bur, men likaväl måste den följa våra regler, oavsett ditt förakt till byråkrater. :)

Nu i veckan ska jag börja använda en betesbur avsedd för kaniner till mina vaktlar.
Kommer inte plocka bort nätet i botten utan lägger en skiva rakt över så blir allas trivselfaktor högre.

Men idag är det Nyårsafton och därför önskar jag dig ett gott nytt år! :D

Byracka

• -
Så man får alltså inte undra om varför reglerna är som dom är utan att vara kryphålsletare?

Xoot

• Gäst
Så man får alltså inte undra om varför reglerna är som dom är utan att vara kryphålsletare?

Det får den enskilde avgöra samt bedöma hur påträffad man blivit i sammanhanget. :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Det var lätt att hitta, http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

Där har du alla mått ! ( och ja, mig veterligen går de under " burfåglar", rätta mig om jag har fel  ;))

Tror inte att de går under burfåglar om man säljer äggen. Det är nog samma som med kaniner, syftet är avgörande. Det är alltså inte samma regler för sällskapskaniner och för kaniner avsedda för produktion.

Skulle vara intressant att höra vad man fick för svar om man ansökte om förprövning av ett stall för vaktlar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Marielle

• Uppland
Tror inte att de går under burfåglar om man säljer äggen. Det är nog samma som med kaniner, syftet är avgörande. Det är alltså inte samma regler för sällskapskaniner och för kaniner avsedda för produktion.

Skulle vara intressant att höra vad man fick för svar om man ansökte om förprövning av ett stall för vaktlar.

Så länge det inte finns något annat som påvisar att de INTE skulle gå under dessa burmått, håller jag mig till detta.. Finns det några djur ( läs fåglar) som får bo i burar som är endast 30 cm höga ?  De KAN ju trots allt flyga, även om de är marklevande. Länka gärna om du hittar godkända mått under 60 cm, skulle vara intressant att se ! Håller iallafall med om att det även skulle vara intressant att ansöka om ett stall för vaktlar !

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Vi får se  ;) Jag kommer förmodligen under slutet av året ansöka om förprövning för att inreda det stora stallet på gården. Då ska jag ev ansöka om ett vaktelrum för äggproduktion. Undrar om Länsstyrelsens inspektörer ens vet att det förekommer   :P Kan bli spännande  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

The Poacher

• Uppland
Jag har även byggt en rätt stor bur av hönsnät och reglar. Som en låda utan golv. Den går att flytta runt ganska enkelt så att invånarna får  färskt bete hela tiden. Hade den till mina myskällingar för ett tag sedan. Funderar på om man skulle bygga ihop den med Vaktelvillan... Sätter man hjul i ena änden av Villan så är den lätt att flytta, tar man sedan upp en ingång/utgång till stora buren så kommer de att ha rejält med plats. Vill minnas att buren är typ 120-130 cm hög. Då borde ju alla argument mot Villan falla, då den endast är en liten del av hela bostaden...
Fast nu börjar projektet växa till lite oplanerade proportioner... "Mobil vaktelvilla i två våningar, uppvärmd med stort inhägnad tomt".

Det där med att  fastna med fötterna i nätet tror jag förresten inte mycket på. Så fort de är lite  större så går fötterna knappt ned i maskorna (ca 1x1 cm) och skulle de mot förmodan få ned foten så är det betydligt lättare att få upp den än att få ned den (med tanke på hur tårna böjs). Så kan de knöla ned  foten  så lär de kunna dra upp den med lätthet.
Fast nu var det ju kanske inte det som var det viktiga... Själv skulle jag tro att det handlar om att de gillar att sprätta och det blir onekligen en mindre intressant övning på nät jämfört med ströbotten...

Kanin-Eva

• Dalarna
Burhöjden tycks vara en fråga värd att fundera på. Har jag fattat det rätt när jag säger (har för mig att jag läst det i några tidigare trådar) att en burhöjd på 50-70 cm är olämpligt för att vaktlarna riskerar att skada sig när de flyger upp och "slår huvudet i taket"? Är det en reell risk? OM det är så (och minsta tillåtna höjd är 60 cm) är det lämpligt att, istället för att bygga >70 cm, sätta några grenar/tyg eller något annat som "krockkudde" i taket?

Jag har för mig att det finns trådar om detta men skulle gärna vilja höra hur ni gör som har vaktlar, innan jag själv börjar att snickra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Marielle

• Uppland
Burhöjden tycks vara en fråga värd att fundera på. Har jag fattat det rätt när jag säger (har för mig att jag läst det i några tidigare trådar) att en burhöjd på 50-70 cm är olämpligt för att vaktlarna riskerar att skada sig när de flyger upp och "slår huvudet i taket"? Är det en reell risk? OM det är så (och minsta tillåtna höjd är 60 cm) är det lämpligt att, istället för att bygga >70 cm, sätta några grenar/tyg eller något annat som "krockkudde" i taket?

Jag har för mig att det finns trådar om detta men skulle gärna vilja höra hur ni gör som har vaktlar, innan jag själv börjar att snickra.

Jag har ca70 cm i takhöjd i mina burar. För att dämpa evt " flyga-rakt-upp-skador" spände jag upp VAXDUK ca 10 cm ner ifrån taket. Funkar klockrent !

Marielle

• Uppland
Det där med att  fastna med fötterna i nätet tror jag förresten inte mycket på. Så fort de är lite  större så går fötterna knappt ned i maskorna (ca 1x1 cm) och skulle de mot förmodan få ned foten så är det betydligt lättare att få upp den än att få ned den (med tanke på hur tårna böjs). Så kan de knöla ned  foten  så lär de kunna dra upp den med lätthet.
Fast nu var det ju kanske inte det som var det viktiga... Själv skulle jag tro att det handlar om att de gillar att sprätta och det blir onekligen en mindre intressant övning på nät jämfört med ströbotten...

Förlåt, jag var otydlig. Menar naturligtvis inte att de nödvändigtvis måste få igenom hela foten för att skada sig. Det räcker med en tå......
Är fortfarande lite inne på det där du skrev att det är det mest hygieniska med nätbotten...
Du har ju en undervåning UNDER nätet. Skiten hamnar ju där ...... Eller iallafall det som inte fastnar i de små rutorna på 1x1 cm. Hur hygieniskt är det ? Hur håller du rent där ? Bara nyfiken, alltid intressant att höra hur andra tänker och resonerar kring djur och dess skötsel.  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser