Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskkompost inomhus?  (läst 3120 gånger)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Maskkompost inomhus?
« skrivet: 22 maj-06 kl 20:59 »
Har på senare tid fått upp ögonen för maskkompostering.
Dels för att ytterligare minska familjens bidrag till de allt mer snabbväxande sopbergen och dels för att det verkar vara ett ypperligt sätt att omsätta både gamla tidningar, vegetabiliskt avfall, kartonger samt kaninströ m.m till bra mull/gödsel.

Dessutom betalar sportfiskarna i trakten 3 dollar/dussin för agnmask så det borde även gå att avsätta den naturliga masktillväxten till sådan försäljning alternativt använda överskottet till vintergodbitar åt hönsen.

Någon som har bra ritningar på en maskbinge?

Min tanke var en 200 liters oval plastbalja med grov sten och en dräneringskran i botten där ovanpå två lager stålnät med dräneringsplast för rabbatter emellan, ovanpå det kompostmateriel av gräsklipp, använt kaninströ och strimlade tidningar/kartong och allra överst utläggning av ickeanimaliskt hushållsavfall i den takt den konsumeras.

mvh/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

robinason

Re:Maskkompost inomhus?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-07 kl 15:59 »
Det var längesen detta inlägget skrevs och gissar att komposten redan är igång kanske...

Vill bara berätta hur jag ordnat min inomhuskompost. Jag använder gamla plathinkar (biforhinkar) Är biodlare och köper vinterfodret i hinkar och får en massa såna över. Men vilken sorts plasthinkar som helst borde funka bara de är av den "staplingsbara" typen. Typ sådana som restauranger får gurka och ketchup och dylikt i t.ex.

Jag använder en hink som bottenhink, för lakvatten, och i den sätter jag en annan hink, i denna har jag borrat flera hål i botten. Börjar med att lägga hopknycklat uppblött tidningspapper i botten och sen i med masken. Lägger på ett lock(som hör till hinken, alltså som sluter tätt) i vilket det finns små lufthål. Viktigt att dessa är små så att inte flugor har tillträde till komposten.

Detta funkar utmärkt för mig, hoppas att någon kan ha nytta av tipset att använda plasthinkar, som det ju ofta finns att få tag på. Hör gärna efter med någon biodlare som eventuellt invintrar sina bin med "bifor" dessa hinkar är toppen till ändamålet.

/Robert

Arne

• Skåne
Re:Maskkompost inomhus?
« Svar #2 skrivet: 16 jan-07 kl 09:26 »
Tips på läsning: Walter Buch. 1987. Daggmasken i trädgård och jordbruk. Förlaget Bokskogen.

I boken beskrivs allt om olika maskar, bla om Maskodling i "masklåda".

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser