Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silverudds raser, Vit Leghorn, mm.  (läst 4071 gånger)

Valmet

• Gäst
SV: Silverudds raser, Vit Leghorn, mm.
« Svar #20 skrivet: 08 jan-13 kl 19:06 »
Har läst på nu i den andra tråden, synd att den mest består av kacklande å ordkrig med näbbar å klor :(

Hoppas man iallafall kan vara medlem då, utan FB.
Mina Isbar-tjejer är intresserade 8)

Har ni tänkt er nån slags genbanksintyg?
Frågan har tagits upp tidigare utan att besvaras, men det skulle vara lite
trist om bara djur ägda av medlemmar räknas som "äkta"

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 08 jan-13 kl 19:29 »
Du är välkommen som medlem. Tills vidare räcker det att mejla namn adress och tel (ev Kulturhöns) till mig så sätter jag upp dig på sändlistan med info inför det planerade årsmötet. Då bestäm förmodligen medlemsavgift för året. Detta enkla sätt att bli medlem kommer att räcka fram till vårens första årsmöte.

Jag tror att jag försökt svara i den tråden med men kan säga ungefär hur det ligger till med tankarna på hur bevarandet ska gå till. Det handlar ju om en ny förening där inget ännu satts på pränt utan vi kommer att ta årsmötet som ett avstamp. Någon form av sluten stambok för de djur som vi idag vet är renrasiga kommer att upprättas per ras. Exakt hur systemet kommer att utformas vet ingen idag då besluten inte är fattade. Vår ambition är dock att hitta ett säkert, obyråkratiskt och enkelt sätt att styra upp detta. Någon form av intyg måste nog till på de djur som säljs från besättningar som tas in i stamboken. Ja det blir kul att se hur vi utformar detta.

Vad som kan betraktas som äkta får avgöras när register upprättas och man kan se vart de olika flockarna härstammar. Vi kommer att få ta itu med en del forskande på ursprung och kommer att få diskutera en hel del hur vi ska se på just Isbar. De andra raserna är betydligt enklare och lättare att utröna vilka djur som ska kunna vara med i bevarandet.

Välkommen :)

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 jan-13 kl 20:49 »
Alltså detta är ju egentligen så spännande så det är inte klokt!:)) Hoppas bara man är ledig och har möjlighet att komma på årsmötet:)

Föresten så har #kulturhönsföreningen blivit lite lite lite omnämnd på Twitter så det är inte bara på fb reklamen kommer:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser