Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken äggfärg blir det?  (läst 1252 gånger)

bybon

• Västerbotten
vilken äggfärg blir det?
« skrivet: 30 dec-12 kl 23:47 »
vilken färg på äggen värper en höna som har en hedemoratupp som pappa
och en vit lohmann som mamma??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: vilken äggfärg blir det?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-12 kl 23:54 »
Brunt och blått/grönt är dominant över vitt.

hedemora lägger ljusbruna/beiga ägg? I så fall blir korsningarnas ägg i ungefär den färgen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bybon

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 30 dec-12 kl 23:58 »
ok tack!
jag har även grönvärpar blandningar tillsammans med hedemoratuppen
vad skulle deras kycklingar få för äggfärg?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 31 dec-12 kl 00:00 »
Det beror på vad de är blandningar med.

Har de ett anlag för grönt och ett för vitt, så kommer hälften av korsningarna med hedemoran att värpa beige ägg, hälften lite mörkare gröna ägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

bybon

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 31 dec-12 kl 00:03 »
vet bara att deras pappa är en plymouth rock..

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 31 dec-12 kl 10:53 »
Jag har också Hedemorapappa till mina kycklingar, några har Araucana som mamma och några har Isbar-mammor, spännande att se sedan vad det blir för äggfärg. De är kläckta i oktober och nu i december.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser