Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silkes tuppar som bråkar med varandra och med hönsen?  (läst 2885 gånger)

Silkesmamman

• Värmland
Fick Silkeskycklingar i sommras och nu har dom vuxit till 3 tuppar och 2 höns :o   dom har börjat bråka med varandra...nyper sig fast i nackarna men dom gör det även på hönsen och jag undrar varför??? ska jag ta bort 2 tuppar eller löser dom bråken själva? tacksam för hjälp för jag e nybörjare på detta och håller av alla tupparna så är svårt om jag måste ta bort nån :P men ska köpa 3 höns till snart men då blir det 5 höns och3 tuppar...det är fortfarande för mycket tuppar ändå? :P

skogsbonne

• Värmland
SV: Silkes tuppar som bråkar med varandra och med hönsen?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-13 kl 21:44 »
ta bort 2 tuppar och spara 1. tupparna kanske försöker para sig men hönorna vill inte?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 03 jan-13 kl 21:50 »
Bråkar de allvarligt, eller är det bara lite stökigt?

Det går bra att ha ganska många tuppar till ganska få hönor, om de har gott om plats och om det är hyfsat snälla individer. 5 höns och 3 tuppar har det hänt att jag haft i en grupp, utan problem. Men det beror mycket på ytan och individerna, som sagt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-13 kl 21:54 »
nej inte jätte bråk...dom nyper sig fast i nackarna på varann men dom gör det ju även på hönsen ???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 21:55 »
Antagligen håller de på att bli könsmogna, och testar gränserna lite. I så fall är det inget att oroa sig för.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-13 kl 21:57 »
ok jag får vänta ett tag till och se....är så trist när dom drar i varann å skriker,så hoppas jag får till en bra lösning på det hela :-\

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-13 kl 22:00 »
Tuppbråket är väl inte mycket att bry sig om men det är INTE ok att ha tuppar som ger sig på hönsen om och om igen med våld. Stressar hönsen rejält. VARFÖR ha så många tuppar?  Fram med yxan.
//Luff

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 03 jan-13 kl 22:03 »
Men vet vi att de ger sig på hönsen med våld? Det kanske bara är vanligt parningsbeteende?

Spelar de för hönorna, dvs kurrar, släpar med vingen osv?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-13 kl 22:03 »
 jag tror inte tupparna är dumma mot hönsen dom vill nog bara para sig men hönorna vill inte, du kan ha 2 tuppar och 5 hönor men 3 blir nog väl mycket för hönsen och för bråk

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-13 kl 22:10 »
dom nyper sig fast i nacken på hönorna med så dom skriker och inget annat beteende,alla 3 tuppar gör lika dant...så vet inte om det är för parning,men om jag ökar upp höns antalet så kanske jag kan ha kvar dom.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-13 kl 22:12 »
kan även tillägga att den ena tuppen går till attack mot mig med och biter i byxbenet, det börjar bli tröttsamt :-X

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 jan-13 kl 22:13 »
Ok ett tydliggörande till Silkesmamma;
En villig höna behöver bara tuppen ha ett litet tag i nackfjädrarna på för att hålla balansen. OM tupparna måste brotta ner hönorna och hålla fast dom och hönorna skriker så är det fel i flocken.

En ordentlig tupp är utvald av hönan. Han kluckar och visar mat för henne. Sen uppvaktar han henne genom att gå runt henne och ibland fälla vingarna något. OM hon då gillar tuppen och är sugen så lägger hon sig platt och han kan kliva på.
Även för ett etablerat par - en tupp och hans favorithöna så är det hönan som avgör om det ska paras.

Att ha höns och ruva fram kycklingar innebär att man måste nacka tuppar - förr eller senare. Och hönorna ska inte behöva lida för att man är blödig. Jag fixar det INTE så min man hjälper mig med detta.
//Luff

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 03 jan-13 kl 22:17 »
okej,tack....nej hönorna lägger sig iaf inte ner för tupparna men dom blir inte heller nerbrottade.....och maten vill dom helst inte dela till hönsen,det är ofta då det blir nypningar från tupparna....men dom gör som en liten springdans /steppar med fötterna före dom bits.

Luff

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 jan-13 kl 22:23 »
Kan du ta undan 2 tuppar någon månad så ser du ju skillnaden. Tuppar som går ensamma brukar inte bråka med varann så mycket.

Egentligen skulle du direkt ta bort den dumma tuppen som anfaller. Det finns så enormt mycket tuppar som är bra och att då ha kvar knasiga ouppfostrade typer är ju bara tokigt.

Till unga höns så är det aldrig fel att ha en äldre tupp som har lärt sig av sin gamletupp.
Hur man visar mat och var hönan ska lägga sitt ägg och hur man vaktar för höken.
En flock i harmoni är fantastiskt att se.
//Luff

FM

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 jan-13 kl 01:17 »
Låter som odrägliga ungpågar... Den dumma kan du prova att hålla nertryckt över skuldrorna tills han "ger upp" Linkoso här på alternativ har en video någonstans om hur man gör hmmm. Fast skulle överväga att ta bort han om det inte är en raritet. Hur många tuppar man kan ha beror helt på vilken grupp med individer man har. Som sagts ovan :) 
Ungtuppar kan va lite fräcka i början för att sedan arta sig till gentlemen.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 04 jan-13 kl 07:25 »
Har hönorna börjat värpa? Om inte så  vill de absolut inte bli parade. Erfarna tuppar respekterar detta,  men inte alltid ungslynglar. Bespara hönstackarna detta,  för det kan bli mycket stressande för dem. Separera könen tills hönorna börjar värpa. Och den dumma tycker även jag inte finns någon anledning att behålla.
Denna situation brukar inte uppstå när man har en äldre tupp som håller ordning .
Vill du skaffa fler hönor får du nog börja söka direkt, det brukar inte vara lätt att få tag i hönor på våren.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Silkesmamman

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 04 jan-13 kl 08:47 »
tackar för alla svar...dom har inte börjat värpa än och ser ut som dom inte skulle fått ligga ifred om dom så vill det :-\ så har bestämt ta bort den elakaste tuppen först för att se om det blir bättre annars ska jag låta hönsen bo lite för sig själv en stund så dom får ro att börja värpa. Vad har Linkoso för hemsida??

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 04 jan-13 kl 09:58 »
Jag som har haft silkeshöns i många år håller med om att ta bort den dumma tuppen. Det år inte önskvärt på silke eller någon annan ras heller för den delen.

Annars är ungtuppar alltid lite stökiga och precis som Sonja skriver brukar det sällan vara ett problem och man har en vuxen tupp som håller ordning. Silkeshöns är annan den ras som jag tycker funkar bäst att ha många tuppar till hönorna. Ibland är det rent av nödvändigt för att dom inte ska bli lata och bekväma och inte göra sitt jobb  ::) Jag hade förra året en grupp med Dv Silke på 6 tuppar och 10 hönor. Periodvis ruvade upp till hälften av hönorna men gruppen var ändå lugn och harmonisk och inga hönor var skavda eller tufsiga. Det gick ocks aldeles utmärkt att låta ruvhönorna gå kvar i flocken med sina små kycklingar.

Den flocksammansättningen hade inte fungerat på många av de andra raserna jag har.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser