Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till ankor?  (läst 8419 gånger)

• Småland
    • VekensFarm
Foder till ankor?
« skrivet: 05 jan-13 kl 23:17 »
Jag ger våra ankor värp foder (höns) och krossat havre på morgonen. Och på kvällen ger jag dom enbart krossat havre. När dom börjar värpa så ska dom få lite snäckskal med.
Börj man kompletera med korn med eller är det tillräkligt med det dom får?.
Dessutom äter dom en hel del av det som dammen och vegetationen runtomkting erbjuder.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Foder till ankor?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-13 kl 23:23 »
Krossat spannmål är dumt att ge, det håller sämre och förlorar snabbt sina vitaminer. Ankorna har en egen kross i muskelmagen. Det spannmål som har bäst näringsvärde för växande djur är vete. Åtminstone mina tycker bäst om vete, korn, havre, i den ordningen.

Att ge dem värpfoder är onödigt innan de värper, och det kan få dem att börja värpa alltför tidigt. Vissa raser värper ju inte så mycket, så det är bäst om de värper när det är bäst att kläcka ällingar.

Så vänta med värpfoder och snäckskal tills de värper, förhoppningsvis någon gång i mitten av feb- mitten av mars, beroende på vädret, var du bor och vilken ras det är.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• Småland
    • VekensFarm
« Svar #2 skrivet: 06 jan-13 kl 00:02 »
Aha. Fick rekomenderat att ge dom krossat för att det var lättare för dom att få i sej det.
Men då blir det till att köpa vete eller korn vid nästa tur till granngården..... Dom är ju värre än labradorer så det mesta ryker väl ner. ;)

Flemming

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jan-13 kl 01:20 »
Men då blir det till att köpa vete eller korn vid nästa tur till granngården...

Tittade lite på Granngårdens priser och där är det dyrt med mat...
När jag "lyxar till det" för ankorna och gässen i parken,då ger jag dom en blandning av havre,vete korn,vilket jag ger 85:- för 25 kg hos en lokal spannmålsodlare som även har försäljning av fågelfröer http://www.norregarden.se/index.html
Blandningen är 33% av varje sort och fåglarna käkar alla tre sorter utan protester.
Ibland toppar jag med allfoder (Plym) från Granngården,mest för att dom skall få lite "vitaminer" i maten...

Kolla om du kan hitta någon lantbrukare i dina trakter som har försäljning i säck eller lösvikt,många pengar att spara och mellanskillnaden kan du lägga på viktigare saker till ankorna.

Om du hittare en spannmålsodlare i dina trakter som är beredd att sälja till dig,glöm då inte att kolla kvaliteten,den skall vara bra och inget "rens" från silon...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 jan-13 kl 01:22 »
Direkt från bonden är 1,50 till 2,50 kr per kilo vanligt pris på spannmål, beroende på sort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Flemming

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jan-13 kl 01:47 »
Direkt från bonden är 1,50 till 2,50 kr per kilo vanligt pris på spannmål, beroende på sort.

Pratar vi då om försäljning till privatkund och är det säckat eller i lösvikt?
Billigt blir det hur som helst och närmare än så kan vi nog inte komma självhushållning,om man inte har en stor åker till trädgård...

Nu får vi hoppas att trådstartaren Good hittar en spannmålsodlare i närheten...
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

• Småland
    • VekensFarm
« Svar #6 skrivet: 06 jan-13 kl 05:17 »
Billigt blir det hur som helst och närmare än så kan vi nog inte komma självhushållning,om man inte har en stor åker till trädgård...

Nu får vi hoppas att trådstartaren Good hittar en spannmålsodlare i närheten...

I vanliga fall hade jag kunnat vända mej till min far som är lite månskensbonde. Men eftersom det regnade hela hösten så fick han ingen skörd på varken havre, korn eller vete. :/
Men ska försöka ringa runt och kolla igen om inte bönderna i grannbyarna har nått att erbjuda, men som nån nämde ovan, det får ju inte vara nåt rens.......
Annars ligger granngården/lantmanna 7 km bort. Och kan ju inte åka hur långt bort som helst heller för billigt spannmål, kostar ju att släpa iväg bilen...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 06 jan-13 kl 07:04 »
Storsäck eller att man har med egen förpackning och packar själv. Blåa plasttunnor med lock med sånt där låsband i metall och excenterlås rekommenderas. Priset är till privatkund, moms tillkommer om man är företag och behöver kvitto. Sedan är ju priset lite upp till säljaren i det läget. Men de priserna är vad jag betalar.

Flemming

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 jan-13 kl 17:00 »
moms tillkommer om man är företag och behöver kvitto.
Aha,kvitto kostar extra  ;)  "min" leverantör har både kvitto,kassaapparat och organisationsnummer men det var inte det vi skulle diskutera...
Ditt pris är helt klart bättre än Granngårdens och som jag skrev tidigare,så hoppas jag Good hittar någon odlare som kan sälja billigt till honom/henne.
Lite tråkigt att det är så få foderannonser här på alternativ.nu men säljarna har kanske fullt upp med sina "ordkrig" på Ljugarbänken...
Grundtanken med alternativ.nu måste väl ändå vara att deltagarna försöker hjälpa varandra till ett alternativt levenen och då ingår det väl ändå att man i liten skala säljer/byter produkter med varandra,fast det kanske var en dröm som försvann...

Good:Naturligtvis måste du räkna på kostnaderna för transporten innan du ger dig iväg,kanske finns du på en plats där Granngårdens "dyra" sortiment ändå blir det billigaste,tråkigt men tyvärr ibland alldeles för sant...
Håller tummarna för att du och ankorna får tag i bra men billig föda !

Flemming
« Senast ändrad: 06 jan-13 kl 17:04 av Flemming »

Dela detta:

* Inloggade just nu

255 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser