Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodig nacke!  (läst 2921 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
Blodig nacke!
« skrivet: 01 feb-07 kl 15:14 »
Hej!
Upptäckte idag att min en höna ser lite illa tilltygas ut i nackeskinnet och upp emot kammen. Hon ser lite ut som hon är flådd på fjädradar och lite blodig. Hon är inte någon hackhöna, tvärtom, en av de tuffa ledarhönsen.
Funderar på om det tuppen som är få hårthänt mot henne, han är ju ganska aktiv, och dessutom hedemora och lite kraftigare än henne (hon är dvärgkochin). Eller om det kan finnas någon annan orsak, har hon skadat sig, någon parasit? Någon som varit med om liknande?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Blodig nacke!
« Svar #1 skrivet: 01 feb-07 kl 15:32 »
Ja det är med all säkerhet tuppen.
Ser hon inte ut att lida av sina skador kan du ha henne kvar...om hon blöder mycket så skärma av henne från tuppen ett par dagar så hon hinner läka.

Favoritönsen kan bli ganska rejält tilltuffsade ibland.
Tuppar ber inte om lov direkt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #2 skrivet: 01 feb-07 kl 15:58 »
Tack för ditt snabba svar, var just ute och kollade dem, de är ute och roar sig i gräset, nu när snön här hemma regnat bort! Jag får hålla lite extra koll på henne ett tag, och annars gör jag som du säger sätter henne lite ensam ett tag.

goldqueen

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-07 kl 19:43 »
K-TA karlar, tuppar och allt. Det är sig likt! ;)

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 feb-07 kl 21:44 »
...annars gör jag som du säger sätter henne lite ensam ett tag.
eller tuppen kanske? Varför ska den sjuka hönan isoleras när det är tuppen som ställt till det? Lite jämställdhet, tack!

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-07 kl 21:49 »
eller tuppen kanske? Varför ska den sjuka hönan isoleras när det är tuppen som ställt till det? Lite jämställdhet, tack!

hehe jag var inne på liknande tankar, fast tänkte mer "varför ska alltid den mobbade bli tvungen att flytta på sig"

Nu tror jag ju inte att hönan blev mobbad, snarare lite hårdhänt uppvaktad..så kanske tuppen gör sitt tuppjobb, men är lite för ivrig?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 feb-07 kl 23:18 »
Upptäckte idag att min en höna ser lite illa tilltygas ut i nackeskinnet och upp emot kammen.
Hon är inte någon hackhöna, tvärtom, en av de tuffa ledarhönsen.
Någon som varit med om liknande?
Det behöver inte alls vara tuppen, som är orsaken.

Ibland så slåss någon super- tuff höna så mycket att de blir kala på hela nacken,
tjejerna tar tag i varandra o drar  :-\ sen vrider dom sig så att fjädrarna blir avdragna baklänges på nacken..

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 02 feb-07 kl 00:28 »
Ja Rosa har helt rätt det kan mycket väl vara en rangordningsskada höns emellan också.
Är det så så kommer problemet lösa sig av sig självt så fort kacklarna gjort upp rangordningen.
Ligger tuppen bakom av att ha fått för mycket smak av sin höna så lär du även upptäcka skador på hönans kropp bakom/under vingarna.

-------------------------

Eulalia

Problemet med att ta bort tuppen är att man får dras med både obefruktade ägg från resten av flocken och sämre bevakning/omvårdnad av den.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Sally

« Svar #8 skrivet: 02 feb-07 kl 12:51 »
Mina ungtuppar har det rätt tufft nu eftersom de äldre hönorna sätter dem på plats...ganska hårdhänt! So it goes both ways!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser