Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solceller  (läst 4188 gånger)

Vasa81

• Västergötland
Solceller
« skrivet: 10 okt-12 kl 01:28 »
Går det att få en okej kalkyl på dem nu för tiden, folk säger ju att de hela tiden blir bättre och bättre?

Under 1kr kwh är det uppnåbart?

(naturligtvis kränga det överskottet som finns på elnätet, till skit betalning)

Brasa

• Västmanland
SV: Solceller
« Svar #1 skrivet: 10 okt-12 kl 08:17 »
Nej det går inte.

Därimot har dom lång livslängd
Ja vad ska vi börja?

Vasa81

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 okt-12 kl 20:03 »
Men varför köper folk dem då?

Borde det inte gå att få en okej kalkyl om man räknar egen förbrukning vid 1kr, och förbrukar allt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 okt-12 kl 20:29 »
Om solceller ska vara lönsamma eller inte beror ju på var i världen man tänker sig att använda dem, och på hur högt det lokala elpriset är på just det stället. Här i Sverige blir det såklart tveksammare ju längre norrut man kommer, och de gör sig bäst för den som har ett stort elbehov under sommarhalvåret.

I och med statliga subventioner till solceller i en del länder så har priserna hållits uppe på konstlad väg och tillverkare och försäljare har kunnat tjäna grova pengar, men jag har för mig att åtminstone Tyskland har slutat med solcellssubventionerna nu, så det är väl troligt att lycksökarna försvinner från solcellsbranschen ganska snart och prispåläggen lägger sig på måttliga nivåer.
Solcellsbranschen idag är väl som värmepumpsbranschen var för 15-20 år sedan...

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #4 skrivet: 10 okt-12 kl 21:39 »
Ett litet räkneexempel
Låt oss använda en 100w solpanel
Låt oss säga att vi kan plocka ut detta under 4h/dygn i snitt, vilket ger 0,4kWh/dygn.
Gångrar vi detta med 365 dagar ger detta 146kWh/år
Livslängden på en solpanel ligger på ungefär 25 år
Under dessa år har vi då producerat 3650 kWh
En 100w solpanel kan du idag köpa för ca:2000:-
Delar vi detta med den totala produktionen så blir priset ca: 0,55 kr/kWh
Skall man sedan lägga på ränta på insatt kapital i 25 år så får du kanske dubbla den totala kapitalkostnaden
Sen måste du ha lite andra prylar också, men slår du ut allt på 25 år torde du komma väl iaf komma under 1,50/kWh
Ditt ökande oberoende är dock inte inräknat i denna kalkyl :-)
Min bästa ägodel är min vedspis!

Brasa

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 11 okt-12 kl 07:13 »
http://24volt.eu/
Har mycket saker
Ja vad ska vi börja?

Tompas11

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-12 kl 19:05 »
I dag är det inte ekonomiskt lönsamt att investera i solceller. De som ändå gör så beror på att de är intresserade av solceller och att skapa sin egen el och inte för att göra en ekonomisk vinst. Men om priset på el stiger i framtiden samtidigt som priset på solceller går åt andra hållet så kan det bli ekonomiskt lönsamt för privatpersoner. Om man dessutom har möjlighet att kvitta sin egen elproduktion så är det ännu bättre. Med kvitta menar jag att den el man levererat till elbolaget under sommaren kan fås tillbaka under vintern när solcellerna producerar som minst.
If it doesn't work, chrome it!

Vasa81

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 okt-12 kl 21:16 »
Jo jag har gjort en hel del kalkyler, nettodebitering skulle göra det mycket mera intressant.
Blev bara fundersam, alla snackar solceller, men mina kalkyler har aldrig gått ihop.

Sedan finns ju "moraliska" aspekter.

grisslan

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 okt-12 kl 21:55 »
Monterade en 130 W solcell i kolonin i våras för att driva separetten (fläktdelen) och ha till lite belysning och "bra att ha"...
Anläggningen har kostat mej totalt ca 4500:-.
Räknar jag med att det skall hålla 20-25 år så anser jag det vara billigt....
Den har än så länge klarat av det den är avsedd för, det riktiga testet kommer nu i vinter.
Anläggningen består av:
Solpanel 130 w (1000:-)
MPPT-regulator (340:-)
Inverter 600w (beg. 250:-)
SMF-batteri 100 Ah (1100:-)
Fäste till solpanel för rör. (800:-)
Kablar m.m (1000:-)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

fishyerik

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 okt-12 kl 11:37 »
Ja det beror som sagt på, jämfört med månadsavgifter i stugan är det inte svårt att få det att löna sig.

Om man skulle ha användning för elen som och när den kom, så betalar sig panelen på 7-8 år jämfört med att köpa el för en krona per kWh om man inte köper för dyra paneler.

Det är inte riktigt dubbelt så dyrt med kringutrustning och installation om man dubblar antalet paneler. I normalfallet är det väl förutom panelerna, batterierna och inverter där kostnaden linjärt eller nästan linjärt följer med kapaciteten.     

Storskalighet lönar sig, som vanligt.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

grisslan

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 okt-12 kl 21:49 »
Om möjligheten ges i framtiden kommer jag inte att tveka om solceller på huset heller. Har ett välvinklat södertak som bara skriker solceller....  8)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 13 okt-12 kl 01:46 »
Planerar själv att lägga verkstad/garage med perfekt södertak för när kalkylen bär sig.

trädman

« Svar #12 skrivet: 28 okt-12 kl 01:17 »
Jag tycker inte kalkylen ser så illa ut längre. Priserna ha gått ner och det lär gå att köpa solceller för 6-7 kr/W, dvs 6-7000 kr /kW. Lite grovt producerar en kW solceller 1000 kWh/år om de sitter bra placerade. Hinner man med att få investeringsstöd så blir kostnaden per kWh riktigt skaplig.

kurt

« Svar #13 skrivet: 18 jan-13 kl 08:56 »
Forskare i Lund har utvecklat en  ny typ av solceller med nanotrådar, som preliminärt har en verkningsgrad på nästan 14 %. Samtidigt tipsar professor Knut Deppert. hur vem som helst kan tillverka en egen billig solcell, dock med lägre verkningsgrad:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5413044

ca

« Svar #14 skrivet: 19 jan-13 kl 09:41 »
Den historieintresserade kan väl se hur hans elräkningar såg ut för 6-7 år sen och skissa upp ett troligt scenario för 6-7 år framåt och snabbt kunna konstatera att investeringen blir mycket lönsam. Det 35%-iga bidraget gör ju det hela ändå bättre. Så strunta i bilbytet och lägg 60000:- i en 5,5 kw:s anläggning istället. :D

vindensbonig

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jan-13 kl 09:52 »
Den historieintresserade kan väl se hur hans elräkningar såg ut för 6-7 år sen och skissa upp ett troligt scenario för 6-7 år framåt och snabbt kunna konstatera att investeringen blir mycket lönsam. Det 35%-iga bidraget gör ju det hela ändå bättre. Så strunta i bilbytet och lägg 60000:- i en 5,5 kw:s anläggning istället. :D
Vad säger du till dom då som inte har råd att lägga 60 lopper för det värkar ju lätt att prata när man ä så kallat fullsikten :)

ca

« Svar #16 skrivet: 19 jan-13 kl 15:39 »
Rådet var mer till de som var på väg att byta bil. Vi övriga får inrikta oss på att inte använda el till annat än vad som är absolut nödvändigt och kan naturligtvis inte ens drömma om att investera i värmepump.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser