Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns med häst  (läst 1676 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Höns med häst
« skrivet: 17 jan-07 kl 11:05 »
Tänkte till sommaren skaffa oss några höns så vi får goda härliga ägg att smaska på  :) Har dock hört att höns kan vara riktiga smittospridare och att de inte så gärna skall gå med hästar. Men detta tycker jag låter konstigt då höns och häst alltid gick tillsammans på gårdarna förr i tiden.

Tänkte ha hönsen intill hästarnas vinterhage och undrar om detta kan vara någon nackdel? Kan det vara så att de sprider smitta när de går där och pickar?

Längtar till sommaren, då får vi äntligen dra igång vårt nyinköpta hsu med ängar och betesmark på 12 hektar runt omkring! Ska bli så roligt att försöka locka fram artrikedomen i landskapet igen  :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Höns med häst
« Svar #1 skrivet: 17 jan-07 kl 11:15 »
Mina höns bor denna vinter tillfälligt i en hästbox i samma stall som hästarna och det är inget problem.
Har en god vän som är veterinär och som jag rådfrågade om det. Hon tyckte inte att det var någon fara.
Men nu är hönsen inte så många (sex stycken) och hästarna är för det mesta ute. Hönsen går dock fritt ute på gården och kommer även in i hästhagen ibland.

Låter underbart med den gården som du beskriver, lycka till! Kan också intyga att det är underbart med egna färska ägg!  :)
Why be normal when you can be yourself?

Tedarix

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 17 jan-07 kl 11:17 »
Hej Oxen82!
Det är inte sjukdomar man är rädd för när det gäller att ha höns och hästar tillsammans utan löss och kvalster som kan orsaka klåda hos hästar.
Men det är framförallt inomhus man helst inte ska ha dom tillsammans eftersom hönskvalster sitter i springor i väggarna på dagtid och förflyttar sej till ett värddjur, höna eller häst, att suga blod på om nätterna. Men har kan koll på sina höns och behandlar dom om det nu skulle dyka upp några kvalster eller löss så borde problemen minimeras.
Utomhus är det normalt inga som helst problem..  :)
/Tedarix
« Senast ändrad: 17 jan-07 kl 11:18 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #3 skrivet: 17 jan-07 kl 11:39 »
Aha, då vore det alltså inget problem alls om jag har hönsen i en egen liten lada ca 10 meter från stallet. Sedan får hönsen gå fritt ute på dagarna och kan givetvis komma att gå in i hästarnas hage. Men som sagt verkar det alltså inte vara några problem om de "träffas" utomhus.

Har funderingar på antal också. Kommer mestadels att använda äggen själv och kanske ge bort till släkt och vänner. Men hur många kan vara ett bra antal till detta?

Vilka olika raser finns? Har förstått att "lantraserna" bland hönsen i princip är borta, men går det att få tag på vore det ju härligt!  :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ekl

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-07 kl 11:52 »
oxen82, kolla på lanthönsklubbens hemsida,http://www.kackel.se där kan du läsa om de olika lantrashönsen, och kontaktuppgifter till genbanksansvariga,
Lycka till!

Vitryss

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-07 kl 12:08 »
"Har funderingar på antal också. Kommer mestadels att använda äggen själv och kanske ge bort till släkt och vänner. Men hur många kan vara ett bra antal till detta?"

Är ni en familj på låt säga fyra personer och dessutom vill ha extra ägg att ge bort till släkt och vänner, så tror jag du behöver runt tio höns, helst fler. Då blir det fem ägg om dagen under högsäsong, och då borde det gå att lägga åt sidan så ni reder er under viloperioden (för hönsen) samt att ge bort då och då.
Men börja med en lagom flock med tupp och låt den sedan växa naturligt och se vad det verkliga behovet är.
Angående ras. Vit Leghorn ser man inte så ofta längre. Kanske något att satsa på?
Annars är det inget svårt att få tag på lantrashöns.

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-07 kl 16:31 »
Vi är en familj på fyra och för oss räcker det med fyra hönor och vi får lite över att ge bort ibland men inte så mycket. Dock äter vi inga ägg under hösten när de inte värper. Man får helt enkelt rätta magen efter matsäcken" eller hur man nu säger. Tio höns kan man nog ge bort en hel del.

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser