Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blekingeankor - Ruvlust?  (läst 2345 gånger)

Bissje

• Ångermanland
Blekingeankor - Ruvlust?
« skrivet: 09 jan-13 kl 13:23 »
Hallå där!
Jag har två blekingeankor (hane och hona) och för två-tre veckor sedan började det komma ägg.
Trodde det var tidigt men vad vet jag? Dom är inte ett år än.
Någon som vet hur stor ruvlust dom har? Kan det funka med att kläcka fram en ankunge den här tiden på året?
Om det skulle komma nå ankor så blir det isåfall våran dusch i lägenheten tillfälligt ;)

Tips mottages GÄRNA!
Den som inte griper sin chans kommer att grubbla över den hela livet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Blekingeankor - Ruvlust?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-13 kl 15:07 »
VAd jag vet så händer det att blekingeankor ruvar.

Jag skulle samla in alla ägg noga, så att man inte triggar ruvlusten. Beroende på var du bor kan du låta dem behålla äggen i mitten av mars-början av april. Då kläcks ällingarna vid en mycket bättre tid på året.

Ska de kläckas så här tidigt behöver de vara inne med extra värme länge till, och ällingar skitar ner. Mycket. Och luktar. Inte lämpligt i dusch i lägenhet.

Både du och ällingarna mår bättre av att kläckningen sker senare.

Ankägg är smaskens, koka, stek, gör omelett, baka, allt blir gott med ankägg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-13 kl 12:20 »
Mina började också värpa i mellandagarna :) Tror att ruvlusten ligger på mellan 30-50% men oavsett så tror jag inte de kommer att lägga sig nu och det bästa tror jag ändå är att samla in äggen och sedan lägga tillbaka några när/om hon lägger sig. Men som sagt de skitar ner ;)

Bissje

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-13 kl 12:31 »
Haha äh, jag skulle inte dö av lite skit! Det är därför det är så bra med duschen, bara att rengöra ju ;)
Vill ju se om det händer något eller om jag måste använda kläckare. Tänkte bara testa med ett ägg och markera det och ta resten av äggen. Fast, vill ju inte testa just nu. Snarare om en månad eller lite mer :)

Hea

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 11 jan-13 kl 11:58 »
Ällingar skitar inte bara ner, de luktar också. Vi hade vår kläckare i källaren och hade även de små ällingarna i källaren men efter en vecka åkte de ut för då började det lukta i hela huset. Så framöver kommer de åka ut efter någon dag då vi ser att de är ok.

Feffe

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-13 kl 13:02 »
Hej
vi har Blekingeankor sedan i somras, och är verkligen gröna på det. Har funderat på det där med dålig ruvlust. Vi vill gärna utöka vår flock (har bara 2+1 just nu), men är inte så jättepigg på maskinkläckning. Finns det något sätt att öka på ruvlusten, eller är det bara att hålla tummarna att just våra två damer tillhör de ruvvilliga procenten?
Dessutom undrar jag när de kan tänka sig börja värpa? Bissje, ser att du bor i Ångermanland. Då borde de ju börja värpa tidigare på Gotland kan jag tycka. Vad ger du dem att äta? Våra får vete/korn/havre/majs och det som blir över från köket.
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Bissje

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-13 kl 15:29 »
FEFFE:
Skulle gärna vilja att mina ruvar på dom, men nu verkar det dåligt med det.
Får låna kläckare senare, så ska testa både höns, kalkon och ankägg då.
Om det finns något sätt att öka ruvlusten så vill jag också ha tips på det  o:)

Jag kan ju säga att jag blev redigt snopen då jag fick veta att jag hade 4 (!!!!) stycken ankägg som jag konstigt nog missat, eller ja, dom hade gömt undan dom...
För det jag har fått höra är att det tar cirka ett år innan det sätts igång, men tydligen inte. Och här uppe är det ju inte direkt plusgrader och värmande sol så jag förstår inte varför det ploppar ut ägg lite då och då?
Tycker också de skulle börjat tidigare på Gotland.

Hur gamla är dina? Mina föddes i.... Början utav Maj om jag inte minns helt fel :)

Dom får korn, vete och havre kross blandat med en säck foder för ankor.
Bröd och makaroner också. Dom gillade inte matrester så värst mycket så det har vi lagt av med.
Har mig två kräsna ankor, haha!

Feffe

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-13 kl 15:57 »
Jag hoppas att det är brist av ljus. De bor i ett nyrenoverat hus, och vi hann inte med alla fönster innan vintern, så de har bara ett fönster ännu resten är igensatta. Ska sätta in ett av de återstående fönstrena nu så de får mer ljus. Hoppas det sätter igång äggläggningen.
Våra går tillsammans med ett gäng hönos, så det kan vara dessa som äter resterna...
Jag tror att våra är födda i november 2011.
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Bissje

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 15 jan-13 kl 16:15 »
Ja, det kan ju vara så också. Men mina har inte så mycket ljus dom heller, bara ett fönster man ser något genom nu sedan all snö kom och det som rasat från taken på ladugården.

Haha ja, men ankor äter ju dom också tydligen. Men höns brukar vara snabb som attan när det kommer mat ;) Iallafall våra!

Hmm, då är dom ju "mycket" äldre än mina. Konstigt att dom inte satt igång.
Eller ja, konstigt och konstigt. Jag bör nog inte säga så mycket, jag vet inte riktigt hur dom fungerar ibland, haha :)

Feffe

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 15 jan-13 kl 16:18 »
Nej, jag vet inte heller, men jag är grymt avundsjuk på dina! :-)
Vi har bara fått vars ett ägg från våra, och hönsen värper inte heller ännu och jag är trött på köpeägg!

Bissje

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 15 jan-13 kl 16:23 »
Haha kan förstå det, känns tungt om man måste köpa ägg fast man har djuren hemma! :)
Våra höns har en tillfällig strejk nu, annars lägger dom ett ägg om dagen var.
Blev smällkallt här uppe för en vecka sedan ungefär, 20 minus är inte direkt bästa vädret för oss.
Ladugården är inte så himla varm nu... Blir att bygga ett hönshus och ankhus till våren/sommaren som blir riktigt isolerat och skönt för djuren :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

193 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser