Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingefära och nötcreme?  (läst 912 gånger)

Halte

• Gäst
ingefära och nötcreme?
« skrivet: 11 jan-13 kl 11:59 »
Håller  på att sluta snusa och använder då färsk igefära i bitar som substitut.. nyss åt jag lite nötcreme och råkade samtidigt tugga på ingefärsbiten.. det var en jättegod kombination!
Någon matkunnig som kan tänka ut hur man skulle kunna använda dessa två sakeri någon godsak?

Jogar

• Gäst
SV: ingefära och nötcreme?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-13 kl 16:44 »
 :) så det kan bli...

Jag kommer genast att tänka på  kycklingspett med nötsås...fast där var såsen gjord på jordnötter (nötcréme är väl hasselnötter?) och att krydda kyckling med ingefära är ju inget konstigt.

Själv tycker jag att riven ingefära ihop med apelsin och glass/grädde är gott.

Ja, ett inte helt självhushållande svar kanske, men ändå  :P

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-13 kl 16:56 »
Baka dig en kaka kryddat med ingefära och använd nötcreme till glasyr. Bara en sån enkel sak, sen finns det ju oändliga möjligheter i godisväg att hitta på, typ tryfflar och praliner.

Ska man laga MAT på det, så är det nog nåt med kyckling som Jogar föreslår...eller exprementera med kanin :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jan-13 kl 16:58 »
Nötkakor med ingefära, endere som bitar eller glasyr. Vitkålssallad med nötter och ingefära. wok. På pannkakor. Kola/fudge.

:)

elbastardo

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-13 kl 00:55 »
Hasselnötssockerkaka toppad med Ginger Curd - bränn gärna toppningen så den blir snyggare och håller ihop bättre.

Ingefärsmarmelad (den fasta varianten ibland kallad Rysk marmelad). Färdiga godisbitar brukar ofta säljas chokladdraperade och steget därifrån till nötter är inte långt.
– Vi háde en sån därna skönhetstäävling, vi, hämma i byn, och alla kärringar ställde opp. Ingen vann!

Dela detta:

* Inloggade just nu

143 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser