Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur utvinns snäckskal?  (läst 9621 gånger)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Hur utvinns snäckskal?
« Svar #40 skrivet: 23 jan-07 kl 10:13 »
Fred, vilka veganer håller illrar i sina garderober!?    ???

Sommarianne

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 23 jan-07 kl 16:52 »
Jag ger äggskal någon gång ibland till mina hönor, och det är nog, som någon tidigare sagt, både gammeldags och hygieniskt  ;) Men jag ger dem även krossade snäckskal så de får njuta av både ock.

I och för sig inte helt i linje med tråden, men eftersom jag jobbar på en musselodling så har jag farit runt på nätet och bland annat hittat denna sida, som kan vara av intresse för miljöintresserade hönsägare och andra med http://www.miljomusslor.kmf.kva.se/ovrigt1.html

Eventuellt kan man tänka sig att skal från kokta blåmusslor krossas och säljs som snäckskal. Bör då delvis vara blåsvarta.

Edgar

Kanske OT (säg till i så fall) men hur fungerar en musselodling?! *Alldeles för nyfiken*

--Marianne

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #42 skrivet: 23 jan-07 kl 17:19 »
Fred, vilka veganer håller illrar i sina garderober!?    ???

En hel del om man skall tro dem som huserar på veganforum.
Även chinchillor verkar vara tacksamma djur att stänga in i garderober.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #43 skrivet: 23 jan-07 kl 17:25 »
Ja nu var det ju så här Fred att du redan svarat på förra sidan.......
(så varför du svarade en gång till....är ju upp till dig då)
Mitt svar var naturligtvis till Florina som frågat mig om det här med punktform.
Och även ditt tjaffs om allehanda paragrafer har också en tendens att dyka upp där de inte har någon större betydelse.

Men eftersom du verkar ha stora problem med att någon ifrågasätter paragrafer och lagar så kan jag om du vill ignorera dina inlägg i framtiden.
Paragrafrytteri har liksom aldrig imponerat på mig hur som helst även om de (paragraferna) är bra att känna till.

ha det.

Fred
Some give it all."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #44 skrivet: 23 jan-07 kl 19:02 »
Och även ditt tjaffs om allehanda paragrafer har också en tendens att dyka upp där de inte har någon större betydelse.
Paragrafrytteri har liksom aldrig imponerat på mig hur som helst även om de (paragraferna) är bra att känna till.
Fred

Jo det är ju så att svenska regler inte har någon betydelse för dig som bor i USA.....
men för dom som berörs av "tjaffset" som du kallar det, kan det ha stor ekonomisk betydelse !  ;D

Om man ska kunna känna till paragrafer så måste ju någon tala om dem  ;D

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helenan

• Gäst
ang paragrafrytteri...
« Svar #45 skrivet: 23 jan-07 kl 19:52 »
 :)Rosa: Jag kan tycka att det är bra att känna till paragrafer men om jag frågar hur varmt ni andra har i era hönshus eller om ni har lampor tända så vill jag ju inte veta vad som står i paragraferna utan just hur gör ni andra som har egna erfarenheter som sträcker sig längre tid tillbaka än mina.    :-[

Jag har liksom Fred svårt för paragrafrytteri men det kan ha att göra med att jag jobbar med sådana hela dagarna inom svenska staten så jag vill inte höra talas om dem här hemma när jag frågar efter era erfarenheter :-\

Helenan

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 23 jan-07 kl 19:53 »
Jag har hört från lantrasklubben att man kan ge brunnskalk till hönsen vilket inte innehåller några tungmetaller odyl (vilket altså snäckskal skulle kunna göra ???) Någon som vet var man får fatt på sådant? Har tittat lite men inte kunnat hitta det men så är jag inte så bra på att söka på nätet. :-[

Jag undrar även hur du gör som ger äggskal för att torka dem?  Det lär ju vara viktigt att de är torra och jag kan tycka att det skulle vara bökigt att hålla på och torka i ugnen. Tar du bort hinnorna eller äter de dem med? ???
Någon som kännertill brunnskalk ???
Eller vill svara på min andra fråga om hur ni bereder skalen ???

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #47 skrivet: 23 jan-07 kl 19:59 »
Någon som kännertill brunnskalk ???
Eller vill svara på min andra fråga om hur ni bereder skalen ???
Jag tar inte bort hinnorna.
Jag låter dem ligga framme i ett durkslag på köksbänken ett par dagar tills de torkat ordentligt. Därefter lägger jag dem i en påse och krossar den med händerna (tills de är i ungefär samma storleksordning som krossade snäckskal).
Some give it all."

Helenan

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 23 jan-07 kl 21:42 »
Aha. Använder du alla ägg? Sådana som är råa eller bara kokta? De råa kanske ruttnar? Ursäkta dumma frågor :-[ men man kan ju aldrig veta om det är viktigt ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:ang paragrafrytteri...
« Svar #49 skrivet: 24 jan-07 kl 11:38 »
:) Rosa: Jag kan tycka att det är bra att känna till paragrafer men om jag frågar hur varmt ni andra har i era hönshus eller om ni har lampor tända så vill jag ju inte veta vad som står i paragraferna
Om du inte vill veta djurskyddsregler om du frågar om sånt det finns såna för, så får du väl skriva det då. Enkelt löst  :)

Och för att det inte ska bli missförstånd nu så var det alltså inte helenan som frågade om el/lyse i en annan tråd här!  Utan det var Lotus.

Ingen el? Hur är det med lyse, behövs det?
Mitt svar var att -Ja Hönshus behöver ha belysning enligt djurskyddsbestämmelserna.

Ett onödigt svar alt. tjaffs av mig har jag fått veta nu  ::)

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #50 skrivet: 24 jan-07 kl 13:22 »
Aha. Använder du alla ägg? Sådana som är råa eller bara kokta? De råa kanske ruttnar? Ursäkta dumma frågor :-[ men man kan ju aldrig veta om det är viktigt ???
Alla skal jag använder som fodertillskott har jag kokat innan.
Säkerligen inte nödvändigt ur näringssynpunkt men bättre ur smittspridnings synpunkt.

/Fred
Some give it all."

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:ang paragrafrytteri...
« Svar #51 skrivet: 24 jan-07 kl 13:26 »
Om du inte vill veta djurskyddsregler om du frågar om sånt det finns såna för, så får du väl skriva det då. Enkelt löst  :)

Och för att det inte ska bli missförstånd nu så var det alltså inte helenan som frågade om el/lyse i en annan tråd här!  Utan det var Lotus.Mitt svar var att -Ja Hönshus behöver ha belysning enligt djurskyddsbestämmelserna.

Ett onödigt svar alt. tjaffs av mig har jag fått veta nu  ::)

Rosa

Läs över dina paragrafer igen ;)
Hönsen behöver inte lyse enligt lag....hönshusen och hönsägarna behöver det dock.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:synstress...kanske..
« Svar #52 skrivet: 24 jan-07 kl 13:58 »
Men det där var väl ett onödigt sandlåde påhopp av dig Fred, på Rosa va.
Behöver vi ha så låg nivå  ???
Lägg ner nu !

Dessutom  måste jag vara hjälplöst ordblind  ???
Ni skriver ju precis samma sak, jag ser då ingen skillnad.

Mitt svar var att: -Ja Hönshus behöver ha belysning enligt djurskyddsbestämmelserna.
Rosa

Hönsen behöver inte lyse enligt lag....hönshusen och hönsägarna behöver det dock.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sia

• Dalarna
« Svar #53 skrivet: 24 jan-07 kl 23:15 »
En hel del om man skall tro dem som huserar på veganforum.
Även chinchillor verkar vara tacksamma djur att stänga in i garderober.
He,he, jag har haft en chinchilla i en garderob förut  ;D  fast jag är ingen vegan, har inte varit heller.....

Det är en jättebra bur, om man tar av dörren och hänger på en nätdörr istället, samt anpassar (sågar sönder)  hyllorna till chinchillaboende.
Djuret har då en bur som är fyra gånger så stor som en pälsuppfödningsbur!!

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser