Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns?  (läst 2653 gånger)

Addiy

• Gäst
Höns?
« skrivet: 21 jan-07 kl 18:56 »
Vad äter höns,hur mycket och går det att odla något av det?Hur många ska de minst vara för att trivas?Hur stort ska de ha?Annan fakta om höns kan ni också skriva om.
                                                                                                Addiy ;D

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Höns?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-07 kl 23:15 »
Du kan beställa boken "Höns" under "Åters bokklubb" här på forumet. Där kan du få reda på det mesta som du behöver veta om höns.
Ett annat tips är att läsa igenom gamla trådar här på forumet, där finns också mycket att lära.
Lycka till!
Why be normal when you can be yourself?

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #2 skrivet: 22 jan-07 kl 09:30 »
Man behöver inte ha så många. Inte enligt mina erfarenheter i allafall. Vi "räddade" en underbar tupp från en säker död på en annan gård, de hade för många tuppar där och det var brådis för tupparna bråkade. Vi hade inte höns då. Planerna var att vänta några veckor tills de nya hönshuset var klart. Men vi tog hem Kalle - en skitcool tupp. Han bodde i en gran utanför gamla hönshuset. Flaxade upp dit på eftermiddagen..... Han var väldigt sällskaps-sjuk och traskade efter oss överallt när vi var ute. Efter två tre veckor ungefär fick vi tag på fyra fina hönor till Kalle. Detta blev ett JÄRNGÄNG. En prefekt liten familj. Redan första natten så sov han inne hos sina hönor, i träden satt han bara på dagarna.

För hönsens skull hade vi verkligen inte behövt skatta oss flera. Men det blev ju lite ödsligt i det stoooora nybygda hönshuset. Så nu har vi 10-15 stycken.

Så mängden höns beror nog mest på utrymmet du har.

Helt ärligt så vet jag faktiskt inte hur mycket våra höns äter. Vi har en foderautomat som fylls på nån gång i veckan. Har inte tänkt på hur ofta, eller hur mycket den rymmer.  Våra hönor går helt fritt, så på sommaren när det finns gott om mat ute så går det åt väldigt lite foder, nästan inget alls.

Hoppas du hittar all info du vill ha.

Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Addiy

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 jan-07 kl 15:11 »
Ja tänkte mig 4-5 st höns.Måst man ha en tupp ??? vad gör de igentligen :-[ :-\

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 22 jan-07 kl 15:17 »
Har du inte läst Findus och Pettson? Tuppen håller ordning och imponerar på hönorna (som en havsörn flög han booort från oss, grät de, när Findus mobbade bort den galande karln). Dessutom blir det inga kycklingar utan tupp. Skulle jag som amatör vilja påstå.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #5 skrivet: 22 jan-07 kl 15:25 »
Hahaha...nej kycklingar blir det ju inga utan tupp. men visst funkar det endå. Jag tror att det blir en höna som tar på sig rollen som ledare.
Men tuppar är fenomenala på att varna, visa mat och hålla ihop flocken. Så, tuppar är bra men inte nödvändiga.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Addiy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jan-07 kl 15:56 »
Hur gör man om man inte vill ha kycklingar men en tupp? :-[ :-\

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 22 jan-07 kl 16:00 »
Plockar ut äggen (ur hönsgåren) så hönan inte ruvar dem.
« Senast ändrad: 22 jan-07 kl 16:00 av Balbina »

Addiy

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-07 kl 16:36 »
Kan man äta ägg även om det skulle bli en kyckling?Vad gör man annars med dem? :-\

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 22 jan-07 kl 16:39 »
Det blir ingen kyckling av ägget om inte mamman legat och ruvat det.
Du kan lugnt äta äggen.

Pelargon

• Gäst
Re: ?
« Svar #10 skrivet: 22 jan-07 kl 16:53 »
Har du skaffat några kor - getter - får - åsnor - alpackor - illrar  än Addiy ?
Ser att du är på gång med höns nu  ;D  ;D

Addiy

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jan-07 kl 16:55 »
Har inte börjat än planerar först innan ja börjar. :-[

Balbina

• -
« Svar #12 skrivet: 22 jan-07 kl 19:15 »
Djuren tar mycket tid (allra helst när de blir sjuka) och kostar mer i slutändan än man tror. Så börja du med en art och fortsätt sedan med nästa om du ser att du har tid, engagemang och ekonomi kvar.
(ett litet tips bara)

Addiy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 jan-07 kl 14:47 »
Tack för tipset ska komma ihåg det :-*

Addiy

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 jan-07 kl 20:26 »
Vad äter höns och går det att odla? ??? ::) :-\

Helenan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jan-07 kl 20:36 »
Titta under tråden Foder. Där står det mer om vad de äter. Jag läste i boken Höns i trädgård att de äter 50 gram per höna av maträster, 50 gram havre/korn 50 gram grönsaker två mål om dagen. Mina äter mer än så nu när det är så kallt men annars tror jag det stämmer ganska bra. Fast de äter nog betydligt mer grönsaker. Svårt att veta när de går ute i det fria. Säkert hittar de en hel del då. Det går åt mycket mindre mat på sommaren...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 24 jan-07 kl 20:39 »
Vad höns äter råder det stundtals delade meningar om. Läs tråden Foder!

Om odling av hönsmat finns det en tråd under Odling av foder...tänker inte länka, leta får du göra själv :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser