Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör tuppen i redet???  (läst 4385 gånger)

Teo!

• Uppland
Vad gör tuppen i redet???
« skrivet: 29 jan-13 kl 20:01 »
Min tupp lade sig härromdagen i redet och alla hönsen stod och tittade på. När man kom så skyndade han sig ur redet som om han hadde snubblat in ;) och nu några dagar efter så har en höna troligen laggt sig för att ruva. Exakt samma beteénde utspelade sig med vår förra tupp.
Tyvärr kan vi inte ha kycklingar nu på vintern så vi tar äggen för henne :(

Vad gör han???
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

flindra

• -
SV: Vad gör tuppen i redet???
« Svar #1 skrivet: 29 jan-13 kl 20:09 »
Vår tupp har också varit uppe i redena.

En gång la han sig framför en höna som skulle ruva. Antagligen för att försvara henne mot mig! Idag var han i ett värprede med en av unghönorna som inte alls värper än.

Jag undrar också vad han håller på med! Ser ganska festligt ut med en stor tupp i redet...

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 jan-13 kl 20:42 »
Har hört att en del tuppar visar hönsen var de kan lägga ägg/ruva. Men vet inte om det stämmer :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Rammizen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jan-13 kl 20:59 »
 ;D han visar dem att "här kan du lägga dig! Det går bra!" förmodligen kommer din höna börja värpa när som helst  :)
Den som gräver en grop åt andra, använder oftast en spade...

hönspåö

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-13 kl 21:27 »
Detta är vanligt förekommande även här. Dom visar vart det är tryggt att förvara de blivande små barnen. En av tupparna har även för vana att krypa in hos den värpande hönan och hålla hela processen under uppsikt ;) Och när sedan ägget lagts blir tupparna ofta som galna och kacklar i kör, hönan får inte en syl i vädret. Tror dom har lite väl mycket fritid såhär under vintern ;)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 jan-13 kl 08:51 »
Och när sedan ägget lagts blir tupparna ofta som galna och kacklar i kör, hönan får inte en syl i vädret. Tror dom har lite väl mycket fritid såhär under vintern ;)

Haha så sött!  :D :-[
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Aleksandra

• Närke
« Svar #6 skrivet: 31 jan-13 kl 09:55 »
Så gjorde vår förra tupp med våra hönor. Han kröp in i värpredena och kurrade. Gick in och ut och visade nog vart det var lämpligt att lägga ägg. Jättegulligt! :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 31 jan-13 kl 10:02 »
Detta gör vår tupp hela tiden! Och han inte bara lägger sig där, utan han krafsar med fötterna också, för att försöka gräva ut redet och göra det mysigare för hönan. Och inte bara det, han avger ett alldeles speciellt läte när han gör det. Och det är förresten inte bara i reden, utan på alla platser som tuppen tycker är tillräckligt skyddade för att ruva på, som t ex i rabatten:

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/MOV00341.mp4
« Senast ändrad: 31 jan-13 kl 10:04 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 31 jan-13 kl 16:50 »
Dom är så rara tupparna  :) Min förra tupp var en pärla med hönorna. När det kom 2 nya snygga blomme hönor till flocken, så tog han en i taget och gick och visade var de andra värpte och var maten fanns, han var en så´n gentleman. Han stog o kurrade i höet där hönorna värper och la sig o visa, gick in i deras sommar hus och gjorde lika där  :)
När den rundturen var färdig tog han den andra och visade henne alla bra ställen,han var så otroligt söt min lilla Eddie. Så han visar bara tjejerna hur och vart de ska värpa och senare kanske ruva.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-13 kl 20:37 »
Så där gör min tupp också. Det är så kul att se hur intresserade hönorna blir när han hålls i redena och babblar och jollrar och har sig. Det blir alltid stor samling!  ;D
På bilden är det Titti som är mest nyfiken.
« Senast ändrad: 05 feb-13 kl 20:48 av tillyvonn »
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

flindra

• -
« Svar #10 skrivet: 05 feb-13 kl 20:57 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

233 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser