Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kombinera raser  (läst 3960 gånger)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
kombinera raser
« skrivet: 23 jan-07 kl 12:30 »
Hej!
Vad knäpp det är mer vill har mer! Så är det för mig. Jag har idag fem dvärgkochinhönor, en hedemora, och en tupp av den senaste. Nu funderar jag på våren.....har ju ruvningsgalna hönor och en kläckmaskin om det skulle behövas. Vore det tokigt att stoppa in ännu en ras, en större bland dessa "småttingar" eller ska man hålla sig till mindre raser. Orusthöns känns intressant, men jag är också sugen på några kochin, eller varför inte brama.....är det någon som har en blandad hönsgård som har något att delge mig fördelar, nackdelar? Eller ska jag helt enkel försöka komma över fler hedemoraägg?

Vitryss

• Gäst
Re:kombinera raser
« Svar #1 skrivet: 23 jan-07 kl 12:40 »
Hej! :) Om jag förstår rätt så har du en höna och tupp av Hedemora. Då BEHÖVER du inte "komma över" ägg från annan besättning. Det är bara att spara X antal ägg (svalt) och sedan lägga dom under hönan då hor är sur och vill ruva.

Själv skulle jag inte vilja ha flera hönsraser då jag tycker det är vackert med unisona gäng. En fråga om smak.
PS Hedemorahöns ska man inte låta kläcka fram i kläckmaskin. Det är en överenskommelse bland dom som har genbank, och en bra sådan som jag tycker man ska tillämpa även om man inte har är genbanksansluten.
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 12:45 av Vitryss »

Mamma-Anna

« Svar #2 skrivet: 23 jan-07 kl 13:04 »
Hej!
Nej, jag vet att Hedemora inte ska maskinkläckas, och det spelar ju ingen roll eftersom jag har goda ruvare! Det enda jag tycker är att det är lite lite med en höna och en tupp att föra arvet vidare i mitt hönshus. Men det kanske jag inte ska oroa mig för!

Vitryss

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jan-07 kl 13:19 »
Min hönsflock härstammar från endast två individer från med all säkerhet åtminstone från år 2000.
Jag har samma tankar som du, och skulle vilja köpa avelsägg, men då främst för att få in fler färgvariationer. Inavelshysterin hörde visst nittiotalet till, det var då man bytte tuppar till höger och vänster och spred Mareks sjukdom över hela Sveriges bestättning av Hedemorahöns. Rätta mig om jag har fel, men så har jag blivit upplyst från "högre ort" ;D
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 13:23 av Vitryss »

ekl

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jan-07 kl 21:51 »
Vet inte,
men, har man en ras som ruvar ok, så skulle jag aldrig låta en kläckmaskin ruva fram kycklingar.
Hedemora ruvar ok enligt statistiken.

Tedarix

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-07 kl 22:00 »
Hej Mamma-Anna!
Det svåra med att ha flera raser är ju att det är så svårt att hålla dom isär om man vill fortsätta att ha rena raser. Om man nu har tuppar av flera raser förstås..  :P
Annars går det ju att blanda hur man vill men ska du ha alla olika raser tillsammans så borde du nog satsa på nån lite lugnare ras. Både dvärgkochin och hedemora är ju ganska lugna raser och då kan det lätt bli lite oroligt om man lägger till en livligare ras. Orpington, Jersey jätte, brahma eller stor kochin kanske skulle passa i så fall.

Varför ska man inte kläcka hedemora i kläckaren? Det har jag gjort med mina egna ägg, varför? Jo jag har ingen höna som vill ligga på ägg :-\
Om man har genbanksbesättning av hedemorahöns får man inte kläcka kycklingar i maskin. Det gäller även några fler av lantraserna som har goda ruvegenskaper och som inte är direkt hotade längre. Och det har lanthönsklubben styrelse bestämt eftersom hedemorahönsen är så duktiga ruvare själva och för att man inte vill bidra till att en sån egenskap kanske skulle försvinna annars.. Om man maskinkläcker hela tiden utan att låta någon höna ruva så får man ju mindre koll på vilka hönor som har ruvegenskaperna kvar.
När det gäller hedemorahöns i övrigt så får man ju göra precis som man vill, maskinkläcka eller inte. :)
/Tedarix
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 22:02 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jan-07 kl 20:43 »
Det betyder alltså att man hellre ser att Dollars flock dör ut än att maskinkläcka den? Ja de verkar ju inte ha ruvbenägenheten i behåll om de inte är för unga för att ruva kanske? De brukar väl bli mer ruvbenägna när de blir äldre?

Å andra sidan ruvar ju ofta våra hönor andra hönors ägg vilket gör att ruvbenägenheten inte ärvs mer än till de egna "biologiska" kycklingarna. De andra kunde ju lika gärna vara maskinkläckta.

Alltså: Jag tycker principen att inte maskinkläcka är bra men verkningslös eftersom hönorna ruvar varandras ägg. Bättre men svårare vore att bestämma att bara kläcka ägg från hönor som ruvar.
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 20:43 av Helenan »

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 jan-07 kl 22:53 »
Varför inte be någon skicka hedemora-ägg på posten när du vet att någon av dina hönor ruvar? De flesta hönor ruvar mer än 21 dagar om dom väntar på att äggen ska kläckas...
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 24 jan-07 kl 23:06 »
Brahmor kan vara svåra att introducera i andra flockar.
Dom är tyvärr (trots sin storlek) ganska tacksamma mobbingoffer för livligare höns.
Nu kanske jag har haft otur med väldigt hävdande RIR´s och whiterocks och väldigt mesiga brahmor men jag har inte lyckats få mina fåglar att acceptera brahmorna utan att försöka ta livet av dem.

Dom accepteras av tupparna men inte av hönsen.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Tjotten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jan-07 kl 10:25 »
Brahmor kan vara svåra att introducera i andra flockar.
Dom är tyvärr (trots sin storlek) ganska tacksamma mobbingoffer för livligare höns.
Nu kanske jag har haft otur med väldigt hävdande RIR´s och whiterocks och väldigt mesiga brahmor men jag har inte lyckats få mina fåglar att acceptera brahmorna utan att försöka ta livet av dem.

Dom accepteras av tupparna men inte av hönsen.

Eller så hade jag en rasande tur. Två brama hönor satte jag in till min lilla flock på 10 hönor och 3 tuppar. De blev lite jagade i början men redan nästa dag var allt lugnt och så har det fortsatt ;-)

Tjotten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jan-07 kl 10:38 »
Nu svarar jag okunnig hösnägare på ämnet  ;D

Jag är en sådan där som du men antagligen värre  ;D.  Jag skulle bara (hade lovat gubben) skaffa ca 3-4 hönor och en tupp av rasen Maran eller Arucuana. Så skulle jag hämta hem Maran hönorna och tuppen som jag valde men då fick även ett par Arucuana tuppar (visade det sig att det sedan var) följa med. Sedan var det några hönor till de tupparna och sedan blev det ett par hönor av FFF och så fastnade jag för Favarolle och skaffade 2 hönor och en tupp men en höna och tuppen fick hönsförlamning och fick avlivas. Dock är den hönan jag har kvar min älsklingshöna så...... Ja, två Bramor följde också hem efter att hälsat på en bekant och nu kommer det snart att flytta in några Favarolle hönor och en tupp till samt 2 blå Kohin och lite till samt att jag beställt både Orpongton och Isbar höns också fram åt våren ;D.

Hos mig går alla tillsammans och jag har inte som plan att föda upp renrasiga (ännu i alla fall) men jag tycker det är kul att se hur olika dom är och alla har naturligt vis namn och så blir det så många variationer på äggen  ;D Bara för att det är kul med en brokig skara men jag vill ändå att de ska vara renrasiga.

Jag var tidigare kanintokig nu är jag även en hönsgalning  ;D

Dollar

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 25 jan-07 kl 22:08 »

Hedemora ruvar ok enligt statistiken.

Ja enligt statestiken, det är oxå vad jag har hört, men det beror kanske på hur många man har. Jag har el. hade innan jag kläckte fram i maskin bara 3 vuxna hedemorahönor och ingen av dem vill ruva :'( Helt klart är det ju bättre att låta hönan ruva då man slipper bry sig om del självaste kläckningen och sen denna värmelampa och diverse saker.
Nu har jag ju haft turen att få tag i 2 dvärg kochin hönor där en av dem har haft 2 kullar med kycklingar och då inte bara av sin egen sort, nej då jag har stoppat in lite allt möjligt till henne och hon ruvar glatt. Hade jag stoppat in en fotboll till  henne hade hon nog också legat på den och väntat  ;D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 25 jan-07 kl 22:16 »
Nu svarar jag okunnig hösnägare på ämnet  ;D

Jag är en sådan där som du men antagligen värre  ;D.  Jag skulle bara (hade lovat gubben) skaffa ca 3-4 hönor och en tupp av rasen Maran eller Arucuana. Så skulle jag hämta hem Maran hönorna och tuppen som jag valde men då fick även ett par Arucuana tuppar (visade det sig att det sedan var) följa med. Sedan var det några hönor till de tupparna och sedan blev det ett par hönor av FFF och så fastnade jag för Favarolle och skaffade 2 hönor och en tupp men en höna och tuppen fick hönsförlamning och fick avlivas. Dock är den hönan jag har kvar min älsklingshöna så...... Ja, två Bramor följde också hem efter att hälsat på en bekant och nu kommer det snart att flytta in några Favarolle hönor och en tupp till samt 2 blå Kohin och lite till samt att jag beställt både Orpongton och Isbar höns också fram åt våren ;D.

Hos mig går alla tillsammans och jag har inte som plan att föda upp renrasiga (ännu i alla fall) men jag tycker det är kul att se hur olika dom är och alla har naturligt vis namn och så blir det så många variationer på äggen  ;D Bara för att det är kul med en brokig skara men jag vill ändå att de ska vara renrasiga.

Jag var tidigare kanintokig nu är jag även en hönsgalning  ;D

Det är så man upptäcker vilken ras man fastnar för. Jag har en himla blandning just nu och har heller ingen plan på renrasigt. Bhrama,blomme,dv.kochin,hedemora. Hade även en holländsk vithätta och en dv.silke. Jag har iaf kommit fram till att jag inte ska ha hedemora mera, tycker mer om skånska blomme och Bharaman, fast den sistnämnda är ju inte speciellt ekonomisk men de är fruktansvärt sociala och pratiga, iaf de som har korsat min väg. Tuppen är i himlen nu men hans höna finns kvar, Rostis som  han kallades för var en blårapphönstecknad tupp och han var som en hund, följde med överallt, in i hästhagen för att kolla läget där, barnens sandlåda för att se vad man gjorde där, hängde med när man skulle hänga tvätt på tork osv. Pratade hela tiden när man själv pratade med honom. Saknar honom enormt. :'( Det blir en tom sommar utan Rostis.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 feb-07 kl 22:04 »
Jag har iaf kommit fram till att jag inte ska ha hedemora mera, tycker mer om skånska blomme och Bharaman, ...
Jag funderar på att utöka med någon annan ras. Vill helst ha svenska lantraser men jag tycker det låter så mysigt med hönorna som följer en som en hund. Mina Hedemoror var jätte tama när de var små men är nu jätte rädda av sig. Vad tycker ni jag ska satsa på för ras. Bor i skärgården på sommaren så det är bra om det är någon tålig som kanske kan flyga upp om det kommer en mink mm. Funderar på åsbo. Är den social? Kanske Gotländsk vore bra när man bor i skärgården men de är väl ganska ovanliga?

goldqueen

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 feb-07 kl 05:41 »
Skönt att höra att man inte är ensam. Jag har varit svag för höns också och haft olika sorter och olika tuppar ibland 2 tuppar per ras för mina hönor och de har alla gått tillsammans.
Jag hade tillsammans dvärgcockin, större cockin, brahma, brun lego, vit lego, islandshöns, och ngn liten dvärghönssort från södra sverige.
Och tuppar till de flesta av raserna.
När jag ville ha kycklingar så delade jag hönorna och lät dem bo avskiljt i 10 dagar utan tupp (efter en parning så räknas det tydligen som om den säden kan befrukta ägg i 10 dagar fram- har jag hört.) och sedan satte jag till tuppen och började längre fram ta ägg. Gjorde jag det med många raser samtidigt använde jag äggkläckaren och ibland använde jag ngn ruvningsglad höna.

Att ha flera tuppar har funkat för mig, så längde de har olika storlekar.
Ju mindre ju ettrigare är dom.
Islandstupparna var värst (dummaste, elakaste, högljuddaste rasen jag haft). Nackade tupparna alla utom en och gav bort den vackraste tuppen och hönorna till en annan hönsfantast som gillar dom. Dvärgcockin gick att ha tillsammans ett tag - 2 tuppar, men vid ett års ålder slogs dom.
När jag däremot endast behöll 1 tupp för varje ras och alltså i olika storlekar, (jag hade då 4 olika tuppar), så rangordnade dom sig jättebra och slogs sällan eller aldrig.

Mamma-Anna

« Svar #15 skrivet: 02 feb-07 kl 09:28 »
Jag tycker idagsläget att det inte är svårt att hålla isär raserna, jag har ingen avsikt att föda fram blandningar jag kommer helt enkelt att låta kochinäggen gå till oss och hedmoraäggen (eftersom jag har tupp av det) till avel, därmot måste jag nog fylla på, och ordna med lite köpte ägg för jag har ju en grupp kochindamer och jag vet hur de surar och vill ruva fram på.
Ja, ja vi får ser framåt våren, om det bli utökning eller ej, först måste jag iallafall fixa en hönsgård, för det funkar bara halvbra med en tupp som jagar barnen och rymmer till grannen, när jag inte är hemma!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 03 feb-07 kl 11:42 »
....Islandstupparna var värst (dummaste, elakaste, högljuddaste rasen jag haft)....
Näeee, nu måste jag gå till dom små fjäderkräkens försvar! Jag har islänningar (visserligen inte 100% renrasiga), och dom är inte vare sej dumma, elaka eller särskilt högljudda! Har 3 tuppar, och ingen av dom är otrevlig mot vare sej mej, katterna eller dom andra tupparna och hönsen. Dom har rangordnat sej redigt, och det är inga våldsamma fajter, dom "tuppar sej" mest :) .
Min kackelflock är mycket social, dom älskar vuxna människor...barn ignorerar dom fullständigt (antagligen eftersom dessa inte brukar ge mat).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser